سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 14, 2015
11:52 چهارشنبه، 24ام دیماه 1393
کد خبر: 66574

عامل اصلی رکود در بازار نرم‌افزار

صنعت نرم افزار در ایران نسبت به صنایع دیگر در سالهای اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده تا حدی که به اعتقاد کارشناسان شرکت‌های نرم افزاری می‌توانند پاسخگوی بسیاری از نیازهای داخلی کشور باشند، اما بزرگترین مشکل در این حوزه سرمایه در گردش و کمبود منابع دولتی برای حمایت از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
 
رضا کرمی – رییس سابق کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که وضعیت صنعت نرم‌افزار در کشور نسبتا خوب است، گفت: کمبود نقدینگی در بازار و بودجه کم دستگاه‌های دولتی در این حوزه باعث شد که نرم‌افزار‌های سازمانی بازار خوبی نداشته باشد.
 
او با اشاره به این‌که صنعت نرم‌افزار ایران با کشور‌های پیشرفته صنعتی فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: اما این صنعت در ایران نسبت به خیلی از کشور‌های دیگر وضعیت خوبی دارد و می‌تواند احتیاجات داخلی را برطرف کند.
 
وی درباره‌ی امکان استفاده تجاری از صنعت نرم‌افزار در کشور‌های منطقه اظهار کرد: زبان فارسی در طراحی یک نرم‌افزار در کشور‌های منطقه نمی‌تواند چندان تاثیر‌گذار باشد. از سوی دیگر کشور‌های منطقه نیز بازار محدودی برای صادرات نرم‌افزار دارد.
 
رییس سابق کمیسیون نرم‌افزار نصر تهران با اشاره به این‌که بازار نرم‌افزار کشور به دو بخش نرم‌افزارهای سازمانی و نرم‌افزار‌ها برای مشتریان خرد تقسیم می‌شود، افزود: نرم‌افزارهای سازمانی در دو بخش دولتی و یا شرکت‌های خصوصی طراحی می‌شوند.
 
کرمی ادامه داد: در بحث نرم‌افزار‌هایی که توسط بخش دولتی طراحی می‌شوند تا به امروز مشکل کمبود شدید بودجه وجود داشته است و بازار این دسته از نرم‌افزار‌ها به دلیل وجود این مشکل تا به حال پررونق نبوده است.
 
وی با اشاره به مساله‌ی کمبود نقدینگی در بازار نرم‌افزار‌های سازمانی اظهار کرد: با وجود این که بازار نرم‌افزار‌های سازمانی در کشور پتانسیل بالایی داشته و نیاز شدیدی به این دسته از نرم‌افزارها در کشور وجود دارد، اما مشکل کمبود سرمایه در گردش در شرکت‌های خصوصی و کمبود بودجه در دستگاه‌های دولتی باعث کم‌رونقی این بازار شده است.
 
رییس سابق کمیسیون نرم‌افزار نصر تهران همچنین خاطر نشان کرد: اما در حوزه نرم‌افزارهای شخصی که مشتریان خرد دارد مشکلات مالی کمتر دیده می‌شود و بنابراین شرکت‌ها اگر بتوانند در این حوزه خوب کار کنند می‌توانند بازار فروش خوبی نیز داشته باشند.
 
کرمی در ادامه درباره‌ی تاثیر بازار نرم‌افزار در بحث اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بستگی دارد اقتصاد مقاومتی چگونه تعریف شود. اگر منظور این باشد که اقتصادی را بدون ارتباط با خارج از کشور مدیریت کنیم، باید گفت که سالهاست کشور در این شرایط وجود دارد.
 
او افزود: اما اگر ارتباط ایران با سایر کشور‌ها بیشتر شود، صنعت نرم‌افزار نیز می‌تواند با توسعه بازار و دسترسی به بازار‌های جهانی علاوه بر درآمدزایی بیشتر از لحاظ کیفیت نیز پیشرفت کند، چرا که در بازارهای خارجی نرم‌افزار با نرم‌افزار‌های دیگر کشور‌ها رقابت می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.