تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 30, 2014
11:29 سه شنبه، 9ام دیماه 1393
کد خبر: 66186

اینترنت موجب بازسازی اقتصاد و فعالیت‌های سنتی می شود

اینترنت می‌تواند به عنوان کاتالیزر یا واسطه‌ای با قدرت برای فرآیند خلق مشاغل نقش داشته باشد.
یک کارشناس حوزه تجارت الکترونیک گفت: بزرگترین تاثیر اینترنت بر کسب و کار های متوسط و کوچک، هموارکننده بودن آن است، بدین معنی که برای یک تجارت کوچک این امکان را فراهم می کند تا از روز اول کار خود، با قابلیت‌هایی که در گذشته فقط برای شرکت های بزرگ وجود داشته است، به عنوان شرکتی جهانی شروع به کار کند.
 
روح الله نوری، کارشناس ارشد الکترونیک در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: مهمترین اثر اینترنت بازسازی اقتصاد و فعالیت‌های سنتی است. اینترنت قابلیت‌های اساسی تغییر شکل اساسی در همه کسب و کارها را فراهم کرده که شامل تمامی اجزای زنجیره ارزش و انواع فعالیت‌ها(و نه فقط شرکت‌های آنلاین) می‌شود. این امر، شامل تغییرات عمده‌ای می‌شود که نه تنها در مورد نحوه خرید و فروش محصولات، بلکه همچنین در مورد چگونگی طراحی، تولید و توزیع محصولات و خدمات نیز بحث می‌کند.
 
وی ادامه داد: امروزه حتی یک کسب و کار کوچک هم می‌تواند با زنجیره تامینی پویا کار کند که در سطح جغرافیایی وسیعی گسترده است و با نیروی کاری جهانی تجارت می‌کند. نتایج مطالعات در مورد طرح‌های جهانی کوچک و متوسط نشان می‌دهد که 75% آثار اقتصادی اینترنت متعلق به شرکت‌های سنتی بوده است که خود را نوعی از کاربران اینترنتی نمی دانستند. این کسب و کارها از تولید بیشتری که اینترنت فراهم می کند سود می برند.
 
وی تصریح کرد: همچنین اینترنت می‌تواند به عنوان کاتالیزر یا واسطه‌ای با قدرت برای فرآیند خلق مشاغل نقش داشته باشد. البته این صحیح است که اینترنت باعث کهنه و بی‌ارزش شدن بسیاری از مشاغل شده است. با این حال شواهد بسیاری نشان می‌دهند این فناوری به نوعی ایجاد کننده مشاغل زیادی است. تا زمانی که شرکت‌ها کارکنانی(از مهندسان تا پرسنل فروش و خدمات) را استخدام می‌کنند تا محصولات و خدمات اینترنتی طراحی و تولید کنند، مشاغل به خودی خود در محیط اینترنت ایجاد می‌شوند.
 
وی ادامه داد: با این حال اینترنت به ایجاد مشاغل در زمینه‌های دیگر نیز کمک کرده است. به عنوان مثال در یک تجزیه و تحلیل از یک شرکت فرانسوی نشان داده شد، با اینکه اینترنت 500 هزار شغل را در طول 15 سال گذشته این بنگاه از بین برده، در عین حال 1.2 میلیون شغل جدید را به وجود آورده که به طور خالص می‌توان گفت این رقم 2.4 شغل برای هر یک شغل از بین رفته است. این نتیجه گیری از طرف مطالعه جهانی مک کینزی نیز مورد تایید قرار گرفته که بیان می‌دارد برای هر شغل از بین رفته، 2.6 شغل فراهم شده است.
 
وی گفت: در حالی که استفاده از اینترنت باعث پیشرفت عملکرد در کسب و کارهای بزرگ می‌شود، این تاثیر میان SMEها (کسب و کار های متوسط و کوچک) و سازمان‌های تازه کار بسیار بیشتر و قابل ملاحظه‌تر است. در مطالعه‌ای بر 4800 از بنگاه‌های متوسط و کوچک در 12 کشور، این نتیجه حاصل شد؛ مواردی که از تکنولوژی مبتنی بر وب استفاده می‌کنند با سرعت دو برابر بیشتر از مواردی که حداقل استفاده از وب را داشتند رشد کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: این یافته‌ها در مورد تمامی قسمت‌های اقتصاد صدق می‌کند. علاوه بر این SMEهایی که از وب درک مناسبی داشتند از درصد سود فروش دو برابری برخوردار بودند. این کسب و کارهای مبتنی بر دانش وب همچنین بیش از دو برابر شرکت‌هایی که از اینترنت استفاده چندانی نداشتند اشتغال‌زایی کرده‌اند. این امر در سرتاسر زنجیره تولید، از خرده فروشی تا تولید، وجود دارد.
 
این کارشناس حوزه الکترونیک بیان داشت: بزرگترین تاثیر اینترنت بر کسب و کار های متوسط و کوچک، هموارکننده بودن آن است، بدین معنی که برای یک تجارت کوچک این امکان را فراهم می کند تا از روز اول کار خود، با قابلیت‌هایی که در گذشته فقط برای شرکت های بزرگ وجود داشته است، به عنوان شرکتی جهانی شروع به کار کند. آنها می‌توانند به مشتریان خود دسترسی داشته باشند، تامین‌کنندگان را بیابند، از استعدادهای سایر نقاط جهان بهره‌برداری کنند و همچنین از اینترنت به عنوان ابزار منحصر بفردی برای بازاریابی و برندسازی استفاده کنند. در نتیجه شرکت‌های کوچک می‌توانند مانند بنگاه‌های بزرگ رقابت داشته باشند. این روند به ظهور بنگاه‌های چند ملیتی که بعضا از آنها با اصطلاح "جهانی زاده شده" نیز یاد شده، منجر شده است.
 
به گفته وی در گذشته کار کارآفرینان از یک کشور شروع می‌شد و فقط تا زمانی به مرزهای بیشتر راه پیدا می‌کرد که شرکت ابعاد بزرگتری پیدا کند. اما نباید از بهره‌برداران اصلی رشد اینترنت یعنی عموم مردم غفلت شود. اساساً اینترنت به مصرف کنندگان قدرتی بخشیده است تا قیمت ها را مقایسه کنند، حراجی ها را پیدا کنند و از مشخصات فروش اتومبیل ها و اجاره املاک بدون آنکه از دلالان و واسطه‌گران کمک گرفته شود اطلاع پیدا کنند.
 
وی در پایان تصریح کرد: حال به طور کلی باید گفت، تاکنون اینترنت این موضوع را به اثبات رسانده که می تواند قدرتی تغییردهنده باشد که به صورت مداوم و پایدار جامعه و اقتصاد قرن بیست و یکم را شکل می‌دهد. اما این تغییر می‌تواند مثبت باشد و موتورهای رشد را در بخش‌های مختلف صنعت و اقتصاد کشور به حرکت درآورده و صنایع جدیدی از الکترون‌ها و کدهای نرم افزاری ایجاد کند. بنابراین ما در ایران باید تمامی زیرساخت ها را فراهم کنیم. اینکه ما هم اکنون کمتر از نیم درصد شاهد فعالیت در امر تجارت الکترونیک هستیم قابل قبول نیست و بخش دولتی و خصوصی باید بیش از هر زمان در این خصوص فعالیت کنند تا از این عرصه بازنمانیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.