اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 16, 2014
16:24 دوشنبه، 26ام خردادماه 1393
کد خبر: 62709

جزئیات مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات

براساس مدل مفهومی پیشنهادی برای شبکه ملی اطلاعات کشور که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است کاربران خانگی از خدماتی مانند پست الکترونیک و موتور جستجو، کلاس های مجازی، خدمات الکترونیکی و فروشگاه های مجازی بر روی این شبکه برخوردار خواهند شد.
 
 
مدل کلان و مفهومی طرح شبکه ملی اطلاعات براساس اهداف مد نظر برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور 15 بهمن ماه سال 92 در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید و وزارت ارتباطات به عنوان مجری این طرح ملزم به ارائه جدول زمانبندی برای این مدل مفهومی شد.
 
شبکه ملی اطلاعات و قلمرو فضای مجازی کشور
 
براساس مدل مفهومی تدوین شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات قلمرو کاربر محتوا خدمات زیرساخت امنیت و مدیریت و مقررات در حوزه فضای مجازی کشور را پوشش می دهد این شبکه در چهار لایه مختلف شامل تجهیزات شبکه، خدمات شبکه، خدمات محتوا و خدمات کاربردی دیده شده است که در لایه تجهیزات شبکه اتصالات فیبر ارتباطات ماهواره ای و مسیریاب ها باید ایجاد شود. در بخش خدمات شبکه نیز این طرح ملی نیازمند خدمات دسترسی شهری شبکه های اختصاصی و سازمانی است. همچنین خدمات تجمیع اپراتورهای دیتا ملی و منطقه ای از دیگر خدماتی است که این شبکه در لایه خود ارائه می دهد.
 
در این بخش مراکز تبادل ترافیک ملی و منطقه ای فیلترینگ و درگاه ها اینترنت بین الملل دیده شده است. در بخش خدمات کاربردی مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات سرویس های پایه واسطه ها سرویس های زیرساختی خدمات ارزش افزوده دسترسی به اینترنت و VPN را خواهد داشت و در نهایت این چهار لایه موضوع امنیت را نیز پوشش خواهند داد.
 
کاربران شبکه ملی اطلاعات چه کسانی هستند
 
به گزارش مهر، براساس مدل مفهومی پیشنهادی مرکز ملی فضای مجازی برای شبکه ملی اطلاعات کاربران این درگاه ملی را شهروندان، نهادهای مالی مانند سیستم های بانکی مالی و بورس و شرکت ها کارخانجات مراکز علمی و آموزشی تشکیل می دهند که این اقشار دسترسی به اینترنت نیز خواهند داشت.
 
خدماتی که بر روی شبکه ملی ارائه می شود
 
در بخش عمومی این شبکه خانوارها و بنگاه های کسب و کار کاربر شبکه ای با کاربردهایی از جمله اطلاع رسانی، تجاری، آموزشی و خدمات رسانی محسوب می شود. در این بخش خدماتی مانند اخبار، فروشگاه های مجازی، پرداخت الکترونیک، خرید و فروش، کلاس های مجازی، خدمات الکترونیکی، خدمات عمومی وب مانند پست الکترونیک و موتور جستجو دیده شده است. در بخش اختصاصی تعریف شده برای مدل مفهومی شبکه ملی که دستگاه های اجرایی کاربر آن محسوب می شوند این شبکه با اشتراک گذاری، تعامل و تبادل اطلاعات خدماتی چون ارتباط دولت با دولت و تامین زیر ساخت های مناسب برای اشتراک گذاری را ارائه خواهد داد. علاوه بر این در بخش دیگری از خدمات قابل ارائه بر روی شبکه ملی، ارتباط دولت با مردم تسهیل می شود.
 
دسته بندی خدمات دولتی بر روی شبکه ملی
 
 
براساس خدمات پیش بینی شده در بستر شبکه ملی اطلاعات 14 سازمان و نهاد به صورت مستقیم تحت این شبکه باید فعالیت کنند که از جمله آن می توان به حوزه هایی چون صنعت و تجارت، سلامت و بهداشت، امور بین الملل، دفاعی و امنیتی و سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، انرژی، محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی و رفاه و تامین اجتماعی اشاره کرد در همین حال مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات حوزه هایی چون قضایی، اقتصادی و مالی، مدیریت بحران، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و شهرسازی و آموزش و پرورش را نیز شامل می شود.
 
حدود هشت سال از اعلام برنامه های اولیه دولت برای اجرای شبکه ملی اطلاعات با تعابیر مختلف می گذرد اما هنوز این پروژه ملی در فازهای نخست اجرا قرار دارد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.