اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 2, 2014
8:12 شنبه، 11ام مردادماه 1393
کد خبر: 63558

توضیحات وزیر ارتباطات در خصوص آخرین وضعیت بازگرداندن اضافه‌ دریافتی مکالمات مخابرات

علی ابراهیمی – همشهری : بازگشت تعرفه‌های گران مکالمات تلفنی رویکردی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای حضور در این وزارتخانه در دستور کار قرار داد و اپراتورها را ملزم به بازگرداندن اضافه دریافتی از مشترکان کرد.با دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دراین مورد گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
دستورات قبلی شما برای بازگرداندن اضافه دریافتی مکالمات تلفنی تا چه حد اجرایی شده است؟
بازگرداندن این اضافه دریافتی در آن زمانی که اعلام شد اجرایی شده است. این موضوع را زمانی اعلام کردم که برخی اپراتورها یک‌ماه نرخ بالاتری را برای مکالمات تلفنی اعمال کرده و بعد از آن نرخ مکالمات را به تعرفه‌های قبلی برگرداندند.
آیا اضافه دریافتی اپراتورها از هزینه‌های همکدی، آبونمان و یکسان‌سازی‌ نرخ مکالمات بازگردانده شده است؟
اجازه دریافت این هزینه‌ها از مشترکان داده نشد.
قبلا این هزینه‌ها در قبوض مشترکان لحاظ شده است؟
این اضافه دریافتی در تهران نبود بلکه در برخی استان‌های هم‌کدشده یا شهرهایی که یکسان‌سازی‌ صورت گرفته بود مبالغی از مشترکان دریافت شده بود که به آنها بازگردانده شد.
آیا هزینه مکالمات این اپراتورها کاهش یافته است؟
همراه اول در اعمال تعرفه‌های جدید مرتکب تخلفی نشده است. با تعیین نرخ کف یک دقیقه‌ای 499ریالی برای مکالمات تلفنی و مصوب کردن سقف این تعرفه با 20درصد افزایش و نرخ نزدیک به 599ریال اعلام شد. برخی اپراتورها نرخ کف تعیین شده بر مبنای تعرفه‌های جدید را مبنای محاسبه هزینه مکالمات تلفنی قرار دادند اما یکی از اپراتورها (همراه‌اول) نرخ 570ریالی را برای محاسبه هزینه مکالمات مبنا قرار داد که مرتکب تخلفی نشده است. با وجود این توصیه شد که خوب است این تعرفه‌ها به یکباره افزایش نیابد. بر این اساس اپراتور مذکور برای تأمین این نظر از عید فطر بسته‌هایی را به مردم پیشنهاد کرد تا هر مشترک بنابر نوع بسته انتخابی اعلام شده بتواند از نرخ ارزان‌تر مکالمات تلفنی این اپراتور استفاده کرده و نرخ‌ها تعدیل شود.
مشترکان اینترنت خانگی از مشکلات دانلود حجم بالا و مدت زمان محدود گلایه دارند، آیا برنامه‌ای در این زمینه دارید؟
اپراتورها شیوه‌های مختلفی در ارائه بسته‌های اینترنتی داشته و معمولا گروه‌های تجاری از اینترنت با حجم دانلود بالا و مردم از بسته‌های اقتصادی و ارزان‌تر که حجم دانلود کمتری دارد استفاده می‌کنند. با وجود این مشکلات فروش خدمات اینترنتی به‌ویژه خدمات بی‌سیم را بررسی و مرتفع خواهیم کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.