سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 7, 2015
12:37 چهارشنبه، 17ام دیماه 1393
کد خبر: 66434

با CES 2015: دل کوچک‌ترین لپ‌تاپ 13 اینچی دنیا را تولید کرده است

 
دل نیز چون دیگر کمپانی‌های تولیدکننده لپ‌تاپ دست پر به CES امسال آمده و چندین مدل از محصولات مشهور خود را آپگرید کرده است.
 
دل شاید در مسابقه سبک‌ترین لپ‌تاپ های 13 اینچی رقابت را به لنوو واگذار کرده باشد، اما احتمالا بتواند محصول جدیدش را کوچک‌ترین لپ‌تاپ  13 اینچی بازار بنامد. این کمپانی امروز از ورژن جدید الترابوک های XPS 13 اینچی خود رونمایی کرده که به لطف حاشیه دور صفحه نمایش بسیار کم آن به اندازه یک لپ‌تاپ 11 یا 12 اینچی جمع و جور شده است.
 
اما این کوچکی تا چه میزان است؟ خبرنگار Engadget که این لپ‌تاپ را از نزدیک دیده اینگونه کوچکی آن را توصیف می‌کند: اگر آن را بالای یک لپ‌تاپ مک بوک ایر 13 اینچی اپل بگذارید، فضای خالی زیادی چه در طول و چه در عرض وجود خواهد داشت. این اتفاق بدین دلیل است که مک‌بوک ایرها و بسیاری از لپ‌تاپ های بازار دارای حاشیه دور صفحه نمایش ضخیمی هستند، در حالی که حاشیه دور صفحه نمایش XPS 13 تنها به 5.2 میلی متر می‌رسد!
 
علاوه بر کوچکی و وزن 1.1 کیلوگرمی، XPS 13 جدید از بسیاری جهات چون مدل قبل طراحی شده است. این لپ‌تاپ همچنین همان توقعی که از مشخصات سخت افزاری یک پرچمدار 2015 خواهید داشت را در خود دارد. پردازنده آن به نسل پنجم پردازنده‌های Core اینتل مجهز شده و مدلی از آن دارای رزولوشن 3200×1800 پیکسل و روشنایی 400 نیت می‌باشد.
 
دل می‌گوید که مدل با رزولوشن 1080p و Core i5 عمر باتری 15 ساعته دارد که ادعایی بزرگ محسوب می‌شود؛ اما به واسطه استفاده از پردازنده برودول اینتل و همچنین صفحه نمایش کم مصرف IGZO شارپ چنین عمر باتری چندان بعید نیست.
 
دل مدل Core i3 این لپ‌تاپ را با قیمت 800 دلار و مدل Core i7 با صفحه نمایش QHD، هشت گیگابایت رم و 256 گیگابایت اس‌اس‌دی را نیز با قیمت 1900 دلار به فروش می‌رساند. این لپ‌تاپ ها هم اینک راهی بازارهای فروش شده‌اند.
 
مدل XPS 15 از سوی دیگر آپگریدی دریافت نکرده، اما یک مدل با رزولوشن 4K از آن تولید شده که با قیمت 2349 دلار و به زودی فروش خود را آغاز می‌کند.
 
علاوه بر این موارد، دل در خط Inspiron نیز تغییراتی اعمال کرده است. مدل Inspiron 15 سری 7000 صاحب یک آپشن با پردازنده برودول و صفحه نمایش 4K با قابلیت تاچ شده است. همچنین All in One Inspiron 23 و Inspiron 15 سری 5000 هم به سنسورهای سه بعدی RealSense اینتل تجهیز شده‌اند که قابلیت شناخت سه بعدی محیط را به دستگاه می‌دهد. 
 
تمامی این مدل‌ها از امروز قابل خریداری هستند. سری 5000 با دوربین RealSense با قیمت 750 دلار، مدل Inspiron 15 سری 7000 با قیمت 1100 دلار و در نهایت مدل Inspiron 23 با دوربین RealSense نیز با قیمت 1600 دلار آغاز می‌شوند.
 
اما نگاهی هم به بخش پی‌سی های گیمینگ کمپانی دل یعنی Alienware داشته باشیم. این کمپانی نیز مدل‌های بزرگ جدیدی به خط لپ‌تاپ های خود افزوده است. آلین‌ور، جدیدترین مدل Alienware 15 و نسخه کوچک‌تر شده Alienware 17 را منتشر کرده تا در کنار Alienware 13 تازه معرفی شده قرار بگیرند.
 
همانطور که انتظار داشتیم، مدل جدید نیز به پردازنده نسل پنجم Core i اینتل مجهزند و تا آپشن های Core i7، شانزده گیگابایت رم و گرافیک انویدیا جی تی اکس 980m می‌رسند. لپ‌تاپ های جدید همچنین به لطف سیستم گیمینگ آمپلی‌فایر آلین‌ور می‌تواند کارت گرافیک‌های کلاس دسکتاپ انویدیا و AMD را نیز بپذیرد. آمپلی‌فایر 299 دلاری این کمپانی برای نخستین بار گرافیک‌های سطح دسکتاپ را به لپ‌تاپ های آلین‌ور آورده است.
 
در حالی که هر دو مدل جدید رزولوشن فول اچ‌دی ارائه می‌دهند، آلین‌ور 15 دارای آپشنی با رزولوشن 4K نیز می‌باشد. همچنین به دلیل به کارگیری فیبر کربن و آلومینیوم در طراحی این لپ‌تاپ، مدل‌های آلین‌ور 15 و 17 بیست درصد سبک‌تر از مدل‌های قبل شده‌اند. 
 
آلین‌ور 15 و 17 به ترتیب با قیمت 1199 دلار و 1499 دلار از امروز قابل خریداری هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.