امنیت

فناوری اطلاعات

May 7, 2014
15:16 چهارشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 62087

6 نکته با کمیته فیلترینگ درباره «واتس‌ اپ»

«اعتقاد من این است که مجموعه‌ انقلابی کشور – که بحمدالله تعداد بی‌شماری از آنها در بین جوان‌های ما، در بین صاحب‌نظران ما، اساتید ما، بزرگان ما، تحصیل‌کرده‌های ما حضور دارند – می‌توانند با منطقِ محکم وارد میدان بشوند، نقّادی کنند. نقاط ضعف را و نقاط منفی را به رخ ما مسئولین بکشانند. گاهی می‌شود که مسئول، متوجّه نیست چه دارد می‌گذرد در متن جامعه، امّا آن جوان در متن جامعه است، او می‌فهمد.» ( رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی 93/1/1)
 
به گزارش ایسنا، سایت تابش کوثر با ذکر این مقدمه از فرمایشات مقام معظم رهبری، طی یادداشتی نوشت: «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی شعار و نقشه راه نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۳ است که تمرکز مسئولین کشور را بر دو مقوله اقتصاد و فرهنگ می‌طلبد.
 
در عصر ارتباطات از جمله مسائلی که همگان و دلسوزان نظام و انقلاب را موظف به فرهنگ‌سازی آن می‌کند، مسئله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است؛ شبکه‌هایی که با تنوع بسیار و پیشرفت روزافزون در حال گسترش در سطح جهان هستند.
 
با این اوصاف متاسفانه سیاستی که برخی مسئولان کشور ما در قبال شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفته‌اند، بیشتر شبیه پاک کردن صورت مسئله است تا حل آن که با توجه به گسترش این شبکه‌ها دیگر فیلتر کردن کارساز نبوده و مسئولان بیش از گذشته باید چاره‌اندیشی کنند.
 
حال که هدف و آماج تحرک دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ فرهنگ، ایمان و باورهای مردم است و از شبکه‌های اجتماعی و امثال آن به عنوان وسیله‌ای برای هدف شوم خود استفاده می‌کنند، مسئولان ما باید با تدبیری که می‌اندیشند، استفاده از این شبکه‌ها را به مسیر ایمان و باورهای مردم ببرند که این کار جز با فرهنگ‌سازی اسلامی محقق نمی‌شود.
 
همانطور که کودکان در محیط خانواده می‌آموزند که از چاقو به نحو احسن استفاده کنند و مراقب باشند که به وسیله آن آسیبی به خود و دیگران نرسانند – که نحوه استفاده از چاقو به نوعی فرهنگ‌سازی والدین در محیط خانواده است – مسئولین کشور هم باید در عصر ارتباطات در زمینه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از دوران دبستان به کودکان بیاموزند که اینترنت دارای هوای پاک و آلوده است و برای اینکه بتوانی در این فضا تنفس کنی باید با ورود به مناطق پاک در جهت حفظ و تقویت ایمانت قدم برداری تا منحرف نشوی. زمانی که ما به کودکانمان چنین مساله‌ای را آموختیم و به نحو احسن فرهنگ‌سازی کردیم دیگر هر چه قدر هم در فضای مجازی آلودگی باشد فرزندانمان به سمت آن نمی‌روند، همانطور که هیچکس حاضر نیست به زباله‌های بدبو نزدیک شود.
 
پس از فیلترینگ شبکه اجتماعی موبایلی «وی‌چت»، خبرهایی مبنی بر تصویب فیلترینگ شبکه اجتماعی موبایلی «واتس‌اپ» در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در رسانه‌ها نمایان شد. با مقدمه فوق و دلایلی که در ذیل می‌آید، شایسته است که شورای عالی فضای مجازی با ابلاغ مصوبه لغو فیلترینگ «واتس‌اپ» به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، به صورت قانونی از فیلتر شدن این شبکه اجتماعی موبایلی جلوگیری کند:
 
1. وزیر ارتباطات درباره فیلتر شدن شبکه اجتماعی موبایلی وی‌چت گفت: فرق این شبکه با شبکه‌های دیگر وجود people nearby است و آنچه که در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه برای توقیف آن مدنظر قرار گرفت وجود این آیکون است چرا که معتقد بودند ما به نوعی وارد حریم خصوصی دیگران می‌شویم.
 
در شبکه اجتماعی موبایلی واتس اپ اصلا چنین گزینه‌ای وجود ندارد و اشخاص تنها با افرادی که شماره تلفن آنها را در موبایل خود ذخیره دارند می‌توانند به گفت‌وگوی فردی و گروهی بپردازند و فایل‌های صوتی و تصویری خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. حال سوال ما از کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه این است که هم‌اکنون شبکه‌های اجتماعی موبایلی مطرحی هستند که دارای گزینه people nearby هستند اما فیلتر نیستند و چرا شبکه واتس اپ که دارای چنین گزینه‌ای نیست در اولویت فیلترینگ قرار دارد؟
 
2. در عصر ارتباطات که ابزار و وسایل فضای مجازی در حال توسعه و پیشرفت هستند و همانطور که بعد از فیلتر کردن وی‌چت برای این شبکه اجتماعی موبایلی جایگزینی معرفی شد، با فیلتر کردن واتس اپ هم اتفاقی رخ نمی‌دهد و همانطور که در مقدمه ذکر شد تنها صورت مسئله پاک می‌شود که این مسئله توجه همگان را ضروری می‌نماید که در این سال که بر فرهنگ تاکید ویژه‌ای شده است مسئولان مربوطه به فکر راهکارهایی برای فرهنگ‌سازی از نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی باشند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.
 
3. نقاط مثبت شبکه‌های اجتماعی بیش از نقاط منفی آن است که با فرهنگ‌سازی نقاط مثبت، نقاط منفی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که هم‌اکنون گروه‌های مذهبی و فکری و تحقیقی بسیاری در شبکه اجتماعی واتس اپ حضور دارند که این امر موجب بالا رفتن سطح علمی و فکری جامعه می‌شود.
 
4. مسئله حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از جاسوسی و جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، مسئله مهمی است که نیازمند تهیه زیرساخت‌های آن و تقویت نمونه‌های داخلی است زیرا زمانی که نمونه‌های داخلی به نحو احسن و با قدرت فعالیت کنند به طور طبیعی کاربران از مراجعه به نمونه‌های خارجی خودداری می‌کنند.
 
5. قطعا هر نظامی برای حفظ ملت خود از انحرافات، مسیرهای کاذب و منحرف‌کننده را مسدود می‌کند تا مردم بتوانند در محیط سالم در راه اصول و آرمان‌های خود قدم بردارند. همانطور که پدر خانواده از رفت و آمد فرزند خود با افراد ناسالم جلوگیری می‌کند تا وی در محیطی سالم به پیشرفت و ترقی بپردازد. این اقدام در فضای مجازی، فیلترینگ نام دارد. فیلترینگ برای سایت‌های غیر اخلاقی امری طبیعی و ستودنی به نظر می‌رسد اما شبکه‌های اجتماعی‌ای چون واتس اپ که با فرهنگ‌سازی نقاط مثبت بسیاری زیادی را دارد چرا باید فیلتر شوند؟
 
6. زمانی که این شبکه‌ها خدماتی برای مکالمه رایگان و ارسال پیامک رایگان فراهم می‌کنند ممکن است در ابتدا ضرری متوجه اپراتورها شود که با تغییر سیاست و به‌روزرسانی خدمات، همین مسئله می‌تواند به نوعی موجب درآمدزایی برای اپراتورها باشد زیرا اپراتورها خود نیز ارائه‌دهنده اینترنت هستند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.