امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 9, 2015
22:48 جمعه، 19ام دیماه 1393
کد خبر: 66470

احمد معتمدی: در خصوص اینترنت؛ باید ایجابی برخورد کنیم

احمد معتمدی، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست فعلی دانشگاه امیرکبیر، عضو کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات است. او اعتقادی به مقابله صفر و صد با محتواها ندارد و معتقد است راه‌حل‌های موجود مسکنی موقت است که در درازمدت جواب نمی‌دهد و باید به جای مقابله‌های گزاف نسبت به فرهنگ‌سازی و تولید محتوای جایگزین اقدام کرد. او در گفت‌وگوی کوتاه زیر از دلایل مخالفتش با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی می‌گوید. 
■■■
 
آیا فیلترینگ سازوکار مناسبی برای مقابله با محتواهای نامناسبی است که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارند؟
در دنیا هم این‌طور نیست که فیلترینگ کامل کارساز بوده باشد. هر کس با معیار خودش جواب می‌دهد. فیلترینگ یک راه‌حل خیلی قوی نیست. با تکنولوژی‌های جدید و فیلترشکن‌ها هر کاری هم بکنیم، درصد کمی جواب می‌دهند.
 
‌ شیوه درست برای چالش‌های موجودی که مطرح می‌شوند، چیست؟
معتقدم باید ایجابی برخورد کنیم. حتی در سیاست‌های کشور هم مقام معظم رهبری بیشتر روی این تاکید دارند که باید به قدری محتوا داشته باشیم که کسی نیاز نداشته باشد به لحاظ فرهنگی سراغ محتوای دیگری خلاف شئون اسلامی برود.
 
‌ ارزیابی‌تان از راه‌حل تازه وزارت ارتباطات برای فیلترینگ هوشمند چیست؟ فکر می‌کنید بتواند نیازهای موجود را پاسخ بدهد و از چالش‌های سامانه فیلترینگ موجود بکاهد؟
این راه‌حل‌ها مسکن هستند. فیلتر در همه جای دنیا وجود دارد و با معیار خودشان هم با آن برخورد می‌کنند. راه‌حل و فعالیت خوبی است اما راه‌حل اساسی نیست. نقطه‌ضعف اصلی در کشور مشکل فیلتر نیست بلکه روی محتوا کار نمی‌کنیم و سرمایه‌گذاری در این باره صورت نگرفته است. به همین دلیل فردی که دنبال اطلاعات است، باید سراغ اطلاعات خارج از کشور برود. این در حالی است که در ژاپن 90 درصد اطلاعات کاربران در داخل کشور تامین می‌شود اما در ایران درصد کمی از اطلاعات داخل کشور وجود دارد و چون فیلترینگ موجود نمی‌تواند خوب عمل کند، جلوی اطلاعات مفید را هم می‌گیرد. راه‌حل‌های موجود هم ممکن است در کوتاه‌مدت پاسخ دهد اما در درازمدت جوابگو نیستند و تا الان هم جواب نداده است.
 
‌ تمرکز اصلی روی فیلتر شبکه‌های اجتماعی و خروج بخش عمده‌ای از اطلاعات از کشور است.
در حال حاضر جوان‌ها به هر شبکه اجتماعی که می‌خواهند دسترسی دارند و بازار فیلترشکن‌ها هم بسیار داغ است و شغل‌های پنهان زیادی ایجاد کرده است. بنابراین سیستم فعلی جواب نمی‌دهد و باید استراتژی قوی انتخاب کنیم که فیلترینگ یکی از آنها‌ست. نمی‌دانم فیلترینگ هوشمند چند درصد کار را بهتر می‌کند اما ممکن است سرعت و کیفیت خدمات را کاهش دهد.
 
‌ راه‌حل اصلی چیست؟
راه‌حل اساسی تولید محتوا‌ست. باید ببینیم شبکه ملی اطلاعات که بیش از 10 سال است درباره آن بحث می‌کنیم، چرا جواب نمی‌دهد؟ در حالی که این شبکه می‌تواند یکی از ابعاد تولید محتوا باشد و کشور در این زمینه ضعیف برخورد کرده است. برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، دولت باید سیاست‌های تشویقی به کار بگیرد و صداوسیما در این باره می‌تواند نقش عمده‌ای داشته باشد. در حال حاضر 50 درصد از محتوایی که از شبکه نسل سوم تلفن همراه عبور می‌کند، تصویر و ویدئو است. حتی آرشیو غنی هم در این باره وجود دارد اما چقدر از آن به مردم عرضه شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است؟ صداوسیما می‌خواهد VOD‌‌
(videoOn Demand) را راه‌اندازی کند، اما دولت باید برنامه‌ریزی و سیاست‌های تشویقی در این زمینه ارائه دهد. تهیه محتوا کار بخش خصوصی و غیردولتی است و همه باید ورود کنند تا بتوان نسبت به تولید محتوا اقدام کرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.