اپراتورها

باندپهن ثابت

رگولاتوری

September 5, 2014
21:16 جمعه، 14ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64111

در مناظره تلویزیونی سبوحی و شاه‌میرزایی در مورد باندپهن چه گذشت؟

139306131049455843556333.jpg

ارائه مجوز خدمات نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی به اپراتورها مجالی شد تا نماینده‌ای از وزارت ارتباطات رو در روی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی بنشیند و به مناظره پیرامون موضوعاتی چون سرعت اینترنت و عملکرد وزارت ارتباطات بپردازد.
 
 
برنامه تلویزیونی ثریا این هفته به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و با دعوت از نماینده وزارت ارتباطات و یکی از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی به طرح دیدگاه های موجود در کشور در زمینه سرعت اینترنت، شبکه ملی اطلاعات و پروانه نسل های سوم و چهارم ارتباطی پرداخت.
در ابتدای برنامه، شاخص هایی از وضعیت موجود کشور در زمینه دولت الکترونیکی، استفاده از اینترنت و ضریب نفوذ آن، اینترنت موبایل و خدمات محتوایی ارائه شد.
طبق آن چیزی که ثریا مطرح کرد، جایگاه کنونی ایران در زمینه دولت الکترونیکی 105 است که که پنج رتبه نسبت به سال 2012 و سه رتبه نسبت به سال 2010 افت دارد.
میزان استفاده از اینترنت در سال 2012 حدود 53 درصد نسبت به جمعیت بوده که گویای استفاده 42 میلیون کاربران از شبکه جهانی بوده است.
در زمینه وضعیت تجارت الکترونیکی نیز پیش‌بینی شده که بین سال‌های 2009 تا 2015 بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون دلار تراکنش مالی انجام شود.
مجری این برنامه با تأکید بر اینکه باید به سمت خدمات محتوایی بومی شده برویم، گفت: عمده برنامه‌های کاربردی موبایل همچون وایبر که برای فردی اسرائیلی است، خارجی هستند و مشکلی امنیتی دارند.
سهم هر نفر از حجم اطلاعات و محتوا تا سال 2020، پنج هزار و 200 گیگابایت خواهد بود.
جیمیل و یاهو اکنون جزو 10 سایت پربازدید کشور هستند و اندروید هم محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل است.
جایگاه‌مان در سرعت اینترنت برای سال 2012 و بین تمامی کشورهای جهان، 96 بوده است در حالیکه از منظر تلفن‌های ثابت رتبه 5 را در دنیا داریم.
در حوزه اینترنت موبایل نیز جایگاه 154 را در سال 2012 داشته‌ایم.
نبود پروفایلی مشترک از کاربران در تمامی سازمان‌ها هم از جمله چالش‌هایی مطرح شد که می‌تواند امر تجارت الکترونیکی و خدمات دولت الکترونیکی را تحت تأثیر قرار دهد.
ثریا مسابقه پیامکی را هم با سوال "با توجه به نیاز کشور به افزایش سرعت اینترنت و فضای مجازی، اقدامات و فرهنگ‌سازی لازم برای استفاده بهینه از اینترنت پرسرعت اندیشیده شده است؟" و دو گزینه آری و خیر در نظر گرفته بود که نهایتا 66 درصد از بینندگان به گزینه "خیر" رأی دادند و گفتند که فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت نگرفته است در حالیکه نماینده وزارت ارتباطات شخصا معتقد بود که این فرهنگ‌سازی صورت گرفته است.
 
شاه میرزایی: سند سیاست پهنای باند کشور کجاست؟
علیرضا شاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و لطف الله سبوحی قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مهمان‌های این برنامه بودند تا پیرامون موضوعات اخیر به گفت‌وگو بپردازند.
شاه میرزایی به عنوان منتقد دولت در ارائه مجوز نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی بدون در نظر گرفتن نظرات شورای عالی فضای مجازی، اظهار کرد: متأسفانه برداشت‌های غلطی در رسانه‌ها از برخی مباحثی که ارائه شد صورت گرفت. قطعا کسی با افزایش سرعت و تکنولوژی مخالف نیست، اصل ابزار و تکنولوژی در کشور به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند اگر در فناوری‌های امروز ما را منع کردند باید به زور به فناوری دست پیدا کنیم، این هست.
وی عنوان کرد: این روحیه نسبت به دانش و فناوری در دین و فرهنگ ما نیز هست. اعضای شورای عالی فضای مجازی افرادی کار کرده در این حوزه و مدعی هستند اما ایراد به نحوه اجرای کارها در وزارت ارتباطات است.
شاه میرزایی گفت: با مجوز اخیر وزارت ارتباطات در زمینه نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی، ناگهان تعداد کاربران به اینترنت پرسرعت موبایل 100 برابر می‌شود رد حالیکه کشورهای دنیا برای چنین توسعه‌ای شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را بررسی می‌کنند و با مطالعات جدی به بحث وارد می‌شوند.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: سوالمان از وزارتخانه این است که سند سیاست پهنای باند کشور کجاست؟ فرض کنیم شورای عالی فضای مجازی وجود ندارد، ولی خود وزارتخانه نظر خود را در این باره کجا منتشر کرده است؟
او ادامه داد: اگر کار مطالعاتی در این زمینه شده بفرمایند زیرا چیزی حتی یک برگ کاغذ هم به دست شورای عالی فضای مجازی نرسیده است و از این جهت می‌تواند یک نگرانی جدی ایجاد کند که آیا تبعات کار را در نظر گرفته‌ایم یا خیر.
 
