اپراتورها

تلفن همراه

October 27, 2014
19:28 دوشنبه، 5ام آبانماه 1393
کد خبر: 65088

مدیرعامل ایرانسل خبر داد: TD-LTE جایگزین وایمکس می شود

مدیرعامل ایرانسل درباره شکایت ترکسل درخصوص پروژه اپراتور دوم تلفن همراه ایران گفت: ترکسل هیچوقت مستقیما از ایرانسل شکایت نداشته و ایرانسل مستقیما درگیر دعاوی با ترکسل نبوده است.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطاتت (سینا)، علیرضا قلمبر دزفولی در پاسخ به سوال خبرنگاران در نشست خبری هشتمین سالروز راه اندازی شبکه ایرانسل افزود: ترکسل دعوایی را علیه شرکای ایرانی داشت که به نتیجحه نرسید و دعوایی را نیز از سال ۸۷ علیه دولت جمهوری اسلامی مطرح کرد که اخیرا رد شد. همچنین دعاوی بی نتیجه ای هم علیه MTN در آمریکا ثبت کرد که عدم صلاحیت دادگاه آمریکا احراز شد و نهایتا هیچ کدام از دعواهایی که علیه شرکا یا جمهوری اسلامی داشت، به نتیجه مشخصی نرسید.
مکالمات بین الملل از طریق شبکه زیرساخت منتقل می شوند
او در پاسخ به سوالی درخصوص برقراری مکالمات بین الملل از طریق VoIP گفت: طبیعتا در مکالمات بین المللی که از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت اقدام می کنیم، مکالمات از طریق VoIP منتقل نمی شود و بقیه سرویس هایی که از طریق بیستاک و پارس آنلاین ارایه می شود، به طور کاملا مشخص از طریق VoIP است و تعرفه های آن نیز مشخص است. همه پیامک ها نیز روی گیت وی های ایرانسل به شکل عادی کار می کنند و روی VoIP نیستند.
دزفولی گفت: تمامی پیامک ها و مکالماتی بدون مشکل فنی به شرکت ارتباطات زیرساخت تحویل داده می شود و بعضا ممکن است کریرهایی در مقاطعی مشکل داشته باشند و روی ارسال و دریافت ها تاثیر بگذارد ولی آنچه در شبکه ایرانسل ارسال می شود، به مقصد می رسد. ما پیامک را سالم تحویل زیرساخت می دهیم و رساندن آن به مقصد به لینک های واسط و کریرهای بین الملل بستگی دارد.
اگر رومینگ کل شبکه برای رایتل باز باشد، تبدیل به MVNO می شود
او درباره گلایه یکی از مدیران اپراتورها درخصوص کارشکنی ایرانسل درخصوص اجرایی شدن رومینگ ملی گفت: اواخر خرداد ماه سال جاری در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جلساتی با مدیرعامل هر سه اپراتور موبایل برگزار شد که در آنجا بحث های رومینگ به عنوان پیش نیاز ارتقای پروانه مطرح می شد. در آن جلسه رایتل تحت هیچ شرایطی زیر بار نمی رفت که رومینگ کل اپراتورها به سمت رایتل باز باشد و اعتقاد داشت در این صورت مشترکانش را از دست می دهد و آنها جذب اپراتورهای دیگر می شوند.
دزفولی افزود: بحث های زیادی بود که رایتل اصرار داشت نه تنها در لک ها بلکه در سل هایی که شبکه خودش پوشش ندارد، فقط رومینگ بقیه اپراتورها باز باشد. طبیعتا این زمان می برد و معتقد بود اگر رومینگ مشترک باز باشد، در صورتی که خودش جایی پوشش داشته باشد، امکان برگشت مشترک فراهم نمی شود که بعدا بررسی کردند که این تحلیل درست نیست.
به گفته مدیرعامل ایرانسل، در نهایت به این دلیل که اجرایی شدن رومینگ ملی پیش نیاز ارتقای لایسنس به نسل های بالاتر بود و روند اجرایی شدن آن طولانی شده بود، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به طور موقت از ما خواست کل شبکه را به سمت رایتل باز کنیم.
او افزود: در آن زمان طی تنها نامه ای که رایتل به ما زده است، از ایرانسل خواست برای مدت ۴۸ ساعت کل شبکه را برای رایتل باز کنیم که به صورت موقت این کار را کردیم. در نهایت هم هدف رومینگ ملی ارایه خدمات رومینگ و پوشش برای تکمیل پوشش اپراتورها است نه اینکه در جایی که خود رایتل پوشش دارد، از پوشش بقیه اپراتورها استفاده کند.چراکه هیچ جای دنیا این اتفاق نمی افتد و اگر اینطور شود، رایتل تبدیل به MVNO می شود.
