تبلت

تلفن همراه

گوشی

October 6, 2014
21:49 دوشنبه، 14ام مهرماه 1393
کد خبر: 64712

باورهای تکنولوژیک استیو جابزچه بود؟

فارنت: استیو جابز فقید به هر صنعتی که نزدیک شد، تغییرات زیادی را در آن ایجاد کرد. از محاسبات و ارتباطات گرفته تا آموزش و سرگرمی! فروش بیش از 800 میلیون دستگاه آی‏پاد، آی‌فون، آی‏پد و مک توسط کمپانی اپل در دو دهه‏ گذشته شاهدی بر این مدعا است.



با این وجود خیلی از ایده‏های جابز به بازار راه پیدا نکرد یا در وسط راه دچار تغییرات زیادی شد. می‏توان گفت اگر بیشتر طرح‏های او بی‏نتیجه نمی‏ماندند، دنیای ما از اساس متفاوت با اکنون بود. در ادامه‏ بحث، این موضوع را بررسی می‏کنیم که «دنیا با تکمیل تمام دستاوردهای استیو» به چه شکل می‏شد؟ 

1- آی‌فون هنوز کوچک بود



آی‌فون 6 با سایز 7/4 اینچ و آی‌فون 6 پلاس با سایز 5/5 اینچ بزرگ‌ترین گوشی‏های هوشمند اپل هستند که تاکنون ساخته شده‏اند و البته بالاترین سرعت فروش را در بازار داشته‏اند. با این حال، چنانچه استیو جابز مطابق راه و روش خودش پیش رفته بود، این دو هرگز وجود نداشتند!

در جولای 2010، در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از مشکل معروف آنتن‏گیت آی‌فون 4 برگزار شد، جابز اعتراف کرد که شاید یک گوشی بزرگ‌تر بتواند مشکلات آنتن‏دهی آی‌فون را برطرف کند، اما هیچ وقت کسی یک تلفن همراه بزرگ نمی‏خرد که نتوان راحت آن را در دست گرفت.

بعدها این جمله‏ معروف جابز «هیچ وقت کسی یک تلفن همراه بزرگ نمی‏خرد» به عنوان یک آگهی کنایه‏آمیز! در تبلیغات فبلت گلکسی‏نوت کمپانی سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت.





2- آی‏پد هنوز بزرگ بود

«نظر من این است که تبلت‏های 7 اینچی تولید شده در بدو ورود به بازار، مرده‏اند! »

این کلمات، کلمات جابز است که در کنفرانس تلفنی صورت گرفته با تحلیلگران وال‏استریت در اکتبر 2010، گفته شد، اما یک سال بعد از درگذشت آقای مدیر عامل، اپل تصمیم به فروش «مینی آی‏پد» گرفت که تنها 9/0 اینچ بزرگ‌تر از تبلت‏های 7 اینچی بودند. این مینی آی‏پدها با استقبال مشتری‏ها روبه‌رو شد و نسبت به تبلت 10 اینچی مورد علاقه‏ جابز ارزان‏تر، کوچک‌تر، سبک‏تر و پر فروش‏تر بود.





3- اسم فعلی مکینتاش، «بایسیکل» بود!

در سال 1980، جابز تصمیم داشت که اسم کامپیوتر مکینتاش در حال ساخت را، «بایسیکل» بگذارد و دلیلش هم این بود که «کامپیوترها، مانند یک دوچرخه برای مغز عمل می‏کنند».

خوشبختانه با این ایده موافقت نشد و جابز هم پافشاری نکرد!  «مک من» به جای «آی مک» و «تله‏پاد» و «موبی» یا «تری پاد» برای آی‌فون از دیگر اسامی عجیب و غریب انتخابی جابز بودند.







4- برخی محصولات اپل توسط کمپانی سونی ساخته می‏شد!

استیو جابز نظری توام با تحسین و تمجید نسبت به محصولات کمپانی سونی داشت. بنا به گفته یک روزنامه‏نگار ژاپنی که این داستان را از مدیرعامل سابق سونی نقل می‏کند، مدیر اپل در سال 2005 به مدیر سونی پیشنهاد داد که سیستم عامل مکینتاش روی سری وایو (Vaio) نصب شود.



در آن زمان، Vaio با سیستم عامل ویندوز سازگاری خوبی داشت بنابراین با پیشنهاد جابز موافقت نشد و سونی کل سری کامپیوترهای Vaio خود را در اوایل همان سال فروخت.





5 – اسم مرورگر سافاری «فری دام» بود و دستیار شخصی اپل هر چیزی غیر از سیری نام داشت!