سبوحی: شورای عالی فضای مجازی در جریان نسل سوم بوده است
سبوحی به عنوان نماینده دولت با اشاره به اینکه در ارتباطات و زیرساخت‌های ارتباطی کشور وضعیت مناسبی نداریم، اظهار کرد: از طرفی براساس قوانین وظایفی بر دوش وزارت ارتباطات گذاشته شده که باید در زمان مشخصی انجام دهد.
وی افزود: در ماده 46 برنامه پنجم توسعه باید دسترسی پرسرعت به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت را برای خانوارها داشه باشیم. بحث نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی صرفا برای اینترنت نیست و هدفمان ارائه اینترنت پرسرعت نیست.
او خاطر نشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید مطالبه اپراتورها و مردم است و معتقدند که چرا هنوز از شبکه‌های قدیمی که منابع کمیاب را به شکل بهینه استفاده نمی‌کنند، بهره‌برداری می‌کنیم.
قائم‌مقام رگولاتوری با اشاره به اینکه حجم اطلاعات در فضای مجازی روبه رشد است، گفت: کسی نیست که اکنون نیاز به اینترنت نداشته باشد؛ این نسل‌های جدید که مجوز داده‌ایم دو مولفه اصلی دارد که یکی سرعت انتقال بالای اطلاعات برای تحقق کیفیت بالای ارتباطات و دیگری ارتقای سرعت مشترکان محرک است.
او ابراز کرد: در شبکه‌های موبایل، مشترکان دنبال این هستند که سرویس‌های مختلف را همانطور که در دفتر کارشان دارند، داشته باشند.
سبوحی درباره ظرفیت‌های این نسل‌ها خاطر نشان کرد: نسل سوم سرعت را تا 10 مگابیت بر ثانیه برای کاربران در حال حرکت با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند و همین نرخ در نسل چهارم یا LTE 100 مگا بیت بر ثانیه است.
وی گفت: همیشه مورد سوال بوده‌ایم که چرا با وجود این فرکانس‌های بالا در کشور، ظرفیت بالایی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهیم.
او با بیان اینکه ارائه مجوزهای نسل‌های بالاتر موضوع جدیدی نیست و از قبل هم مطرح بوده است، تصریح کرد: خاطرم هست زمانیکه انحصار پروانه رایتل را به مدت 18 ماه تمدید کردیم، در مرکز ملی فضای مجازی گفتند که این موضوع موجب اتلاف منابع می‌‌شود؛ بحث جدیدی نبوده و از چند سال گذشته وجود داشته است و علاوه بر این اعلام کرده بودیم که هر زمان انحصار رایتل تمام شود در این زمینه ورود می‌کنیم.
وی افزود: چند ماه پیش از اجرا هم شرایط مالی، حقوقی و فنی براساس وعده وزارت ارتباطات صورت گرفت.
سبوحی ابراز کرد: رایتل را با حدود دو میلیون مشترک در زمینه نسل سوم داشتیم و حالا سرویس‌های آن را برای اپراتورهای اول و دوم با حدود 60 میلیون مشترک نیز داریم.
قائم‌مقام رگولاتوری خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم حدود 4-5 سال آینده نزدیک به 40 درصد از مشترکان روی خدمات نسل سوم و چهارم قرار گیرند.
 
شاه میرزایی: نسل‌های جدید کودکانی که والدین بر آنها کنترل ندارند را مخاطب می‌داند
شاه میرزایی در ادامه بحث با اشاره به اینکه در زمان مجوز به اپراتور سوم، چیزی به عنوان نسل سوم وجود نداشت، اظهار کرد: داشتن برگ سفیدی به عنوان پیوست فرهنگی در چنین شرایطی قابل قبول بود زیرا تجربه‌ای از پیش در این زمینه وجود نداشته اما اکنون بیش از 70 میلیون سیم‌کارت فعال را که دست کودکان هم هست، خطاب قرار داده‌ایم اما هنوز پیوست چهار پنج سال پیش ارائه نشده است.
وی افزود: با وجود سیم‌کارت در دست کودکان و فرزندان و در شرایطی که والدین هیچگونه نظارتی روی آنها ندارند، باید پیوست فرهنگی ارائه شود.
او ادامه داد: بیشترین تقصیر مربوط به دولت گذشته بوده اما دولت فعلی هم با وجود یک سال فعالیت، کم تقصیر نداشته است. گمان می‌کنیم در حال حاضر کشور با این تجربه 4-5 ساله‌ای که در این زمینه دارد، بهتر بود مطالعه و تدابیر بیشتری را به کار می‌برد زیرا این دلیل نمی‌شود که چون در گذشته این مجوز را داده‌ایم، بتوانیم برای اپراتورهای دیگر هم داشته باشیم.
 
