اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 13, 2014
5:03 یکشنبه، 24ام فروردینماه 1393
کد خبر: 61639

زندگی بدون گوگل با موتورهای جایگزین برای جستجو

گوگل ماهانه ۱۰۰ میلیارد تقاضای جستجو، یا به عبارتی روزانه ۳.۳ میلیارد تقاضای جستجو را پردازش می‌کند.
 
 
خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، همین شده که گوگل به نیروی مسلط جستجوی وب تبدیل شده و حتی فعلی برایش طراحی شده است، بعضی‌ها دیگر نمی‌گویند دنبال چیزی به صورت آنلاین می‌گردند، آنها آن را "گوگل" می‌کنند.
 
اما گزینه‌های جایگزین تجاری دیگری هم فراتر از یاهو و بینگ مایکروسافت وجود دارند. بسیاری از آنها کوچک هستند و با دریافت هزینه اندکی ناشناس ماندن افراد و امنیت داده‌های‌شان را تضمین می‌کنند.
 
برای نمونه موتور جستجوی داک داک گو (DuckDuckGo) که لوگوی خود را یک اردک قرار داده، از سال 2008 فعال شده است. این موتور جستجو مدعی است که داده‌هایی همچون آدرس آی پی کاربران را ذخیره نمی‌کند. اطلاعاتی هم درباره یک جستجوی اینترنتی، برای نمونه وقتی یک کاربر روی لینک مربوط به یک جستجو کلیک کند، را به دیگر پایگاه‌های اینترنتی ارسال نمی‌کند.
 
پس از افشاگری‌ها درباره شنود آنلاین آمریکا، داک داک گو شاهد افزایش چشمگیر شمار کاربرانش بوده، به طوری که این تعداد 2.5 برابر شده است.
 
موتور جستجوی آی اکس کوئیک (Ixquick) هم تاکید دارد که نشانی آی پی کاربران خود را ذخیره نمی‌کند و داده‌های شخصی‌شان را به طرف‌های ثالث واگذار نمی‌کند یا در مرورگرها کوکی به جا نمی‌گذارد.
 
این موتور جستجو در هلند واقع است و به طور همزمان نتایجی را از چند موتور جستجو به طور همزمان در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
 
استارت پیج هم (Startpage) از سال 2009 هم پا به عرصه جستجوی اینترنتی گذاشته است و امکان تقاضاهای بی‌نام را روی گوگل فراهم آورده است. این صفحه روزانه 5.2 میلیون تقاضای جستجو دارد و پس از افشاگری‌های اخیر افزایش کاربر داشته است.
 
کیووانت (Qwant) هم یک موتور فرانسوی است که سال 2013 آنلاین شد و حدود 600 میلیون تقاضای جستجو در سال دارد. تمرکز این سایت بر حفظ حریم خصوصی و امنیت است.
 
استدلال این موتور جستجو آن است که سرویس‌هایی مثل گوگل، بر مبنای محل و تقاضاهای قبلی کاربر، به نتایج مورد جستجو شکل می‌دهد، اما Qwant چنین فیلتری ندارد و به این ترتیب همه اطلاعات را از سراسر جهان و مبتنی بر میزان ارتباط‌شان به موضوع و نه سابقه کاربر گردآوری و ارایه می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.