فناوری اطلاعات

May 15, 2014
17:31 پنجشنبه، 25ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 62227

افزایش ثبت نام در رشته‏‌های علوم رایانه‏ در آمریکا

گزارش انجمن پژوهش‌‏های رایانه‌‏ای در آمریکا نشان می‌‏دهد تعداد دانشجویان مقطع کار‌شناسی رشته علوم رایانه در این کشور در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است. 
به گزارش وب‏‌سایت computerworld، انجمن پژوهش‌‏های رایانه‏‌ای در آمریکا اعلام کرده است تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در آن دسته از دانشگاه‌‏های آمریکا که مدرک دکتری (Ph.D) در رشته علوم رایانه صادر می‌‏کنند، ۴. ۱۳ درصد افزایش یافته است. گرچه میزان ثبت نام دانشجویان در رشته علوم رایانه‏‌ای در سال ۲۰۱۳ رشد کمتری نسبت به سال‌‏های قبل از آن داشته است، اما این هفتمین سال متوالی است که میزان ثبت ‏نام دانشجویان در این رشته روند افزایشی خود را حفظ کرده است. نرخ افزایش تعداد دانشجویان علوم رایانه‏ در سال تحصیلی ۱۲-۲۰۱۱ به ۳۰ درصد رسیده بود. 
بر اساس این گزارش، در سال‏‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تعداد دانشجویان رشته علوم رایانه‏‌ای در آمریکا به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده بود، اما پس از اینکه بحران مشهور به حباب‏ دات کام در این کشور ترکید، تعداد ثبت نام‏ کنندگان در این رشته رو به کاهش نهاد و در سال ۲۰۰۷ به کمترین میزان خود (۸۰۲۱ نفر) رسید. 
برآوردهای این انجمن همچنین نشان می‌‏دهد تعداد کسانی که سال گذشته در آمریکا موفق به اخذ لیسانس علوم رایانه‌‏ای شده‌‏اند با ۷. ۳ درصد افزایش به ۱۲ هزار و ۵۰۳ نفر رسیده است. پارسال در مجموع ۶۳ هزار و ۸۳۷ نفر در آمریکا در دوره‏‌های آموزشی علوم رایانه‌‏ای ثبت نام کرده‏‌اند که این رقم افرادی را نیز که در موسسات فاقد دوره‏‌های دکتری ثبت‏ نام کرده‌‏اند در بر می‌‏گیرد. 
این گزارش همچنین نشان می‌‏دهد زنان همچنان سهم چندانی در رشته علوم رایانه‏ به دست نیاورده‌‏اند. در سال گذشته فقط ۹. ۱۳ درصد از کسانی که در دوره‌‏های علوم رایانه ثبت نام کرده‌‏اند زن بوده‏‌اند. با این همه، تعداد زنانی که دارای مدرک لیسانس علوم رایانه در سال تحصیلی ۱۳-۲۰۱۲ حدود ۲. ۱۴ درصد افزایش داشته است. 
در سال گذشته همچنین ۱۹۹۱ مدرک دکتری علوم رایانه در آمریکا به دانش‌‏آموختگان این رشته اعطا شده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۲. ۳ درصد رشد داشته است. یافته‏‌ها نشان می‌‏دهد سال گذشته گرایش‏‌هایی مثل هوش مصنوعی، مهندسی شبکه و مهندسی نرم‌‏افزار جزء محبوب‏‌ترین حوزه‏‌های فارغ‌‏التحصیلان دکتری بوده است. حوزه‌‏های پایگاه‌‏های داده و نظریه و الگوریتم نیز از این نظر در رده‌‏های بعدی محبوبیت قرار داشته‌‏اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.