پاسخ سبوحی به سوال پیامکی: "آری"
مجری برنامه در این قسمت نظر سبوحی را درباره سوال پیامکی برنامه پرسید و نظر او را در پاسخ به این سوال خواست که وی گفت: سوال به عقیده من نسبی است و ابهام دارد زیرا اول باید بگوییم تعریف‌مان از اینترنت پرسرعت چیست.
وی افزود: این تعریف در کشورهای مختلف متفاوت است و مثلا بعضی جاها 2 مگا بیت را مرز پرسرعت و کم سرعت تعریف کرده‌اند ولی برخی جاها هم 100 مگا بیت بر ثانیه را جوز حقوق شهروندی می‌دانند.
او با بیان اینکه فرهنگ‌سازی جنبه‌های مختلفی دارد و با توجه به اینکه خودم درگیر این موضوعات هستم شاید سخت باشد پاسخ دهم، اذعان کرد: این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که در طول 24 ساعت سری به اینترنت نزند و اموری همچون کارهای بانکی را از طریق این بستر ارتباطی نداشته باشد و به عقیده من همین موضوع موجب نوعی فرهنگ‌سازی شده است.
سبوحی وابستگی به شبکه‌های ثابت را مناسب ندانست و گفت: این شبکه‌ها در مقابل عوارض طبیعی همچون زلزله و حتی سرقت کابل‌ها آسیب‌پذیر هستند و از این جهت درصددیم تا شبکه‌های نسل سوم و چهارم را در آنِ واحد در تمام نقاط کشور در اختیار مردم قرار دهیم.
او عنوان کرد: با توجه به نیاز جامعه من گزینه "آری" را انتخاب می‌کنم زیرا وقتی موضوعی مطالبه مردم می‌شود یعنی فرهنگ‌اش ایجاد شده است.
 
پاسخ شاه میرزایی به سوال پیامکی: "خیر"
شاه میرزایی هم در ارتباط با این سوال گفت: نمی‌خواهم بگویم سوال جهت‌دار است اما فقط روی فرهنگ‌سازی تأکید شده است. به عقیده من فرهنگ‌سازی کم و ضعیف بوده است.
وی خاطر نشان کرد: ما به اینترنت فرصت محور نگاه می‌کنیم و نظرات اعضای شورای عالی فضای مجازی و حتی نامه دبیر این شورا به وزیر ارتباطات گویای این موضوع است.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اگر سعی کنیم قسمتی از صحبت‌های مردم را ناقص بشونیم ظلم است، اظهار کرد: بعد از فتوایی که در زمینه مجوزهای اخیر ارتباطی صادر شد، عده‌ای گفتند که سوال جهت‌دار بوده است و از این جهت گفتند که رفتیم به مرجع بزرگوار صحبت کرده‌ایم و نظرشان را تغییر داده‌ایم.
 
شاه میرزایی: وزیر بهداشت با پالم مخالف است نه با شیر همچون حکایت ما
وی گفت: کسی با سرعت اینترنت مخالف نیست زیرا اگر اینطور باشد می‌شود حکایت اینکه بگوییم وقتی وزیر بهداشت با جرات می‌گوید روغن پالم نباید در شیر موجود باشد، او با شیر مخالف است.
او با طرح سوالی مبنی بر اینکه کجای دنیا سرعت مساوی است با پهنای باند؟، گفت: در تمامی کشورهای دنیا شاید 20 درصد بحث‌ها پیرامون پهنای باند باشد زیرا فاکتور مهم در سرعت را فاصله سرور تا کاربر است در حالیکه ما در کشور از مراکز داده که تولید محتوا و ترافیک می‌کنند که نهایتا موجب ارتقای سرعت می‌شود، پول می‌گیریم و انگیزه‌ای برای آنها نیست.
وی گفت: نمی‌دانم چرا تنها روی افزایش پهنای باند عجله می‌کنیم؟
او خاطر نشان کرد: کارهای وزارتخانه فعلا در دو زمینه افزایش پهنای باند و ارائه مجوز ختم شده تا از هر اپراتوری 300 میلیارد تومان را بگیرد اما چرا کارهای دیگر که ضروری‌تر است، نشده است؟!
 
سبوحی: تولیدکنندگان ترافیک داخلی را به زودی حمایت می‌کنیم
سبوحی هم در واکنش به این نظرات گفت: ایشان بحث‌های مختلفی را می‌گویند که هر کدام برای خود مفصل است. مجوز صرفا یک وعده نبوده و الحاقیه‌ای برای پروانه اپراتورها در  نظر گرفته شد تا پایبندی به آن بتوانند ارائه خدمات کنند.
قائم‌مقام رگولاتوری با بیان اینکه درست است هر زمان تأخیر در ارتباط بالا رود، کیفیت اقت می‌کند، گفت: ما کار را شروع کرده‌ایم تا میزبانی‌ها را به داخل کشور بیاوریم.
او افزود: سال گذشته مجموع میزبانی‌های داخل کشور 10 بود که اصلا برای ما خوب نبود اما اکنون این رقم به 34 درصد رسیده است. مراکز تبادل ترافیک IP را هم برای توسعه این رویه در کشور ایجاد کرده‌ایم.
سبوحی درباره این اقدام گفت: چنین کاری موجب می‌شود که ترافیک IP در جاهای دیگر دنیا دور نزند و در داخل کشور بگردد. اکنون 30 گیگا بیت بر ثانیه پهنای باند داخل کشور و در این زمینه برقرار است.
نماینده وزارت ارتباطات مجوز نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی را شروع کار دانست و خاطر نشان کرد: به موازات این پروانه‌ها، کار را برای تولید محتوا شروع کرده‌ایم. به عنوان مثال در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا که پیش از این هیچ تضمین درآمدی نداشتند، 30 درصد از درآمد شبکه‌داران را در نظر گرفته‌ایم و از آن طرف حق‌السهم خود از درآمد اپراتورها را برای حمایت از تولیدکنندگان برنامه‌های کاربردی، کاسته‌ایم.
او افزود: اینکه کسانیکه ترافیک تولید می‌کنند نباید پولی بپردازند را قبول داریم و به زودی تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته می‌شود که بسیار کمک حال تولیدکنندگان ترافیک در داخل کشور خواهد بود.
 
