اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 11, 2014
4:01 چهارشنبه، 21ام خردادماه 1393
کد خبر: 62633

درباره اجلاس جامعه اطلاعاتی در سوئیس

حمید ضیایی پرور: از روز گذشته اجلاس جامعه اطلاعاتی در سوئیس آغاز به‌کار کرده است.
 
نمایندگانی از ایران نیز در این نشست شرکت کرده‌اند. ایران یکی از فعال‌ترین کشورها در مباحث مربوط به جامعه اطلاعاتی به شمار می‌رود. جامعه اطلاعاتی به جامعه‌ای گفته می‌شود که بخش‌های عمده فعالیت‌های تجاری و اقتصادی و اجتماعی آن مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی به مفهوم اینفورمیشن بنا شده است.
 
این مفهوم تفاوت بنیادی با اطلاعات به‌معنای امنیتی آن دارد. اجلاس جامعه اطلاعاتی در چند سطح برگزار می‌شود، سطح منطقه‌ای، سطح کارشناسان و سطح سران. در این اجلاس که زیرمجموعه سازمان ملل متحد سازماندهی شده است تصمیماتی اتخاذ می‌شود که اغلب لازم‌الاجرا نیستند اما نشان‌دهنده تفاهمی است که کشورهای مختلف بر سر موضوعات مبتلابه دوران جدید مبتنی بر اطلاعات در دنیا با آن درگیر هستند. مباحثی مانند زیرساخت‌های اینترنت، حاکمیت اینترنت، پهنای باند، کاربردهای فناوری اطلاعات در جوامع، دغدغه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی درباره اینترنت و پیامدهای آن.
 
مشهور است که در برخی از نشست‌های این اجلاس، زمانی که بحث بر سر تفویض حاکمیت اینترنت از آمریکا به سایر کشورها به میان آمده، نماینده آمریکا نشست را ترک کرده و گفته است بدون نظر آمریکا نمی‌توان درباره حاکمیت اینترنت تصمیم‌گیری کرد. این کشور، اینترنت را یک موهبت آمریکایی می‌انگارد که به بشریت اعطا شده است. زیرساخت‌ها و بک‌بن یا ستون فقرات اینترنت نیز در این کشور قرار دارد، لذا چالش اصلی در چنین نشست‌هایی این است که چگونه می‌توان در تصمیمات کلان مربوط به حاکمیت اینترنت در دنیا، به یک اجماع جهانی دست یافت.
 
ایران نسبت به اینترنت دغدغه‌های گوناگونی دارد اما این دغدغه‌ها صرفا به ایران مختص نمی‌شود و بسیاری از کشورهای اسلامی و کشورهای غیرمتعهد دنیا در بلوک فکری ایران قرار دارند و این زمینه مناسبی برای لابی‌گری ایران برای به تصویب رساندن مصوبات مورد نظر در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی در ژنو است.
 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، به اجلاس حاضر، نمایندگانی را اعزام کرده‌اند. این نمایندگان حاصل مطالعات و نشست‌های ملی سال‌های اخیر را در اجلاس حاضر ارائه می‌دهند. حضور فعال ایران در این اجلاس نشان‌دهنده تمایل به فعال‌تر کردن دیپلماسی سایبری کشور در این عرصه است. باید دید تا چه حد راهبردهای مورد نظر ایران در این اجلاس با اقبال جامعه جهانی مواجه می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.