بنا به گفته‏ «دان ملتون»- برنامه‏نویس سابق اپل که به تازگی بازنشسته شده است- جابز تمایل داشت که اسم مرورگر اپل را «فری دام» بگذارد. زمانی که ملتون اولین بار پیشنهاد اسم سافاری را شنید، تناسب معنایی خوبی به عنوان اسم مرورگر در آن احساس کرد. خوشبختانه جابز و بقیه‏ اعضای تیم در این زمینه با او هم نظر بودند.

اسم «سیری» به عنوان دستیار شخصی iOS برای استیو جابز یک معضل هضم‏نشدنی بود و با این نام مخالف بود! با این حال پس از رایزنی‏هایی که با همکار سازنده‏اش داگ کیتالوس داشت، سرانجام با این اسم موافقت کرد، چرا که ایده‏ بهتری برای نام دستیار شخصیiOS نداشت، بنابراین نام سیری روی آی‌فون 4S ماندگار شد.





6- آی‌فون به رنگ سفید عرضه نمی‏شد

صرف‏نظر از این که امروز گجت‏های موبایل و کامپیوتر اپل سفید و براق هستند، در ابتدا جابز با استفاده از این رنگ برای این ابزارها مخالف بود. به نقل قول از کتابی که سال گذشته درباره‏ آقای جاناتان آیو منتشر شد، پس از اینکه آی‏مک‏های چند رنگ در اوایل سال 2000 تولید شد، مدیر اپل با حرف‌های مسوول طراحی‏اش، «جانی آیو» متقاعد شد که رویکردش را تغییر دهد و از رنگ «خاکستری صدفی» (که رنگی نزدیک به سفید است) برای بعضی محصولاتش استفاده کند.





7- تلویزیون اپل بیشتر شبیه به کنسول بازی Wii بود

بر اساس ایمیل‏های داخلی شرکت و همچنین برگه‏های ثبت اختراع پر شده، جابز درگیر ایده ساخت ریموت کنترل جادویی برای اپل تی‏وی بود. با اینکه در نهایت اپل از این ایده دست کشید، اما هنوز جای خالی ریموت کنترل جادویی اپل در قفسه‏های فروشگاه‏های اپل احساس می‏شود.





8- فرزندان استیو اجازه استفاده از آن را نخواهند داشت

جابز و مجموعه اپل راهی طولانی را پشت سر گذاشتند تا بتوانند یک حس «ارتباط نزدیک» بین ابزارها و مشتریان ایجاد کنند، هر چند که این حس تنها منحصر به بزرگسالان می‏شد. جابز به فرزندان خود اجازه استفاده از برخی محصولات کمپانی اپل را نمی‏داد. هنگامی که در مراسم رونمایی آی پد 2 یک خبرنگار از جابز پرسید: «نظر فرزندان شما درباره این ابزار کودک‏پسند چیست؟» جابز پاسخ داد: «آنها از این وسیله استفاده نکرده‏اند! ما در خانه برای کودکانمان محدودیت‏هایی در استفاده از تکنولوژی داریم.»







9- وای‏فای برای همه مجانی می‏شد

اوایل سال جاری یک روزنامه‏نگار با نام والت ماسبرگ، خاطرنشان کرد که جابز نقشه‏هایی برای فراهم کردن وای‏فای مجانی برای عموم افراد داشت. راه‌حلی که محصول آی‌فون جدید و زیبایش را از مشکلات ناشی از شبکه‏های کم سرعت و کند اینترنت 2G نجات دهد!

بنابر گفته ماسبرگ، جابز قصد نداشت که اپل را در اجرای این نقشه دخالت دهد، بلکه تصمیم داشت از طریق گردهمایی با ارائه‏دهندگان خدمات اینترنت، یک برنامه به اشتراک‏گذاری روتر بین همسایه‏ها را آغاز کند. چیزی که امروزه قابل تصورتر از گذشته است.





10- اپل هرگز تلویزیون HD تولید نمی‏کرد!

یکی از مواردی که استیو جابز در آن صراحتا تاکید داشت این بود که کمپانی‏اش هیچگاه تلویزیون نخواهد ساخت! یکی از بنیانگذاران شرکت اپل به نقل از استیو جابز در کتابی نوشته است: «تجارت در زمینه تلویزیون وحشتناک است. تجارت در این زمینه گردش ندارد و تنها بودجه شرکت را هدر می‏دهد.» با این حال، هنوز هم شایعاتی وجود دارد که اصرار دارند تا سال 2015 اپل از تلویزیون‏های صفحه تخت خود رونمایی خواهد کرد. آیا با تولید تلویزیون برند اپل، یکی دیگر از عقاید استیو نادیده گرفته خواهد شد؟

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.