اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 16, 2014
15:55 دوشنبه، 26ام خردادماه 1393
کد خبر: 62703

پارس آنلاین: تعرفه برق IDC باید صنعتی محاسبه شود

مدیر یکی از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی تاکید کرد: با توجه به رشد روزافزون استفاده شرکت‌ها و سازمان‌ها از اینترنت و ارایه خدمات متنوع در فضای اینترنت، کشور به «مراکز داده» نیاز ویژه‌ای دارد.

 
به گزارش ایسنا، بابک قاجار – معاون بازرگانی شرکت پارس‌آنلاین – گفت: در دنیای امروز ما به مراکزی احتیاج داریم که بتوانند محتوا را در بستر ارتباطی پرسرعت برای ما میزبانی و نگهداری کنند. تا چند سال پیش این مراکز داده در خارج از کشور دایر بودند که برای ما هم ضرر مالی را به دنبال داشتند و هم از نظر دسترسی به اطلاعات با تأخیرهایی مواجه می‌شدیم.
 
وی افزود: در چند سال گذشته دولت سیاستی را در پیش گرفت تا شرکت‌های خصوصی اقدام به تأسیس مراکز داده در داخل کشور کنند. به همین منظور در سال 83 مجوزی از وزارت فناوری و اطلاعات گرفته شد تا مرکز داده‌ای در پردیس تأسیس شود. این مرکز داده در بخش خصوصی دست کم‌رقیبی در ایران ندارد و می‌توان گفت که با توجه به بازدیدهایی که داشته است نیز جزو مرکزهای برتر خاورمیانه شناخته شده است. این مرکز داده به شبکه گسترده ارتباطی پارس‌آنلاین متصل است و انواع خدمات میزبانی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.
 
قاجار در ادامه به مشکلات موجود در ارائه خدمات اشاره کرد و گفت: خدمات مراکز داده و شبکه‌های ارتباطی که شرکت‌هایی همچون پارس‌آنلاین به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی ارایه می‌دهند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر امنیت اطلاعات بسیار حساس هستند. از این رو لازم است دولت توجه خاصی به مشکلات شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مرکز داده داشته باشد. این شرکت‌ها برای ارایه خدمات بهتر و امن‌تر، نیازمند بسترسازی‌های به‌روزتر از جانب مخابرات هستند. آقای وزیر و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در تلاش هستند تا روابط میان مخابرات و شرکت‌ها را بهتر کنند تا فضای رقابتی منصفانه و سالمی به وجود بیاید.
 
وی ادامه داد: به طور کلی چالشی که با شرکت‌های زیرساخت مواجه هستیم این است که در مرکز داده بر خلاف کاربران عمومی که از شبکه اینترنت استفاده می‌کنند و دریافت اطلاعات دارند، بیشتر ارسال اطلاعات صورت می‌گیرد. به همین دلیل پهنای باندی که مراکز داده به طرف شبکه زیرساخت می فرستند یعنی ترافیک داخل کشور باید به صورت رایگان در اختیار این مراکز قرار داده شود.
 
قاجار افزود: اقداماتی در همین راستا از دو سال پیش آغاز شده است اما تا به امروز تعرفه‌ای خاص به وجود نیامده است. ما توقع داریم که در این زمینه که امری ملی است، شرکت زیرساخت به عنوان متولی در کشور با مراکز داده همراهی کند.
 
وی همچنین به مشکل هزینه‌های برق اشاره کرد و گفت: هزینه‌های برق مصرفی در مرکز داده با ملاک‌های برق خانگی یا تجاری محاسبه می‌شود؛ در صورتی که این مراکز باید به عنوان مراکز صنعتی شناخته شوند و از امتیازات صنایع برخوردار شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.