اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 10, 2014
16:37 سه شنبه، 20ام خردادماه 1393
کد خبر: 62614

در نشست موانع اجرای شبکه ملی اطلاعات مطرح شد: زیرساخت وظایف اصلی را رها کرده و اینترنت می‌فروشد

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با برشمردن ۹ راه‌کار برای اجرای شبکه ملی اطلاعات، گفت: مدیران یا اطلاع ندارند یا از عدم اطلاع مدیران کلان سوءاستفاده می‌کنند. اصل ایجاد دیتاسنترهای استانی اشتباه است؛ دخالت زیرساخت در فروش پهنای باند و مخالفت با ایجاد نقاط تبادل ترافیک داخلی بر حسب منفعت است.
 
به گزارش فارس، علیرضا شاه‌میرزایی در نشست موانع اجرای شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته مراکزی که مجوز ارتباطات می‌دهند با مراکزی که مجوز رسانه ارائه می‌دهند، ادغام می‌شوند زیرا به این همگرایی اعتقاد پیدا کرده‌اند.
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی راهکار ایجاد این شبکه را 9 مورد شامل ایجاد مراکز IXP،  ایجاد مراکز CDN (توزیع محتوا)،احراز هویت به صورت ملی، رفع کمبود IP از طریق استفاده مجدد از IP ‌ها، ارائه پهنای باند رایگان به دیتاسنترها یا خرید ترافیک از آنها، ‌حمایت منطقی از اپراتورهای داخلی و تولیدکنندگان دانش‌بنیان، تسهیل ریال الکترونیکی به عنوان پول مجازی در فضای مجازی، شفاف‌سازی مقررات حقوقی شرکت‌ها که فعالان حوزه تنها به یک مرجع قضایی پاسخ‌گو باشند و  ارائه خدمات اینترنت نوجوان، عنوان کرد.
 
وی با اشاره به اقدام وزارت ارتباطات برای ایجاد دیتاسنترهای استانی، یادآور شد: اصل ایجاد دیتاسنترهای استانی اشتباه است، درحالی که امریکا دیتاسنترهای خود را در کانادا و دیگران در سیبری ایجاد می‌کنند، دولت قبل در هوای گرم و شرجی اهواز دیتاسنتر ساخته است و به مناسبت روز ارتباطات آن را دوباره افتتاح می‌کند.
 
شاه‌میرزایی  گفت: وزارت ارتباطات به تنها حوزه‌ای که دسترسی دارد، شرکت زیرساخت است، آنها آرزوی بازگشت شرکت مخابرات به وزارتخانه را دارند و می‌گویند حداقل شرکت زیرساخت را برای خود نگه داریم.
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی خاطر نشان کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت شرکت مادر ارتباطات است که وظیفه نگهبانی از مرزهای اینترنتی را برعهده دارد؛ اما از این عنوان تفاسیر متعددی برداشت می‌شود. در اینکه گت‌وی بین‌الملل حاکمیتی است، شکی نیست اما شرکت زیرساخت پهنای باند می‌فروشد و شبکه بین استانی را اداره می‌کند در حالیکه به استناد مدارک وظایف متعدد اصلی خود را رها کرده یا بسیار عقب است.
 
وی ادامه داد: آنها با ایجاد مراکز IXP (نقاط تبادل ترافیک) مخالفت دارند و فکر می‌کنند با راه‌اندازی این مراکز درآمدشان کم می شود؛ از این رو کار دو ماهه را دو سال است که انجام نمی‌دهند. مدیران یا اطلاع ندارند یا از عدم اطلاع مدیران کلان سوءاستفاده می‌کنند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.