ثریا هم مهمان خارجی‌هاست
مجری برنامه هم که ظاهرا دل خوشی از میزبانی‌های داخلی نداشت، گفت: میزبانی سایت ثریا را داخلی‌ها با قیمت 2 تا3 میلیون تومان انجام می‌دادند در حالیکه سرورهای خارجی 200 هزار تومان به شکل سالیانه است و از این جهت میزبانی را در خارج گذاشتیم.
 
سبوحی: ارتقای نسل‌های ارتباطی از دغدغه‌های شورای عالی فضای مجازی هم بوده است
سبوحی در این باره مجددا گفت: امسال اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد زیرا تصمیمات جدی در زمینه تولید محتوا و نهضت تولید محتوا داریم. پیش‌بینی می‌کنم که ظرف کمتر از دو ماه دیگر بتوانیم به اجماع نظر در این زمینه برسیم و خروجی کمیسیون تنظیم مقررات تعیین شود.
قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره پیوست فرهنگی هم که یکی از دغدغه‌های شورای عالی فضای مجازی است، گفت: در سال 86 که مزایده پروانه اپراتور سوم را هم‌زمان با ابلاغ سیاست‌های برنامه پنجم توسعه داشتیم، که در آن قانون آمده بود که پروژه‌های مهم کشور باید پیوست فرهنگی داشته باشد و دولت موظف است که این پیوست‌ها را ارائه کند.
وی همچنین گفت: مصوبات شورای عالی فضای مجازی را همواره تبعیت کرده‌ایم و همین دوستان در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات سه شرط دسترسی پرسرعت، تحرک‌پذیری کاربر و تعرفه‌های رقابتی را برای ما تعریف کرده‌اند که اگر به تعاریف آن رجوع شود، متوجه می‌شویم که برای تحقق چنین موضوعی اپراتورها باید به نسل‌های بالاتر ارتباطی ارتقا یابند. اپراتورها با رفتن به نسل‌های بالاتر می‌توانند تعرفه‌های پایین‌تری را برای مشترکان لحاظ کنند.
 
شاه میرزایی: مصوبه شورای عالی فضای مجازی میزبانی‌ها را به داخل کشور آورد
شاه میرزایی با ورود به بحث و با تأکید بر اینکه همیشه قول آینده را می‌دهید، اظهار کرد: اگر دولت در زمینه مخابرات کاری هم انجام ندهد، خود به خود شاهد توسعه خواهیم بود زیرا ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه بسیار بالاست اما خوب است که برای توسعه قیاسی بین خود و کشورهای دیگر داشته باشیم.
وی گفت: متأسفانه از برنامه پنجم توسعه فقط افزایش پهنای باند را می بینید در حالیکه دولت الکترونیکی و انتقال میزبانی‌ها به داخل کشور نیز از جمله موارد ضروری تأکید شده است.
او درباره نقش شورای عالی فضای مجازی در انتقال میزبانی‌ها به داخل کشور تصریح کرد: شروع اینترنت از میزبانی است قبل از تشکیل شورا 10 درصد میزبانی هم در داخل کشور نداشتیم اما مصوبه‌ای برای حمایت از میزبانی‌های داخل داشتیم و تنها با چند کار ساده علی‌رغم وجود تمامی فشارها، با چند مرکز داده صحبت کردیم و سرورهایشان را به داخل کشور آوردیم.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: در این شرایط، شرکت ارتباطات زیرساخت گفت که سرورها را باید داخل ساختمان ما بیاورید در حالیکه اصلا ربطی به ساختمان نداشت؛ متأسفانه هنوز هم دلیل اجرایی نشدن این کار را نمی‌دانم.
او خاطر نشان کرد: با انجام چنین کاری صرفه‌جویی 7-8 میلیارد تومانی برای زیرساخت هم که پهنای باند را از خارج می‌خرد به وجود می‌آید.
 
