امنیت

اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

September 9, 2014
17:12 سه شنبه، 18ام شهریورماه 1393
کد خبر: 64229

کاربران بی‌شناسه در شبکه ملی اطلاعات سرویس نمی‌گیرند

jahangard1.jpg

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: حاکمیت در فضای مجازی باید بداند چه سرویسی به چه شهروندی و در کجا ارائه می‌شود و از این حیث تماس بدون شناسه روشن (آی‌دی) در شبکه ملی اطلاعات سرویس نخواهد گرفت.
 
نصر‌الله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات در نشست تخصصی دولت الکترونیک که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به اینکه بیش از 4 ماه بود که کار مصوبه نقشه راه دولت الکترونیک در دولت تمام شده بود اظهار کرد: جریان اداری خاصی موجب به تاخیر افتادن ابلاغ این مصوبه شد. 
وی ادامه داد: سابقه پرداختن به موضوع دولت الکترونیک مربوط به 11، 12 سال قبل می‌شود که اولین مصوباتش با ترکیب کاری شورای فنی اطلاعات و شورای عالی اداری تهیه شد. در زمان 8 سال دولت آقای احمدی‌نژاد نیز زحماتی کشیده شد اما نهایتا شاهد به هم ریختگی وحدت رویه بین حوزه سمعی و اداری که از ترکیب شورای شورای عالی فناوری و شورای عالی اداری ایجاد شده بود، بود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران دولت الکترونیکی را چشم‌انداز فناوری اطلاعات در ایران دانست و ابراز کرد: کشورهای توسعه یافته معمولا در این حوزه به سراغ توسعه کسب و کار و تجارت الکترونیکی می‌روند اما کشورهای برنامه‌ای مانند ایران، برزیل و تایلند رویکرد دولت الکترونیک را برگزیده‌اند. 
جهانگرد با اشاره به اینکه اگر بوروکراسی مانع تسهیلات تجاری در نظام جاری گردد، سایر بخش‌هانیز با مشکل مواجه می‌شوند گفت: امیدواریم با تجمیع موضوعاتی از قبیل پایگاه‌های داده سازمانها و مراکز اداری فاصله ایجاد شده در این بخش را جبران کنیم.
 
معاون وزیر ارتباطات وظایفی را برای دولت در عصر دانایی همچون دولت حکمران به جای متصدی برشمرد و اظهار کرد: وظایف دیگری نظیر دولت کارآفرین به جای دولت خدمت‌رسان نیز مطرح است که باید برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده در راستای دولت الکترونیکی تغییر معماری را در دولت داشته باشیم. 
او افزود: نگاه به دولت الکترونیکی تمام حاکمیت را شامل می‌شود اما در راستای تحقق آن باید اصلاح ساختاری در نظام اداری یک کشور به وجود آید و ساختار سیلویی حال حاضر که از وزیر تا کارشناس 7 لایه را شامل می‌شود در حالی که این ساختار در تمام دنیا 4 لایه است تغییر کند. 
 
وی در ارتباط با اقدامات انجام شده در راستای توسعه زیرساخت دولت الکترونیکی گفت: کل فعالیت‌های کشور در قالب 1400 خدمت دسته‌بندی شده و مادر این راستا 14 خوشه همگن را در نظر گرفته‌ایم که فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌هایی همچون آموزش و پرورش، انرژی، دفاعی، سلامت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل و نقل و برخی دیگر از امور را شامل می‌شود که تمامی خدمات همسو از یک پایگاه مشخص استفاده خواهند کرد تا علاوه بر کاهش هزینه‌های سازمان‌ها بهره‌برداری بهینه و مناسبی از خدمات یکپارچه صورت گیرد. 
 
جهانگرد گفت: سیستم‌های کشور باید به سمت هوشمندشدن برود و نباید برای هر خدمت کاری هوشمند تعریف کنیم چرا که با در نظر گرفتن هزینه‌هایی که این کار دارد به تناسب جمعیت کشور هزینه بالغ بر 350 میلیون یورو را شاهد خواهیم بود که بار هزینه‌ای سنگینی برای کشور است. 
او ادامه داد: برای مردم تنها باید یک کار صادر شود که کارش احراز هویت است و سیستم‌ها قابل تعریف هستند. 
 
وی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌ها نسبت به اطلاعات‌شان حساسیت ملکی دارند گفت: مدلی را ارائه کردیم تا خدمات بخش‌های مختلف در زمینه دولت الکترونیک تنها از گذرگاه  مشترک عبور کرده و به سمت مردم برسد و هیچگونه اطلاعاتی در حدفاصل سازمانها و مردم ثبت و ذخیره نشود. 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران عنوان کرد: حاکمیت در فضای مجازی باید بداند چه سرویسی به چه شهروندی و در کجا ارائه می‌شود و از این حیث تماس بدون شناسه روشن (آی‌دی) در شبکه ملی اطلاعات سرویس نخواهد گرفت. براین اساس شهروندان شبکه ملی اطلاعات باید آدرس مشخص داشته باشند و اگر آدرس یک کاربر احراز نگردد باید به مراجع قضایی رجوع کنند و شناسه خود را به ثبت برسانند. 
وی در پایان گفت: در جلسه هفتم شورای عالی فناوری اطلاعات مصوبه‌ای تنظیم شده که براساس آن بخش‌ها باید طرح‌های شبکه‌ای خود را طی 3 ماه به سازمان فناوری اطلاعات ارائه کنند. که این موضوع به زودی ابلاغ خواهد شد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.