رگولاتوری

December 29, 2014
13:38 دوشنبه، 8ام دیماه 1393
کد خبر: 66170

“مگفا” برای چندمین بار در صف واگذاری قرار گرفت

                      
مرکز گسترش فناوری اطلاعات سال ۹۲ به دلیل حجم بالای واگذاری‌ها واگذار نشد و امسال هم به نتیجه‌ای نرسید اما با این حال در لایحه بودجه سال ۹۴، باز هم این شرکت در صف خصوصی‌سازی قرار گرفته است.
اوایل سال جاری سازمان خصوصی‌سازی اسامی 27 شرکت بسیار بزرگ و 76 شرکت بزرگ دولتی قابل واگذاری را منتشر کرد و باز هم مانند سال 92، مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) با قرار گرفتن در رده شرکت‌های بزرگ، قابل واگذار تشخیص داده شد.
مگفا که در فهرست گروه یک واگذاری‌ها قرار دارد، سال 92 به دلیل حجم بالای واگذاری‌های دولت واگذار نشد اما با توجه به قرار گرفتن در این گروه، دولت براساس سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی قادر به واگذاری صد درصد سهام آن خواهد بود.
مرکز گسترش فناوری اطلاعات که با عنوان مگفا راحت‌تر شناخته می‌شود، از سال 1382 به عنوان شرکت تخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فعالیت خود را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شروع کرد.
این شرکت هم‌اکنون از طریق واحدهای کسب‌و‌کار داخلی (SBU) و شرکت‌های مشارکتی وابسته بخش در زمینه مدیریت،‌ نظارت، مشاوره، ارائه محصولات و خدمات و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های ICT فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
اشاعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با بخش خصوصی و تولید محصولات و ارائه خدمات با فناوری و دانش پیشرفته در بازار جهانی بخشی از مأموریت‌های این شرکت به حساب می‌آید.
با این وجود که این شرکت دو سالی می‌شود در صف واگذاری‌ها قرار گرفته اما همچنان دولتی به کار خود ادامه می‌دهد.
اما لایحه بودجه سال آینده (1394) نیز در بخش بنگاه‌های دولتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، این شرکت را باز هم قابل واگذاری و در صف خصوصی‌سازی قرار داده است.
در سومین پیوست لایحه بودجه سال 94، تعداد 14 بنگاه دولتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ذکر شده‌اند که از آن میان، نام مرکز گسترش فناوری اطلاعات هم ردیف با بنگاه‌های قابل واگذاری در سال 93 قید شده است.
برخلاف اینکه چنین اتفاقی همچنان نیفتاده اما واگذاری مگفا به سال 94 موکول شد.
مگفا در لایحه بودجه سال آینده زیر مجموعه بنگاه‌های ICT و در بخش خدمات و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شده است.
از آن جهت که این شرکت باید در سال پیش و رو واگذار شود، درآمد و هزینه‌ای در بخش حساب‌های جاری بودجه برای آن لحاظ نشده اما در بخش 50 درصد سود ویژه، رقم  دو میلیارد و 889 میلیون و 200 هزار تومان برای آن پیش‌بینی شده است که باید به دولت بپردازد.
مگفا بعد از شرکت ارتباطات زیرساخت، بیشترین سود را از بخش بنگاه‌های دولتی حوزه فناوری اطلاعات برای دولت به ارمغان می‌آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.