اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 29, 2014
13:54 دوشنبه، 8ام دیماه 1393
کد خبر: 66173

دیجیتال‌زدایی؛ رویکرد شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در سال ۲۰۱۵

سم‌زدایی دیجیتالی، یا دیجیتال‌زدایی، به معنی زندگی خارج از فضای سایبر، رها از اسمارت‌فون‌ها و گجت‌ها، روند سال ۲۰۱۵ است که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل در اجرای آن پیشتاز شده‌اند.
ما در عصری زندگی می‌کنیم مملو از تکنولوژی، به حدی که بسیاری در آستانه تنفر از آن قرار گرفته‌اند و برخی به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند. بسیاری از مردم در کشورهای غربی حاضر نیستند حتی یک ثانیه اسمارت‌فون‌های خود را کنار بگذارند، اما از سویی دیگر گروه‌ها و شرکت‌های مختلف به این فکر افتاده‌اند که زمان جدی‌گرفتن سم‌زدایی دیجیتالی فرا رسیده‌است، زیرا براساس گزارشی جدید، و برخلاف باور عمومی، اعتیاد به موبایل هیچ محصول خوشایندی در پی ندارد.
 
در سال 2015، سم‌زدایی دیجیتالی دیگر به دوره‌های یک‌هفته‌ای درون یک کمپ محدود نخواهد‌بود، بلکه قرار است این روند در زندگی روزمره افراد تلفیق شود.
 
نکته جالب توجه این است که این روند توسط شرکت‌های بزرگ تکنولوژی هدایت خواهد‌شد و شرکت‌های بزرگی مانند گوگل قصد دارند دوره‌های آموزشی از قبیل جستجوی درون را برای کارمندانشان برگزار کنند تا توجه به لحظه و آگاهی از ذهن را به آنها آموزش دهند. در سال آینده قرار است فضاهای خالی از تکنولوژی بیشتری در محیط‌های کاری ایجاد شوند تا کارمندان بتوانند بر تکمیل وظایف خود با بالاترین کیفیت ممکن و بدون حواس‌پرتی ناشی از ارتباطات دیجیتال،‌تمرکز کنند. حتی ممکن است بخشی از روزهای کاری کارمندان وادار شوند تا تجهیزات دیجیتال خود را رها کنند.
 
همچنین میزان تقاضا از کارمندان برای اتصال به فضای سایبر در راستای افزایش احتیاط آنها در گرایش به فضای سایبری خواهد بود زیرا گزارش‌های متعددی از عوارض ناخوشایند فرهنگ همیشه آنلاین‌بودن خبر می‌دهند. به این شکل افراد از زمان استراحت و تعطیلات خود بیشتر بهره‌برده و در نهایت کارمندان با انرژی و تمرکز بیشتری در محل کار خود حاضر شوند.
 
امسال، شرکت شرکت‌هایی از قبیل Daimler سیستم پاک‌کن خودکاری را راه‌اندازی کرده‌اند تا ایمیل‌هایی که در زمان تعطیلات به صندوق پست الکترونیکی فرد می‌رسند به صورت خودکار پاک شده و پی از بازگشتش دوباره ارسال شوند. به این شکل ساعات کاری افراد تنها به روزهای کاری محدود خواهد شد و در روزهای تعطیل افراد از فضای کار به‌دور خواهند بود. همچنین قرار است رویداد‌هایی در سال آینده برگزار شوند که در آنها حضور به همراه تجهیزات الکترونیکی ممنوع خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.