شاه میرزایی: به خارجی‌ها برای تولید ترافیک پول می‌دهیم اما از داخلی‌ها می‌گیریم!
وی همچنین اشاره‌ای به کره جنوبی به عنوان مقام اول پهنای باند در دنیا داشت و اظهار کرد: با وجود این پهنای باند اما 70 درصد از میزبانی‌ها این کشور در داخل کشور خودش اتفاق می‌افتد.
شاه میرزایی در گوشه‌ای از صحبت‌هایش ضمن اعلام نگرانی‌اش عنوان کرد: در زمینه تولید محتوا از اینکه گفتید سازمان تنظیم مقررات می‌خواهد مجوز دهد، نگران شدم.
وی افزود: تا شرکت داخلی می‌خواهد کار کند باید مجوز بگیرد اما خارجی‌ها بدون هیچ مجوزی و راحت می‌توانند در کشور کار کنند؛ به خارجی‌ها برای تولید ترافیک پول می‌دهیم اما شرکتی که در داخل کشور تولید ترافیک می‌کند باید پول بدهد!
شاه میرزایی خاطر نشان کرد: زمانیکه نهادهایی چون وزارت ارشاد موضوعی را تأیید می‌کنند چه نیازی هست که وزارت ارتباطات هم مجوز دهد؟!
 
سبوحی: تعدد بازیگران ارتباطات ثابت، کیفیت را کاسته است 
سبوحی با تأکید بر اینکه مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای ما لازم‌الاجراست، تصریح کرد: اما به عقیده من ممکن است آقای شاه میرزایی شخصا انتقاداتی را داشته باشند که این جدای از نظرات شورای عالی است.
وی افزود: سامانه‌ای را آقای وزیر ارتباطات افتتاح کردند تا مستقیم با مردم در ارتباط باشند و نظرات و ارزیابی آنها را زا سیستم‌های ارتباطی بدانند.
او گفت: به عقیده من کارها باید در روال خودش انجام شود؛ کارهای جدی در زمینه محتوا، قیمت و مراکز تبادل ترافیک داریم. در زمینه تصدی، تمامی مراکزی که باید به بخش خصوصی واگذار می‌‌کردیم را واگذار کردیم.
نماینده وزارت ارتباطات گفت: در شبکه‌های ثابت هم نیاز به دسترسی‌های پرسرعت داریم؛ وضعیت خوبی از نظر شبکه‌های ثابت داریم ولی از نظر سرعت وضعیت خوب نیست.
او خطاب به شاه میرزایی گفت: توسعه شبکه‌های پهن باند ثابت را در دست داریم و از الان خدمت شما می‌گوییم که بعدا معترض نشوید؛ این کار را به دلیل اقتصادی نبودن و کیفیت پایین این سرویس‌ها انجام می‌دهیم ولی درصدد حذف هیچ شرکتی نیستیم.
سبوحی خاطر نشان کرد: تعدد بازیگران در این حوزه موجب چنین موضوعی شده در حالیکه نیازمند یک شبکه ثابت پهن باند هستیم زیرا شبکه موبایل به هیچ عنوان جایگزینی برای ثابت نخواهد بود.
قائم‌مقام رگولاتوری با تأکید بر اینکه در زمینه افزایش سرعت و خدمات اقدامات جدی باید انجام شود، گفت: درصدد هستیم تا مجوز LTE را به شبکه‌های رادیویی ثابت بدهیم تا بتوانند نیاز کاربران‌شان را از طریق ارتباطات سیمی مرتفع کنند.
 
سبوحی: صدور مجوزها بدون دیدگاه‌های اقتصادی است
وی همچنین درباره بازخورد اقدامات وزارت ارتباطات در زمینه‌های دیگر همچون اشتغالزایی عنوان کرد: سایت های مختلفی داریم که برنامه‌های ایرانی را توسعه می‌دهند و برنامه‌های خود را در معرض فروش می‌گذارند که یک نمونه از آنها سال گذشته با 10 نفر نیرو کار می‌کرد اما در حال حاضر تعداد نیروهایش به 300 نفر رسیده است و از این جهت توسعه پهنای باند توانسته به فعالیت آنها رونق بخشد.
او خاطر نشان کرد: زمانیکه پهنای باند را توسعه می‌دهیم این امکان ایجاد می‌شود که هر فردی با خلاقیت خود، نرم‌افزاری را خلق کند و در معرض فروش در شبکه قرار دهد. با چنینی کاری اشتغال ایجاد می‌شود.
سبوحی در واکنش به دیدگاه شاه میرزایی در ارتباط با صدور مجوزها در زمینه محتوا گفت: صدور مجوزها تماما این نیست که کسی را بخواهیم محدود کنیم زیرا گاهی برای ساماندهی مجوز می‌دهیم تا کار از بی‌نظمی خارج شود. خیلی از شرکت‌ها می‌آیند و از ما مجوز می‌خواهند تا پشتوانه داشته باشند و به رسمیت شناخته شوند.
وی افزود: هدف شناسایی و بعد تأمین منافع مالی است و به هیچ وجه دنبال بحث‌های اقتصادی نیستیم.
 