دزفولی گفت: در نهایت کاری که انجام شد، با حضور تمام کارشناسان رایتل و رگولاتوری، آن بخشی از شبکه را که خودشان پوشش نداشتند و بیش از ۵۰ درصد شبکه ایرانسل را به خود اختصاص می داد، از لحاظ تعداد لک های پوششی به سمت رایتل کماکان باز گذاشته ایم و کماکان مشترکان رایتل با رومینگ ملی از شبکه ایرانسل استفاده می کنند. با این تفاسیر نه تنها کارشکنی نشده بلکه به نحو احسن در این زمینه همکاری شده و چنین اظهارنظرهایی باعث تعجب است.
محاسبه سهم بازار یک استانداردی دارد
او درباره اختلاف نظرهای اپراتورها در خصوص محاسبه سهم بازار توضیح داد که روی بحث سهم بازار در دنیا استانداردی وجود دارد و اگر از سیم کارت در ۹۰ روز به هر شکلی استفاده بشود، آن را سیم کارت فعال به شمار می آورند و اگر از این سیم کارت در مدت ۹۰ روز هیچ استفاده ای نشود، به عنوان سیم کارت فعال شناخته نمی شود و تنها معیاری که هست، همین استاندارد است.
دزفولی گفت: براساس این استاندارد کماکان سهم بازار ایرانسل براساس سیم کارت های فعال و حدود ۴۷ درصد است.
کمترین پهنای باند روی فرکانس ها به ایرانسل تخصیص داده شده است
او درباره آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۹۰۰ مگاهرتز و تخصیص آن به اپراتورها نیز گفت: سازمان تنظیم مقررات روی آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز مشغول کار است واز نتیجه آن اطلاعی ندارم.
دزفولی درباره اختصاص پهنای باند اندک به ایرانسل روی باند فرکانسی ها افزود: براساس مصوبه ۱۸۶ و تقسیم مساوی فرکانس ها، روی باند ۹۰۰ مگ کمترین پهنای باند را داریم که در تهران ۶٫۴ مگاهرتز و در بقیه استان های کشور هشت مگاهرتز است و به مراتب از بقیه اپراتورهای فعلی پایین تر است. رگولاتوری تلاش های زیادی کرد که بخشی از باند فرکانسی ۹۰۰ را قبل از صدور پروانه نسل سوم و چهارم آزاد کند که روی بحث ۹۰۰ تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است.
سیم کارت های LTE از آذر ماه وارد بازار می شوند
به گفته او، روی سیستم شارژینگ ایرانسل در محاسبه متفاوت تعرفه های نسل های دوم و سوم و چهارم هیچ اتفاقی نیفتاده و مشترکین در حوزه دیتا، صوت، پیامک و MMS مانند بقیه خدمات و مطابق تعرفه ها شارژ می شوند. هنوز تغییری روی تعرفه های دیتا اتفاقی نیفتاده است و برای تعرفه های دیتا منتظریم مصوبه نهایی کمیسیون تصویب شود که احتمالا ظرف هفته جاری تصمیم گیری و ابلاغ خواهد شد.
به گفته دزفولی، شبکه LTE در خیلی از شهرهای کشور آماده است و چون نیاز است سیم کارت ها عوض شوند یا دیوایس هایی که بتواند نسل چهارم را در کشور پشتیبانی می کنند، محدود است، منتظریم سیم کارت هایی که برای این کار پیش بینی شده در سطح کشور توزیع شوند و به اندازه کافی دیوایس در اختیار مشترکان قرار بگیرد که بهره برداری از شبکه نسل چهارم را هم در کشور آغاز کنیم.
او با اعلام اینکه به زودی سیم کارت های سازگار با نسل چهارم تلفن همراه توزیع می شوند، از توزیع تدریجی این سیم کارت ها از آذر ماه سال جاری در برخی از شهرهای کشور خبر داد.
TD-LTE جایگزین وایمکس می شود
مدیرعامل ایرانسل درباره نحوه ادامه فعالیت شبکه وایمکس نیز گفت: کماکان شبکه وایمکس را سرپا نگه می داریم و باتوجه به مجوز Fix LTE یا TD-LTE اعطا شده به ایرانسل برای کل کشور در ۳۱ استان، به تدریج این فناوری جایگزین شبکه وایمکس می شود اما تا آن زمان تمام مشترکین وایمکس در شبکه فعلی فعال خواهند بود و از شبکه استفاده می کنند.
او افزود: در آینده نزدیک هم مشترکین ثابت از طریق Fix LTE و هم مشترکین اینترنت پهن باند از طریق MBB خواهیم داشت. روی وایمکس و کیفیت آن، فراز و نشیب هایی معمولا در پهنای باند اختصاصی به وایمکس اتفاق می افتد که کیفیت شبکه وایمکس را تحت تاثیر قرار می دهد و امیدواریم باتوجه به اینکه بار عمده از روی وایمکس برداشته می شود و روی MBB می آید، مشترکان وایمکس در آینده از رضایت بیشتری برخوردار شوند.
