اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 27, 2014
12:17 سه شنبه، 6ام خردادماه 1393
کد خبر: 62395

نقشه‌برداری توئیتری از عواطف مردم جهان؛ ایرانی‌ها مردمی شادند

دانشمندان استرالیایی از یک ابزار توئیتری برای نقشه‌برداری از خلق و خوی مردم سراسر جهان در زمان واقعی رونمایی کرده‌اند.
 
 
این ابزار به ارتقای اختصاص خدمات سلامت روانی کمک می‌کند.
 
ابزار آنلاین موسوم به «ما احساس می‌کنیم» (We Feel) بیش از 32 هزار توئیت در دقیقه (10 درصد تمامی توئیت‌های انگلیسی‌زبان) را با 600 کلمه که با عواطفی مانند عشق، لذت، تعجب، عصبانیت، غصه و ترس مرتبط هستند، تحلیل می‌کند.
 
به گفته هلن کریستنسن از موسسه Black Dog استرالیا، این داده‌ها برای نظارت بر عواطف افراد و جوامع در مکان‌های مختلف به کار می‌رود و در نهایت پیش‌بینی می‌کند چه زمان و چه جایی خدمات نجات زندگی لازم است. موسسه استرالیایی درباره اختلالات خلق‌و خوها مانند افسردگی تحقیق و آن‌ها را درمان می‌کند.
 
در اینجا حجم بزرگ داده‌های توئیتر که گفته می‌شود ماهانه دارای 255 میلیون کاربرد فعال در سراسر جهان است، تحلیل می‌شود.
 
این پروژه در حال حاضر فقط به توئیت‌های انگلیسی‌زبان اختصاص دارد و به توئیتر محدود است و همچنین دارای کمبود داده‌هایی درباره جنسیت، هویت و مکان تعدادی از کاربران موجود در پلت‌فرم رسانه اجتماعی است. با این حال، علیرغم این محدودیت‌ها، «بریدیان اودی»، محقق این پروژه، مدعی است ابزار مزبور نخستین فرصت برای کسب درک بهتر افرادی است که از این پلت‌فرم برای توئیت‌کردن عواطفشان استفاده می‌کنند.
 
در این میان، داده‌های موجود روی این وب‌سایت از ساعت 12 نیمه‌ شب تا 10 صبح روز یکشنبه پنجم خرداد نشان می‌دهد ایرانیان عمدتا شاد هستند؛ این در حالی است که میزان عصبانیت، ترس و تعجب کمترین توئیت را داشته است. جنس 73.3 درصد شرکت‌کنندگان ناشناخته بوده، 10.8 درصد زن و 15.9 درصد مرد هستند. همچنین طی این ساعات 3123 نفر شرکت داشته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.