فناوری اطلاعات

June 12, 2014
9:21 پنجشنبه، 22ام خردادماه 1393
کد خبر: 62640

وزیر ارتباطات ایران: کشورهای در حال توسعه همکاری مشترک با کشورهای توسعه یافته را افزایش دهند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:کشورهای درحال توسعه برای کاهش شکاف دیجیتالی با کشورهای توسعه یافته همکاری های مشترک را افزایش دهند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین روز از چهارمین اجلاس جامعه جهانیWSIS+10 با بیان اینکه شکاف دیجیتالی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نگران کننده است گفت: کشورهای درحال توسعه باید برای کاهش این شکاف همکاریهای مشترک فزاینده داشته باشند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دکتر واعظی تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که جامعه اطلاعاتی مردم مدار و توسعه محور می تواند در دسترسی به اهداف تسعه ای مورد توافق بین المللی، موثر واقع شود و این جامعه باید در پاسخگویی به چالش های جدید در حوزه فناوری های اطلاعات و ارتباطات، نقش فعالی در برنامه توسعه ای پس از 2015 ایفا کند.
وی خطاب به کشورهای عضو جامعه اطلاعاتی افزود : برای رفع شکاف دیجیتالی میان کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته نیاز به اقداماتی برای اطمینان یافتن از دسترسی به فناوری های اطلاعات و ارتباطات توسط همگان داریم که باید نتیجه آن حمایت از تلاش های ملی در کشورهای در حال توسعه دراین زمینه از طریق ایجاد، توسعه و تقویت ظرفیت ها برای تضمین حضور آنها در تمامی زمینه های جامعه اطلاعاتی و همکاریهای مشترک باشد.
وی با تاکید بر نقش سازمان ملل در این زمینه افزود: ایران بر مرکزیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای اجرای مراحل مختلف WSIS، همان گونه که در برنامه تونس به رسمیت شناخته شد، تاکید مجدد می کند. در واقع اهمیت و جهان شمولی جامعه اطلاعاتی و مسایل مرتبط با آن در زمینه حق حاکمیت کشورها، وجود چنین مراقبتی را از طریق یک فرایند بین الدولی ضروری می کند.
وزیر فناوری ارتباطات و اطلاعات گفت :در زمینه راهبری اینترنت نیز ایران معتقد است که این مهم ترین بخش از جامعه اطلاعاتی است و باید براساس بیانیه ژنو عمل شود که مطابق آن، تمامی دولت ها باید نقش و مسوولیت برابر در مسایل سیاست گذاری بین المللی مرتبط با اینترنت داشته باشند.
وی در تشریح دستاوردهای ایران در توسعه آی سی تی گفت: طرح های مرتبط با اهداف اجلاس سران درباره جامعه اطلاعات (WSIS) درایران شامل موارد متعددی است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• فراهم سازی اینترنت پرسرعت برای 6500 روستا و ایجاد 7 مرکز داده ملی اینترنت (IDC)
 
• ایجاد بیش از 10 هزار مرکز ICT روستایی که امکان دسترسی به خدمات ICT محور در این مناطق را محقق می کند.
 
• ایجاد شبکه ملی مدارس ایران و شبکه ملی علمی و فناوری ایران، برای برقراری اتصال مدارس و دانشگاه ها.
 
• برقراری خدمات دولت الکترونیکی.
 
• تسریع توسعه شبکه ملی اطلاعات ایران (ININ)، که منجر به گسترش محتوا و خدمات بومی برای مردم می شود.
 
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری ها و فعالیت های بخش خصوصی در پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات ایران مورد استقبال و حمایت قرار می گیرد.
 
ایران بر اجرای اهداف جامعه اطلاعاتی با مشارکت کشورهای در حال توسعه تاکید دارد
 
دکتر واعظی در چهارمین اجلاس جامعه جهانی اطلاعات: ایران بر اجرای اهداف جامعه اطلاعاتی با مشارکت کشورهای در حال توسعه تاکید دارد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین روز از چهارمین اجلاس جامعه جهانیWSIS+10 گفت: ایران بر همکاری های فزاینده و مشترک کشورهای درحال توسعه که از اهداف جمعه اطلاعاتی است تاکید دارد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت،دکتر واعظی صبح امروز در سخنانی در جمع وزیران مخابرات و هیات های عالی رتبه شرکت کننده در این اجلاس بین المللی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اجرای اهداف جامعه اطلاعاتی با مشارکت همه و به ویژه همکاریهای فزاینده کشورهای درحال توسعه تاکید دارد.
چهارمین اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی روز گذشته آغاز به کار کرد و قرار است تا روز جمعه 23 خرداد به فعالیت خود در قالب گفت وگوهای مشترک کارشناسان ومسوولان ارشد کشورهای مختلف در کارگاهها راهکارهای توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی را در چارچوب اهداف جامعه اطلاعاتی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.
محور اصلی اقدامات مشورتی و کارشناسی کشورها در قالب ارائه دوسند بیانیه و چشم انداز جامعه اطلاعاتی است که در این اجلاس نهایی و ارائه خواهد شد. سران کشورهای عضو WSIS قرار است سال آینده این اسناد را نشست سالانه این جامعه تایید و امضا کنند.
اجلاس سران جامعه اطلاعاتی یا WSIS در ساله ای 2003 میلادی در ژنو سوئیس و 2005 میلادی در تونس برگزار شد. در این اجلاس، دولت ها و رهبران جهان تعهد خود را نسبت به حرکت به سمت ایجاد یک جامعه اطلاعاتی برای همگان اعلام داشتند به طوری که در آن همه بتوانند اطلاعات و دانش را خلق کنند، به آن دسترسی داشته باشند، آن را به کار گرفته و به اشتراک بگذارند. همچنین در جریان نخستین مرحله اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتی، دولت ها و رهبران در مورد مجموعه ای از اهداف مهم برای گسترش دسترسی به فناوری های اطلاعات و ارتباطات و کاهش شکاف های دیجیتال در میان کشورها توافق شد.
WSIS هدف خود را ایجاد یک جامعه جهانی اطلاعاتی تا سال 2015 میلادی قرارداده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.