شاه میرزایی: اینترنت فروشی کار حاکمیت است
شاه میرزایی در ادامه بحث خطاب به سبوحی اظهار کرد: ایشان موضوعات مطرح شده را دیدگاه شخصی بنده دانستند در حالیکه دبیر شورای عالی فضای مجازی هم نامه‌ای را در این راستا خطاب به وزیر ارتباطات داشتند و ایرادات اقدامات وزارتخانه را بازگو کردند.
وی افزود: ایشان در این نامه گفتند که ارتقای مجوز اپراتورهای ارتباطات سیار کشور از نظر شورای عالی فضای مجازی مجوز ندارد و ذیل نامه نیز امضای اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی موجود است.
او خاطر نشان کرد: البته ما عادت کرده‌ایم که برنامه‌ها و اقدامات وزارت ارتباطات را ظرف یک سال گذشته از رسانه‌ها پیگیری کنیم اما حداقل اسناد بالادستی شورای عالی فضای مجازی که یکی از آنها پهنای باند موبایل است باید رعایت شود.
وی گفت: برای طرح موضوعات در شورا، وزارتخانه باید پیش‌نویس و سندی را که درصدد اجرا است ارائه کند که اینگونه نشده است.
شاه میرزایی با اشاره پنج برابر شدن بودجه وزارت ارتباطات، عنوان کرد: آقای سبوحی از تصدی گری صحبت کردند اما می‌خواهم بدانم، اینترنت فروشی تصدی‌گری نیست؟
وی افزود: بعید می‌دان خرید سه میلیون تومانی اینترنت و فروش 30 میلیون تومانی آن، کار حاکمیت باشد زیرا بخش خصوصی کاملا آماگی سرمایه‌گذاری در این بخش را دارد.
او در ادامه به بیان موضوعاتی پرداخت که از مشکلات کنونی در حوزه ارتباطات است و تصریح کرد: احراز هویت در برنامه و اسناد هم دیده شده اما در کشور توجهی به آن نشده است به گونه‌ای که سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل به تعداد قابل فروش به یک نفر است در حالیکه اگر به کشورهای دیگر دنیا سفر کنیم، متوجه می‌شویم که بدون ارائه مدارک هویتی و پاسپورت نمی‌توانیم سیم‌کارت بخریم.
 
شاه میرزایی: همه کارهای مهم روی زمین است و ما دنبال صدور مجوزیم!
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی خاطر نشان کرد: عدم خرید ترافیک از تولید کننده داخلی در حالیکه مصوبه قانونی آن را پیش از این داشته‌ایم، عدم ارائه مجوز دیتاسنترها، عدم ارائه مجوزهای CDN (نزدیک‌سازی سرورها به کاربر)، عدم ارائه پیشنهادی برای بهبود فیلترینگ از سوی وزارتخانه، ضعف در اجرای پروژه‌هایی چون شبکه ملی مدارس و برخی دیگر از موضوعات از مشکلات کنونی ماست.
شاه میرزایی خاطر نشان کرد: آقای سبوحی به تعداد افزایش نیروهای یک شرکت اشاره کردند در حالیکه خروج متخصصان از کشور را نمی‌بینند؛ وضعیت ما حکایت بیمار رو به موتی است که مدام به او بگوییم ببین داری نفس می‌کشی.
وی در حمایت از مراکز میزبانی داخلی گفت: چرا قیمت برق این مراز فرهنگی و پهنای باندشان ترجیحی حساب نشد؟ علی‌رغم اینکه 5-6 سال گذشته مجوز دیتاسنتر داده شد چرا جلوی آن گرفته شد؟! چرا شبکه ملی مدارس در عمل مجددا به اینترنت وصل شد؟
او یادآور شد: بسیاری از اقدامات کار یک شب بوده اما اکنون روی زمین مانده است و به دنبال ارائه مجوز در زمینه محتوا هستیم که اصلا کار ما نیست و وزارت ارشاد و صدا و سیما هم این کار را انجام می‌دهند.
 
سبوحی: بسیاری از این موارد که می‌گویند مصوبه شورا نیست
سبوحی با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرایی نکنیم، تصریح کرد: بسیاری از موارد که آقای شاه میرزایی می‌گویند از مصوبات شورا نیست و به عقیده من بحث‌های حقوقی باید در سطح بالاتری انجام شود.
وی همچنین با نقد اظهارات شاه میرزایی درباره فروش پهنای باند از سوی حاکمیت گفت: قانون فروش اینترنت و تأمین پهنای باند از درگاه بین‌الملل را بر عهده شرکت ارتباطات زیرساخت گذاشته است و تأکید شده که تصدی‌گری باید در دولت بماند. تصدی‌گری، مدیریت و اجرا در این حوزه کلا بر عهده دولت است و ما هم مجموعه دولتی تحت نظارت دستگاه‌های نظارتی هستیم و نمی‌توانیم کار خارج از چارچوبی را انجام دهیم.
نماینده وزارت ارتباطات در این مناظره، با اشاره به اینکه شبکه‌های زیرساختی کشور را طبق نظر آقای وزیر باید توسعه دهیم، یادآور شد: نسل‌های جدید ارتباطی حجم اطلاعات را توسعه می‌دهد و همیشه اعلام کردیم هر چه سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت صورت گیرد، سه برابر آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
او خاطر نشان کرد: اینکه ایشان می‌گویند برخی اقدامات تنها نیاز به یک تصمیم داشته، اینطور نیست زیرا خودشان هم کار اجرایی کردند و می‌دانند که اینطور نیست من فردا تلفن دست بگیرم و چند جا زنگ بزنم تا کار حل شود؛ کارهای اجرایی نیاز به موارد قانونی دارد.
 
