فناوری اطلاعات

May 31, 2014
0:26 شنبه، 10ام خردادماه 1393
کد خبر: 62425

مروری بر عذرخواهی‌های فن‌آورانه

مهم‌ترین رسالت یک شرکت پیگیری جدی و عمقی رضایت مشتریان است؛ در چند سال اخیر به واسطه محدودیت‌های پدیده آمده، مشکلاتی در انجام امور شرکت‌های حوزه فناوری مشاهده شد که بعضا اعتبار آن‌ها را نزد مشتریان مخدوش کرد و به عذرخواهی منجر شد.

هیچ کسب‌وکاری بدون ایراد و خطا وجود ندارد و قطعا هر مشتری به خوبی می‌داند که هیچ شرکتی بی‌عیب و نقص نیست اما پذیرش این اشتباهات و تصحیح آن‌ها یکی از موارد مهم در مدیریت موثر شرکتهاست.
 
معمولا در مورد این قضیه در سطح جهانی روال این است که وقتی شرکتی اشتباهی مرتکب شد، ابتدا آن را تصدیق کرده، می‌پذیرد که اشتباه کرده‌ و سپس از مشتری خود عذرخواهی می‌کند و در ادامه سعی می‌کند تا آن اشتباه یا مشکل را رفع کند. این کار شاید در نگاه اول چندان ضروری به نظر نرسد ولی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی می‌دانند که رفتار صادقانه با مشتری یکی از بزرگترین عوامل جلب اعتماد آنهاست. اعتمادی که شاید با هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی هم حاصل نمی‌شود.
 
در زیر به نمونه‌هایی از این عذرخواهی‌ها در حوزه فناوری اشاره شده است که می‌تواند الگویی برای فعالان این عرصه باشد.
 
عذرخواهی گوگل از آلمانی​ها بخاطر هیتلر
 
گوگل به‌خاطر اشتباه صورت‌ گرفته در گوگل‌مپ در نام‌گذاری میدانی در برلین به نام آدولف هیتلر رسما عذرخواهی کرد.
 
شیطنت یک کاربر گوگل٬ کار را به عذرخواهی رسمی این شرکت از آلمان و آلمانی‌ها کشاند. این کاربر نام میدانی در برلین موسوم به «تئودور هویس» را به میدان آدولف هیتلر تغییر داد. این اشتباه چند ساعتی از چشم ویرایشگران نقشه جهانی گوگل دور ماند و سرانجام موجب شد شرکت گوگل رسما به خاطر بروز این اشتباه عذرخواهی کند.
 
در مورد دیگری کاربران جی‌میل قطعی طولانی این سرویس را که برای برخی از آنان تا ۱۱ ساعت به طول انجامید را تجربه کردند. گوگل بابت این مساله (شامل دیر رسیدن ایمیل‌ها و عدم وجود پیوست در آن‌ها) که به محاسبه این شرکت تقریبا یک سوم ایمیل‌هایی که از طریق سرورهایش ارسال می‌شوند را دچار مشکل کرد، عذرخواهی کرد.
 
در نمونه دیگر گوگل به دلیل نقص نرم‌افزاری در نرم‌افزار مسنجر این شرکت موسوم به google talk با اعتراضات گسترده کاربران مواجه شده از آنان عذرخواهی کرد.
 
عذرخواهی مایکروسافت
 
در سی ام سپتامبر سال ۲۰۱۱، یک تشخیص نادرست برای PWS : Win32/Zbot شناسایی شد، در نتیجه گوگل کروم سهوا مسدود شد و در برخی موارد از روی کامپیوترهای شخصی مشتریان حذف شد.
 
سخنگوی مایکروسافت پس از این اتفاق از مشتریان مایکروسافت برای به وجود آمدن این مشکل عذرخواهی کرد.
 
همچنین در پی انتشار نامه‌ای که به نوعی ترغیب همسران به رضایت برای خرید ایکس باکس وان توسط شوهرشان خوانده می‌شد، موجی از انتقادات بر علیه مایکروسافت شکل گرفت. از سویی دیگر، همه منتظر دفاعیه مایکروسافت در این زمینه بودند. دفاعیه‌ای که نه تنها منتشر نشد بلکه جای خود را به یک عذرخواهی رسمی از سوی مایکروسافت داد.
 
عذرخواهی مدیر عامل یاهو از کاربران
 
مدیر عامل یاهو از کاربران این شرکت به خاطر مشکلات عذرخواهی کرد.
 
خانم ماریسا مایر در پیام خود نسبت به مشکلات سرویس ایمیل یاهو واکنش نشان داد و از میلیون‌ها کاربری که از این مشکلات متاثر شده بودند، عذرخواهی کرد.
 
عذرخواهی سامسونگ به خاطر انتشار بدون مجوز یک عکس
 
سامسونگ، با انتشار عکسی تبلیغاتی، بدون توجه به حق مالکیت معنوی اثر خود را در شرایط ناخوشایندی قرار داد؛ سروصدای این عکس زمانی بلند شد که دنی سانتوس، عکاس سنگاپوری، پست زیر را در صفحه فیس‌بوک سامسونگ مشاهده کرد.
 
چند ساعت بعد، سامسونگ از سانتوس عذرخواهی کرده و پست خود را به شرح زیر، بروز رسانی کرد: ما صمیمانه از دنی سانتوس عذرخواهی می‌کنیم. گویا عکاسی به طور اشتباهی این عکس را در اختیار مؤسسه برگزار کننده مسابقه قرار داده است. ما با آقای سانتوس تماس گرفته و این مسأله را توضیح دادیم. هم‌اکنون نیز در حال اصلاح وضعیت پیش‌آمده هستیم.
 
عذرخواهی رسمی شرکت سامسونگ از ایران
 
رییس شرکت سامسونگ الکترونیک در ملاقات با سفیر ایران در کره جنوبی از اقدام یک شرکت صهیونیستی در تهیه و پخش تیزر موهن تبلیغاتی علیه ایران با استفاده از کالاهای ساخت این شرکت اظهار تاسف و ضمن عذرخواهی، این اقدام غیر اخلاقی را محکوم کرد.
 
به گفته این مقام کره‌ای تهیه و پخش تیزر تبلیغاتی موهن توسط یک شبکه کابلی اسراییلی بنام ' اچ او تی ' بدون اطلاع، مشورت و مشارکت شرکت تحت مسئولیت وی صورت گرفته بود.
 
مدیرعامل اپل عذرخواهی کرد
 
عذرخواهی کم‌نظیر مدیر اپل پس از آن صورت گرفت که سرویس نقشه جدید این شرکت که اوایل ماه جاری میلادی رونمایی و استفاده از آن با آغاز فروش آیفون 5 همراه شده بود با ایرادهای بسیاری روبرو بود.
 
تیم کوک از مشتریان شرکت اپل که با اشتباهات متعدد نقشه موجود بر روی سیستم عامل iOS 6 مواجه شده‌اند عذرخواهی کرد.
 
عذرخواهی اپل از چینی‌ها
 
مدیر عامل اپل از مشتریان چینی این شرکت عذرخواهی کرد.
 
وب‌سایت رسمی شرکت اپل در چین، نامه‌ای را به امضای تیم کوک، مدیر عامل این شرکت منتشر کرد که در آن تیم کوک از مشتریان چینی به دلیل سیاست‌های گارانتی این شرکت در چین غذرخواهی کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.