فناوری اطلاعات

June 21, 2014
13:55 شنبه، 31ام خردادماه 1393
کد خبر: 62846

مرکز تعالی میکروالکترونیک ایجاد می‌شود

دبیر ستاد میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از اجرای طرح جامع کسب و کار در حوزه میکروالکترونیک و ایجاد مرکز تعالی میکروالکترونیک خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این مرکز، توسعه محصولات آینده و ارتقای محصولات فعلی و رقابتی و تحت نظر داشتن محصولات فعلی است.
به گزارش مهر، سیدمجتبی عطاردی اظهار داشت: طرح کسب و کار به عنوان عمده‌ترین طرح سال جاری در ستاد میکروالکترونیک اجرایی خواهد شد؛ این طرح به منظور ایجاد فرآیندهای موردنیاز توسعه بازار و فروش محصولات میکروالکترونیک به طور تخصصی و ابزار و لوازم موردنیاز در عرصه ساختار و زیرساختار این حوزه اجرا می‌شود.
 
وی طرح کسب و کار در حوزه میکروالکترونیک را یک طرح بنیادی در این حوزه دانست و تاکید کرد: این طرح همچون جاده ای است که شرکت‌های میکروالکترونیک فعال در عرصه تجاری در آن به حرکت در آمده و به پیش خواهند رفت؛ در این مسیر حمایت های ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک نیز به کمک آنان خواهد آمد.
 
نیازمند ساختار و اکو سیستم کامل در عرصه میکروالکترونیک
 
عطاردی با بیان اینکه ما باید بتوانیم یک محصول میکروالکترونیک را توسعه دهیم و آن را برای فروش در طرح کسب و کار آماده کنیم، ادامه داد: برای تحقق این موضوع، نیازمند یک ساختار کامل برای اجرای طرح در بخش شرکت‌های خصوصی هستیم. بنابراین باید ساختاری ایجاد کنیم که در آن مجموعه‌های حقوقی، اداری، مالی، تجاری و بازرگانی به این شرکت‌های خصوصی دانش بنیان که تمرکز و تخصص آن ها طراحی و توسعه محصول است، خدمات ارائه کنند.
 
وی گفت: ما در رابطه با ایجاد ساختار کامل برای اجرای طرح کسب و کار، با مشکل بی‌تجربگی مجموعه‌های حقوقی، اداری، مالی، تجاری و بازرگانی روبرو هستیم. از سوی دیگر شرکت‌ها از اینکه دولت تولیدات آنان را خریداری نمی‌کنند گلایه مند هستند. همچنین دولت از اینکه در قبال پولی که به شرکت‌ها پرداخت می کند محصولی دریافت نمی کند، برای ادامه همکاری بی انگیزه است. این شرایط، به دلیل ساز و کارهای نامناسب برای فروش محصول در عرصه فناوری میکرو‌الکترونیک است.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک، با اعلام این که اجرای این طرح مورد تایید معاونت محترم علمی و فناوری رییس جمهور قرار گرفته است زمان اجرای طرح کسب و کار در حوزه میکروالکترونیک را بلافاصله پس از تامین اعتبار از سوی معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا پایان خرداد ماه اعلام کرد.
 
وجود اکوسیستم در زیرساخت های میکروالکترونیک
 
عطاردی در توضیح مختصات طرح کسب و کار فوق و با اشاره به ایجاد یک اکوسیستم در زیرساخت‌های میکروالکترونیک گفت: در این زیرساخت‌ها اکوسیستمی شامل مجموعه‌های خصوصی و شرکت‌هایی وجود دارد که با مشتری سروکار دارند و محصول خود را توسعه می‌دهند. در طرف دیگر این اکوسیستم، ستاد میکروالکترونیک ونیز مرکز تعالی میکروالکترونیک در بخش دولتی جهت توسعه مجصولات آینده نگر و رقابت پذیر نگه داشتن محصولات فعلی درکنار بخش خصوصی قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک، مرکز مدارهای مجتمع ایران را حمایت می‌کند که این مجموعه، خدمات طراحی و ساخت مدارهای مجتمع متقاضیان در شرکت‌ها و دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور را به عهده دارد. این طرح توسط ستاد در سالهای گذشته به طور معمول حمایت شده و امسال با تدبیر معاونت علمی و فناوری، با افزایش چند برابری بودجه این طرح روبرو هستیم و هدف از آن به دست آوردن دانش فنی و ایجاد IP هایی  برای حفظ چرخش کاردر اکوسیستم است.
 
ایجاد مرکز تعالی میکروالکترونیک
 
دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک از ایجاد مرکز تعالی میکروالکترونیک خبر داد و افزود: هدف از ایجاد این مرکز، توسعه محصولات آینده و ارتقای محصولات فعلی و رقابتی و تحت نظر داشتن محصولات فعلی است.
 
وی با اشاره به تفاوت میان مرکز تعالی میکروالکترونیک با بخش خصوصی اظهار کرد: این مرکز، نگاه دوراندیشانه ای دارد و 5 سال آینده کشور و جهان را نگاه می‌کند تا نیازسنجی بازار داخل و خارج و در نتیجه توسعه محصولات آینده را در دستور کار خود قراردهد.
 
توسعه و تامین کارت هوشمند
 
دکتر عطاردی به اهمیت طراحی، توسعه، تامین و تولید کارت هوشمند اشاره و تصریح کرد: این کارت طی 5 سال آینده، کاربردهای زیادی در کشور خواهد داشت و از آن جاکه اکثریت بازار این کالا در دست دولت یا شرکت های دولتی است ضروری است مدیریت این بازار توسط دولت صورت گیرد. خصوصا آنکه اکنون با وجود محصول طراحی و توسعه یافته مبتنی بر فناوری بومی و مقررات پدافند عامل، خرید محصول خارجی هیج توجیهی ندارد.
 
وی با اشاره به روابط مرکز تعالی با شرکت‌های خصوصی یادآور شد: شرکت‌ها بخشی از درآمد حاصل از فروش محصولات خود را به عنوان حق لیسانس در اختیار مرکز تعالی قرار می دهند. با این حال درآمد اصلی این مرکز از بودجه‌ای است که دولت در اختیار آن قرار می‌دهد.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک با اشاره به خصوصیات حوزه میکروالکترونیک گفت: میکروالکترونیک، خصوصیات ذاتی دارد که متفاوت با سایر صنایع است. همچنین استانداردهای آن نیز متفاوت از ایزوها است و ما باید استانداردهایی را که در میکروالکترونیک از مجرای همان طرح جامع پیاده کنیم. بنابراین به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد این صنعت که به نظر ما، مادر صنایع الکترونیک است باید اقدامات تخصصی و ویژه را انجام دهیم.
 
تصویب سند راهبردی میکروالکترونیک
 
عطاردی، همچنین از تصویب سند راهبردی میکروالکترونیک در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم توسط این سند راهبردی، نقشه الکترونیک را بتوانیم مشخص و بودجه لازم را به ستاد تخصیص دهیم.
 
وی طرح NFC را از دیگر طرح‌های مصوب ودر حال اجرا در حوزه میکرو‌الکترونیک دانست و با اشاره به ادامه حمایت‌ مشروط از پروژه‌های دانشگاهی از طریق ارائه خدمات طراحی و ساخت توسط مرکز مدارهای مجتمع ایران گفت: ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک با توجه به سیاست‌های دولت و معاونت علمی فناوری ادامه این حمایت ها را صرفا در چارجوب اکوسیستم فوق امکان پذیر می بیند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.