فناوری اطلاعات

May 23, 2014
14:31 جمعه، 2ام خردادماه 1393
کد خبر: 62330

تفاوت‏‌های میان مدیران زن و مرد در دنیای IT

مدیران زن آی تی در مقایسه با همتایان مرد خود اطمینان بیشتری به توانایی کسب و کار متبوع خود برای استفاده از فرصت‏‌های دیجیتال دارند.
 
بر اساس نتیجه  تحقیق گارتنر، مدیران آی‏ تی زن در سال 2014 پیش‌‏بینی کرده‌‏اند بودجه آی تی سازمان متبوع آن‌ها 5. 2 درصد افزایش یابد. این در حالی است که متوسط نرخ افزایش بودجه آی تی برای سال 2014 حدود 2. 0 درصد است.
 
شرکت گارتنر در سه ماهه چهارم سال 2013 با انجام یک نظرسنجی در میان 2339 مدیر آی‏ تی (CIOs) در 7 7 کشور مختلف که از این میان 2. 13 درصد زن بوده‌‏اند به این نتایج دست یافته است. این مطالعه نشان می‌‏دهد مجموع بودجه‌‏ای که این مدیران انتظار دارند در سال 2013 در حوزه آی‏ تی مصرف کنند به 300 میلیارد دلار می‌‏رسد.
 
شرکت گارتنر در این مطالعه نظر مدیران آی‏ تی را درباره اولویت‏‌ها، فرصت‏‌ها و تهدیدات پیشِ روی آن‌ها جویا شده است. این مطالعه در کل نشان می‌‏دهد در دنیای آی تی تفاوت چندانی بین مدیران زن و مرد وجود ندارد و موضوع جنسیت از اهمیت راهبردی چندانی در این حوزه برخوردار نیست. با این همه، یافته‏‌های این مطالعه مؤید این مطلب است که سهم زنان از مناصب مدیریتی آی تی از سال 2014 تاکنون ثابت بوده و تغییر چندانی نداشته است.
 
یکی از معدود تفاوت‏‌های میان مدیران زن و مرد در دنیای آی تی موضوع بودجه‌‏ای است که قرار است در سازمان‏‌ها و شرکت‌‏های مختلف صرف فعالیت‏‌های این حوزه شود. پژوهشگران گارتنر همچنین دریافته‌‏اند مدیران زن در مقایسه با همتایان مرد خود اطمینان بیشتری به توانایی کسب و کار متبوع خود برای استفاده از فرصت‏‌های دیجیتال دارند.
 
از میان مدیرانی که در این نظرسنجی به پژوهشگران گارتنر گفته‏‌اند روند دیجیتالی شدن سریع‏‌تر از آن است که آن‌ها بتوانند خود را با آن سازگار کنند، 49 درصد زن و 51 درصد مرد بوده‌‏اند.
 
بنا بر اعلام گارتنر، اولویت‌‏های مدیران زن و مرد در حوزه آی تی تفاوت چندانی با هم ندارد. هر دو گروه مدیران زن و مرد به ترتیب از فناوری‏‌های هوشمندی تجاری، زیرساخت‏‌ها و پایگاه‏‌های داده و ابزارهای همراه به عنوان مهم‌ترین اولویت‌‏های خود نام برده‌‏اند. زنان اما برای فناوری‏‌های پردازش ابری اهمیت بیشتری قائل هستند. مردان راهکارهای برنامه‏‌ریزی منابع سازمانی (ERP) را به عنوان اولویت چهارم و فناوری پردازش ابری را به عنوان اولویت پنجم خود ذکر کرده‌‏اند.
 
این مطالعه نشان می‌‏دهد که زنان و مردانی که در پست‏‌های مدیریت آی تی سازمان‏‌ها فعالیت می‌‏کنند 10 اولویت یکسان دارند، هر چند که ترتیب این اولویت‏‌ها ممکن است برای دو گروه کمی متفاوت باشد. اما آن‌ها از اولویت دهم به بعد با هم اختلاف نظر دارند. مثلاً سازگاری سیستم‌‏های آی تی با یکدیگر برای زنان در اولویت یازدهم است، اما مردان آن را حتی اولویت دوازدهم خود هم ندانسته‏‌اند. در مقابل، راهکارهای همکاری جمعی برای مردان در اولویت دوازدهم است، اما زنان در میان 12 اولویت خود به آن اشاره‌‏ای نکرده‌‏اند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.