سبوحی: نمی‌توانیم کارها را تعطیل کنیم و به دنبال نظرات اعضای شورا برویم
سبوحی در ارتباط با اینکه آیا وزارت ارتباطات دغدغه‌های فرهنگی در ارتباط با استفاده از اینترنت را دارد و آیا می‌داند که چه استفاده‌هایی را می‌شود از اینترنت با سرعت بالا داشت؟، گفت: اولین دستگاهی که در کل کشور پیوست فرهنگی را مطرح کرد، ما بودیم. آن زمان جلساتی را با دانشکده علوم اجتماعی و وزارت ارشاد داشتیم و حتی با رگولاتورهای دیگر کشورها نیز برای دستیبای به تجربه‌های مشابه رایزنی کردیم.
وی افزود: در صدور مجوزهای ارتباطی هم از اپراتورها قول گرفته‌ایم که بعد از تصویب پیوست فرهنگی، خود را ملزم به رعایت بدانند.
قائم‌مقام رگولاتوری افزود: دغدغه‌هایی که اکنون مطرح می‌شود در زمینه MMS هم وجود داشت و نهایتا دستورالعملی را تهیه کردیم که بخشی از آن فرهنگی بود اما صرفا ما مسئول بخش فرهنگی نیستیم.
سبوحی خاطر نشان کرد: بسیاری از دغدغه‌هایی که اکنون می‌گویند وجود دارد و ما هم به آنها معتقدیم زیرا خودمان هم خانواده داریم و درک می‌کنیم.
نماینده وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه به محض تشکیل شورای عالی فضای مجازی، نامه‌ای به دبیرش نوشتیم، گفت: به دبیر شورا گفتیم که برنامه‌ای برای تهیه پیوست داریم و درخواست کردیم تا اصول مورد نظر شورا را ابلاغ کنند اما هیچ جوابی دریافت نکردیم.
او افزود: در چنین شرایطی نمی‌توانیم تمامی کارها را تعطیل کنیم و برویم ببینیم دوستان شورای عالی فضای مجازی چه نظری دارند. در رابطه با رایتل الزاماتی را اعلام کردیم که شاید مسئولیت ما نبوده و خودمان دستورالعمل‌‌هایی را برای شورا ارسال کردیم.
وی خاطر نشان کرد: اکنون نیز شورا پیوستی را تهیه کرده که شاید من نقد پیوست اقتصادی بر آن داشته باشم اما باید جلسه خود شورا مطرح شود.
 
شاه میرزایی: شورا پیوست را آماده کرده اما وزارتخانه پیوستی دیگر به رئیس جمهوری داده است!
شاه میرزایی در ارتباط با اینکه اساسا با نوشتن چند برگ کاغذ، اتفاقی می‌افتد؟، گفت: کوچک‌ترین کاری که باید انجام شود همین چند برگ کاغذ است.
وی افزود: تبعیت از شورا این نیست که هر چیز ما گفتیم، اجرا کنند بلکه خود وزارتخانه باید پیشنهاد کاری داشته باشد.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی خاطر نشان کرد: یک سال بر روی پیوست ارائه شده به شورا در کمیسیون تخصصی کار کردیم و اکنون که آماده شده، وزیر ارتباطات می‌گوید که پیوست را خودمان تهیه کردیم و به ریاست جمهوری فرستاده ایم.
شاه میرزایی با تأکید بر اینکه چنین اقداماتی موجب عقب افتادگی کشور می‌شود، گفت: تدبیری باید در این زمینه صورت گیرد و حتی روال قانونی این بود که پیوست مورد نظر وزارتخانه به دبیرخانه شورا ارسال شود تا ظرفیت طرح آن در جلسه شورای عالی فضای مجازی سنجیده شود نه اینکه مستقیما به رئیس جمهور ارائه گردد.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با انتقاد نسبت به بازگشت سرمایه‌های نزدیک به 10 هزار میلیارد تومانی اپراتورها در نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی، به دامان کشور گفت: این نسل‌ها خیلی خوب است اما اگر پهنای باند و ترافیک از خارج خریداری شود، دیگر برگشتی در این حوزه نخواهیم داشت.
 
سبوحی: چه زمانی به شما گفتیم فیلترینگ مشکل دارد؟
سبوحی در این بخش با تأکید بر اینکه چه زمانی به شما گفتیم که فیلترینگ مشکل دارد؟، گفت: ماده 2 قانون برنامه پنجم وظایفی را در خصوص شورا مطرح کرده اما منظور این نیست که تصمیماتی برای دور زدن وظایف اجرایی در این شورا اتخاذ شود.
وی افزود: براساس نظام‌نامه‌ای که داریم، موظف به تدوین پیوست فرهنگی هستیم و بر این اساس اقدام به تهیه پیوست کردیم اما با این حال نظرات و سیاست‌های شورا هم خواستار شدیم.
 
