اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 6, 2014
3:41 چهارشنبه، 15ام مردادماه 1393
کد خبر: 63615

دلایل واگذار نشدن نسل سه توسط همراه اول از سوی مخابرات تشریح شد: تکنولوژی دستوری نیست و مردم هم برای 3G صف نکشیده اند

سخنگوی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالاتی که درباره عدم ارائه 3G از سوی همراه اول مطرح شده بود گفت: فکر نمی کنم تکنولوژی خیلی دستوری باشد، از سوی دیگر مردم هم برای استفاده از 3G صف نکشیده‌اند و روند گسترش 3G در جامعه مانند تکنولوژی‌های دیگر و به صورت تدریجی خواهد بود.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود زارعیان امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پاسخگویی به سوالاتی که درباره عدم واگذاری خدمات نسل سه توسط همراه اول مطرح شده بود پرداخت.
 
وی در این باره اظهار کرد:‌ فکر می کنم تکنولوژی خیلی دستوری نیست و به ویژه در حوزه آی تی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم تکنولوژی مسیر خود را طی می کند.
 
زارعیان در ادامه به بحث ورود موبایل به ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که ما در سال 72 می خواستیم تکنولوژی موبایل را وارد کشور کنیم مقاومت‌های متعددی وجود داشت و برخی اجازه این کار را نمی‌دادند اما در نهایت در سال 73 با تلاش بسیار زیاد مهندس غرضی وزیر وقت ارتباطات ما توانستیم 10 هزار سیم کارت را واگذار کنیم و بعدها در کمتر از یک دهه دیدیم که روند پیشرفت کار به گونه ای است که دولت حتی نتوانست برای آن بودجه‌ای در نظر بگیرد.
 
او ادامه داد: به عبارت دیگر این گونه عنوان شد که هر تعداد مردم سیم کارت نیاز داشتند در اختیار آنها قرار بگیرد من فکر می کنم درباره 3G و 4G هم این اتفاق خواهد افتاد.
 
سخنگوی مخابرات ایران در ادامه عنوان کرد: شاید اشکالاتی در تصمیم وزارت ارتباطات وجود داشته باشد اما دیر یا زود باید این مساله درست شود.
 
وی همچنین به این مساله اشاره کرد که در مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مربوط به شرایط اپراتورها برای ارائه نسل‌های بالاتر ارتباطی تدوین شده ایرادات و تناقضات اساسی وجود دارد و احتمالا اگر این مصوبه به مراجع حقوقی ارائه شود آن‌ها هم نخواهند پذیرفت که یک اپراتور بدون قید و شرط این مصوبه را پذیرفته و اجرایی کند.
 
او در ادامه در پاسخ به این سوال که در نهایت همراه اول چه زمانی به ارائه 3G خواهد پرداخت گفت: پیش بینی ما این است که شاید حتی قبل از ایرانسل به ارائه 3G بپردازیم چرا که در حال حاضر ایرانسل ارائه این خدمات را به صورت آزمایشی انجام می‌دهد.از سوی دیگر در پروانه مخابرات ایران هم آمده است که این شرکت می‌تواند پس از گذشت دوره حفاظت اپراتورهای دیگر به ارائه نسل‌های بالاتر بپردازد.
 
زارعیان همچنین به تمدید 15 ماهه دوره انحصار رایتل اشاره کرد و افزود: با وجود حمایت‌های زیادی که از این اپراتور به عمل آمده در نهایت دوره انحصار این اپراتور به پایان رسید.
 
سخنگوی مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلاتی که همراه اول در مورد مصوبه 186 رگولاتوری با آن مواجه شده خاطرنشان کرد: ما طبق پروانه عمل و هر آنچه در آن عنوان شده باشد را اجرایی خواهیم کرد علاوه براین اگر قوانین مرتبط با پروانه این را بگوید که ما برای ورود به نسل‌های بالاتر لازم است حق امتیاز بدهیم و یا برخی موضوعات خاص را رعایت کنیم این اتفاق خواهد افتاد اما برخی موارد به کلیت پروانه و اصلاح آن مربوط می‌شود.
 
وی در ارتباط با این که آیا همراه اول مبلغی که برای حق امتیاز ورود به نسل‌های بالاتر درنظر گرفته شده را به وزارت ارتباطات پرداخت کرده است یا خیر اظهار کرد: مبالغ دریافتی حالت یک بسته دارد اما ما صحبتمان آن است که ما طبق پروانه عمل می کنیم، پروانه شرکت مخابرات هم می گوید اگر ما بخواهیم به نسل‌های بالاتر ورود کنیم باید قوانین مرتبط را قبول کنیم و ما هم این قوانین را قبول داریم و هیچ مشکلی نداریم اما اگر قرار است درخواست دیگری باشد قاعدتا باید دراین زمینه تعامل وجود داشته باشد. ما هم اکنون همان طور که وزیر ارتباطات گفته جلساتی را داریم تا مذاکرات لازم برای ورود به نسل‌های بالاتر صورت بگیرد.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران در ادامه صحبت‌های خود درباره بدهی‌ها و مطالبات مخابرات اظهار کرد: بحث بدهی‌های مخابرات به دو قسمت مربوط می‌شود برخی هزینه‌ها بابت سرویس‌های مختلف باید به طور ماهانه یا چند ماه یکبار پرداخت شود که این ها هزینه‌های جاری محسوب شده و در زمان مقرر پرداخت می‌شود بخشی از بدهی‌ها هم حالت ادعا دارد که اگر ثابت شود این ادعاها درست است ما رقم مربوطه را پرداخت می کنیم در برخی موارد هم دعوای حقوقی وجود دارد.
 
زارعیان در پاسخ به این سوال که اکنون 60 درصد مشترکان موبایل مشترکان همراه اول محسوب می‌شوند و دسترسی به 3G ندارند، اظهار کرد: 3G در ایران آن طور که دوستان فکر می کنند نیست و هنوز درصد کمی از کاربران ما علاقه‌مند به استفاده از آن هستند. به همین دلیل هم اپراتور سوم طی این سال‌ها مشترک زیادی نداشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.