نحوه واگذاری سیم کارت های رند اعلام می شود
دزفولی درباره واگذاری سیم کارت های رند گفت: در آینده نزدیک نحوه واگذاری سیم کارت های رند را در کل بازار با روش مورد تایید رگولاتوری اعلام خواهیم کرد.
او افزود: سیم کارت های رندی که ایرانسل پیش از این واگذار کرده، به اعتبار خودش باقی است و هیچ وقت ایرانسل نسبت به قطع آنها اقدامی نکرده و نمی کند. ولی گاهی پیش می آید افرادی با سودجویی موفق می شوند برخی شماره ها را به نام خود بکنند چون سوابق معتبری در داخل ایرانسل ندارد و چون اصل لاشه سیم کارت در شرکت ایرانسل موجود است، نسبت به قطع آن سیم کارت های غیرقانونی اقدام می شود.
برقراری تماس تصویری تابع تصمیمات وزارت ارتباطات است
دزفولی درباره برقراری تماس تصویری گفت: برنامه های ما تابع برنامه های دولت، وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات است و ظاهرا فعلا برنامه ای برای فعال کردن تماس تصویری از طریق گوشی موبایل نیست.
چالش های خروج ارز برای MTN باقی است
او در پاسخ به سوالی درخصوص چالش های MTN برای خروج ارز از کشور اظهار داشت: بحث خروج ارز باتوجه با مسایل تحریم اتفاق عمده ای در کشور نیافتاده و اوضاع رو به بهبود است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. ما کماکان انتقال ارز را از طریق صرافی های داخل کشور انجام می دهیم و طبیعتا MTN هم برای خروج سود حاصل از سهامش بی مشکل نیست ولی امیدواریم روزبه روز این مشکلات کمتر شود.
دو ماه تا پایان مهلت رگولاتوری برای ارایه گزارش ورود به بورس باقی است
مدیرعامل ایرانسل درخصوص مصوبه رگولاتوری برای واگذاری سهام این اپراتور در بورس گفت: براساس مصوبه کمیسیون که اواخر خردادماه ابلاغ شد، ظرف مدت شش ماه ایرانسل باید شرایط و نحوه واگذاری سهام خود در بورس را مشخص کند. هنوز دو ماه برای جمع بندی در این باره زمان باقی است و اکنون تیمی در داخل ایرانسل مشغول کار روی این موضوع است تا طرحی را به هیات مدیره ارایه دهد.
او افزود: آنچه که در هیات مدیره ارایه شود طبیعتا به عنوان پاسخ مصوبه کمیسیون برای رگولاتوری ارسال خواهد شد و همانطور که پیش از این اعلام شده بود، رفتن به بورس و واگذاری سهام در بورس حق شرکای هر شرکت است و در ایرانسل هم شرکا باتوجه به سیاست خودشان برای رفتن به بورس پاسخ سازمان تنظیم مقررات را خواهند داد.
هیچ سیم کارت بی نام و نشانی در شبکه ایرانسل وجود ندارد
دزفولی درباره سیم کارت های فعالی که در بازار به فروش می رسند، گفت: امکان فعال سازی سیم کارت بدون ثبت نام تحت هیچ شرایطی در شبکه ایرانسل وجود ندارد. بنابراین چیزی تحت عنوان سیم کارت فعال بدون نام و نشان اصلا وجود ندارد.
او افزود: نمایندگان ایرانسل موظف هستند مدارک شناسایی فرد را با کپی مدارک و خود فرد تطبیق داده و سپس نسبت به ثبت مدارک و تکمیل آنها و در نهایت واگذاری سیم کارت اقدام کنند. درخصو سیم کارت های فعالی که با نام و نشانی مشخص افراد از طریق کانال های غیررسمی و غیرمجاز به فروش می رسند، سازمان های قضایی و سازمان تنظیم مقررات عهده دار رسیدگی به آن هستند و هر راه حل منطقی که بتوانند در اختیار اپراتورها قرار دهند، در ایرانسل از آن به شدت استقبال می کنیم. اینکه کسی از مدارک هویتی نامشخص برای ثبت نام خودش در شبکه استفاده کند، هیچ خاصیتی برای اپراتور ایرانسل ندارد.
سقفی برای پهنای باند قائل نیستیم
دزفولی درباره اختصاص سقف مشخصی برای پهنای باند موبایل گفت: ما بعنوان اپراتور سقفی در این باره قائل نیستیم و اگر سقفی باشد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام خواهد کرد.
او افزود: در حقیقت سیاستی در این جهت نداریم و امیدواریم همین وضعیت را حفظ کنیم که میزان حجم مصرفی و نه سرعت ملاک پرداخت باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.