سبوحی: تفکری ایجاد شده که برای هر کاری به سراغ شورا برویم
نماینده وزارت ارتباطات گفت: قبل از صدور مجوزهای ارتباطی، پیوست فرهنگی را برای رئیس جمهور فرستادیم تا بر حسب صلاحدیدشان اگر نیازی بود، محتوای آن را تغییر دهند. در وظایف‌مان نیست که هر چیزی را به شورا بیاوریم.
او با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات یک عضو شوراست، در پاسخ به این سوال مجری که ظاهرا آقای انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته‌اند که مجوز نسل‌های بالاتر ارتباطی باید به این شورا می‌آمد؟، گفت: تفکری ایجاد شده که هر کسی بخواهد کاری انجام دهد، به سمت شورای عالی فضای مجازی برود.
وی افزود: اگر قرار است در این شورا مصوب شود که نسل‌های بالاتر ارتباطی را ندهیم، بگویند تا در جریان قرار گیریم.
 
شاه میرزایی: موضوعات کلان به نظر آقای سبوحی چیست؟
شاه میرزایی با انتقاد از عملکرد خودسرانه وزارت ارتباطات خاطر نشان کرد: اگر قرار بود که وزارت ارتباطات پیوست جداگانه‌ای داشته باشد چرا عمیدیان رییس سازمان تنظمی مقررات این موضوع را در کمیسیون مرکز ملی فضای مجازی نگفت تا وقت تلف نشود؟
وی گفت: پیوست فرهنگی جزو اسناد بالادستی شوراست و در اساسنامه هم عنوان و حتی پیش شرط شبکه ملی اطلاعات ذکر شده است.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: در یک سال فعالیت دولت کنونی هیچ موضوع کلانی که مورد نظر شورا بوده، انجام نگرفته و مطرح نشده است. اگر این موضوعات کلان نیست آقای سبوحی بفرمایند موضوعات کلان چیست؟
او خاطر نشان کرد: به وزارت ارتباطات گفتیم ظرف یک ماه باید طرح کلان شبکه ملی اطلاعات ارائه شود اما دوستان بعد از گذشت شش ماه پرزنتیشنی (ارائه) را آوردند. هنوز در بحث تدوین مشکل داریم چه برسد به اجرا.
 
سبوحی: فیلترینگ فعلی بهینه نیست
مجری برنامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه دولت تا چه میزان فیلترینگ فعلی را قبول و آیا اتاق فکری در این زمینه دارد، از سبوحی خواست تا به آن پاسخ دهد.
سبوحی در این زمینه گفت: روش پالایش فعلی را بهینه نمی‌دانیم و باعث کندی کار شده است. پالایش هوشمند را به شکل جدی پیگیری می‌کنیم و در این زمینه پروژه مشخصی تهیه شده است.
 
سبوحی: دنبال اینترنت هوشمند و توزیع شده هستیم
وی گفت: فیلترینگ هوشمند و توزیع شده برنامه ماست که روی کاربران هم هوشمند عمل می‌کند و مثلا می‌توان برای رنج سنی خاصی تعریفش کرد.
او خاطر نشان کرد: حمایت از کودکان در فضای مجازی، جزو دغدغه‌های مجامع بین‌المللی نیز هست و حتی گفته شده کسی که به سن قانونی نرسیده نباید موبایل داشته باشد.
سبوحی اظهار کرد: نسل‌های سوم و چهارم همان اینترنت از طریق شبکه‌های قبل است و تنها سرعت بالاتر را ارائه می‌کند.
وی افزود: تلفن همراه هم می‌تواند خطرناک و تهدید باشد ولی باید فکری برای ارائه راه‌های مناسب مواجهه با آن ارائه داد.
 
شاه میرزایی: شبکه ملی طالاعات توسعه سیم و کابل نیست
شاه میرزایی هم در ارتباط با اینکه دغدغه‌های فرهنگی بدون شبکه ملی اطلاعات قابل اجراست؟، گفت: مباحث را باید کامل به مردم بگوییم و فقط روی یک موضوع که نیاز به اینترنت نیاز شماست مانور ندهیم و آنها را برابر واقعیت قرار دهیم.
وی عنوان کرد: مقدمات MS هم اگر درست چیده شده بود، قطعا رشد می‌کرد.
او با بیان اینکه انواع خدمات باید در داخل کشور وجود داشته باشد، ابراز کرد: چرا تنها چهار شرکت باید تولید محتوا برای آهنگ پیشواز داشته باشند؟! شاید فردی بخواهد آهنگ مورد علاقه‌اش را به عنوان پیشواز داشته باشد.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی بار دیگر به سروقت شبکه ملی اطلاعات آمد و تصریح کرد: شبکه ملی طالاعات تنها توسعه زیرساخت‌ها نیست زیرا ممکن است از این ظرفیت، خارجی‌ها استفاده کنند.
او خاطر نشان کرد: شبکه ملی اطلاعات یعنی ایجاد مزیت و ارجحیتی برای شرکت‌های داخلی به نسبت خارجی تا بتوانند از زیرساخت موجود کشور به کسب و کار بپردازند؛ توسعه سیم و کابل که مهم نیست زیرا ممکن است در اختیار خارجی‌ها قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه در یک زمینه مطالبه ایجاد می‌کنیم و در زمینه دیگری سکوت می‌کنیم.
شاه میرزایی در پایان اذعان کرد: اگر به نظرات مراجع و بزرگان توجه کنیم، قطعا پیشرفت در کار سرعت می‌یابد اما اگر با انان مخالفت کنیم، آنها هم فشار می‌اورند و کار می‌ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.