نحوه تبدیل محتوای الکترونیکی به محتوای آموزشی استاندارد

منبع: ایسنا
سازمان‌ها و افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه ساخت و اجرای محتوای الکترونیکی به صورت آزمایشی ثبت‌نام کرده و محتوای نمونه خود را بدون پرداخت هزینه، استانداردسازی و در قالب درس و محتوای آموزشی اجرا کنند.
 
بهروز مینایی - قائم‌مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی - با اشاره به سامانه ساخت و اجرای محتوای الکترونیکی که چندی است راه‌اندازی شده و یکی از اهداف آن پاسخگویی به نیاز‌های سازمان‌ها است، بیان کرد: این سامانه دو کاربرد اصلی و بنیادی دارد، اول استانداردسازی محتوا و دوم اجرای محتوای استانداردسازی شده که هر سازمان بنا به نیاز خود می‌تواند از آن استفاده کند.
 
مینایی ادامه داد: سازمان‌های استفاده‌کننده از این سامانه را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد؛ آن‌هایی که نیازشان به آموزش الکترونیکی به تنهایی توسط سامانه اسکرم پاسخ داده می‌شود. در این حالت، سازمان‌ها با مراجعه به سایت و انتخاب کاربری مورد نظر، ثبت‌نام کرده و محتوای خود را استانداردسازی می‌کنند. سپس جهت اجرای محتوا، کاربران خود را برای گذراندن درس با ارسال یک رایانامه حاوی لینک درس مربوطه دعوت می‌کنند.
 
وی گروه دوم را سازمان‌هایی دانست که پس از ثبت‌نام و تولید محتوا، یک نسخه LMS (سیستم مدیریت آموزش) تمام‌عیار اختصاصی نیز دریافت می‌کنند که می‌توانند محتوای خود را در آن بارگذاری و اجرا کنند. نرم‌افزار یادشده در واقع نسخه فارسی و بومی‌سازی شده نرم‌افزار متن باز «مودل» (Moodle) است که با سامانه استانداردسازی مورد اشاره یکپارچه است.
 
وی افزود: با توجه به اینکه این نرم‌افزار مودل در داخل مرکز داده اختصاصی سامانه اسکرم میزبانی می‌شود، سازمان‌ها دیگر نیاز به توسعه زیرساخت و پهنای باند خود جهت راه‌اندازی آموزش الکترونیکی ندارند و از بستر موجود می‌توانند استفاده کنند. تعریف دانشجو، کلاس، مدیریت ثبت‌نام در کلاس و غیره از قابلیت‌های سیستم مدیریت آموزش است که به طبع در اختیار گروه اول قرار نمی‌گیرد.
 
مینایی تاکید کرد: طبیعتاً اگر استفاده از سامانه خدماتی استاندارد‌سازی به همراه LMS مدنظر باشد، مبلغ بیشتری قابل پرداخت خواهد بود، ولیکن در مقایسه با خرید نرم‌افزار LMS ( شامل هزینه‌های زیرساخت، پهنای باند، نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی) این رویکرد خدماتی فوق‌العاده مقرون به صرفه است.
 
وی در خصوص تفاوت سامانه اسکرم با سامانه آموزش مجازی رایج در سازمان‌ها گفت: این سامانه در واقع مکمل آن‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که هر یک از آن‌ها کاربرد و حوزه عملکردی خاص خود را دارا هستند. رکن اصلی این سامانه، تبدیل مستقیم محتوا با قالب PDF به قالب اسکرم است که با توجه به پیچیدگی‌های مطابقت فنی با این استاندارد، دردسری بزرگ از میان برداشته می‌شود.
 
قائم‌مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان از این سامانه به صورت آزمایشی و بدون پرداخت هزینه استفاده کرد، اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه و انتخاب نوع کاربری، به صورت آزمایشی ثبت‌نام کرده و محتوای نمونه خود را بدون پرداخت هزینه استانداردسازی کنند؛ البته طبیعی است که استفاده از این نوع کاربری دارای محدودیت‌هایی است.
 
به گفته او در نهایت سازمان‌هایی که قصد استفاده از سامانه‌ را دارند می‌توانند به بخش "تماس با ما" در وب‌گاه scormmakers.scict.ir مراجعه و با مشخص شدن نوع کاربری درخواستی و پرداخت هزینه‌های آن، کاربری مورد نظر را فعال کنند.
 
وی درباره اینکه تا کنون چه سازمان‌هایی و برای چه اهدافی از سامانه آموزش الکترونیکی مبتنی بر استاندارد اسکرم استفاده کرده‌اند، گفت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از جمله سازمان‌هایی است که جهت آموزش نحوه پر کردن فرم‌های بودجه عملیاتی سال 94، سه درس را در این سامانه ایجاد کرد. تولید این سه درس، شامل ساخت چند فایل ویدئویی مکمل برای هر درس و برگزاری جلسات آموزش با مدرسین، جمعاً در کمتر از دو هفته به سرانجام رسید.
 
او ادامه داد: این دروس از طریق نسخه اختصاصی نرم‌افزار مودل که آن هم در مرکز داده دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی نصب‌شده، برای مخاطبینی در حدود سه هزار نفر از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور به اجرا درآمد.
 
مینایی در پایان گفت: ورود شورای عالی اطلاع‌رسانی به این مقوله را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که به همراه تأمین پهنای باند مناسب و حمایت از بخش خصوصی در راستای ارتقاء صنعت تولید محتوا، شرایطی فراهم شده است تا باعث بهبود کیفیت کار و میزان اثربخشی شده و کاهش هزینه‌ها و زمان تولید محتوا را به همراه آورد. ناگفته نماند که اگر سازمانی پیش از این محتواهایی را تولید کرده باشد، قادر خواهد بود که با افزودن برخی از قواعد اسکرم به آن‌ها، مانع از به هدر رفتن سرمایه‌گذاری قبلی در این زمینه شود.
 
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سامانه scormmakers.scict.ir مراجعه کنند.

URL: https://www.ictna.ir/id/066205/

Code: 066205