بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 28, 2015
11:09 چهارشنبه، 8ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67016

سیف: مردم باید هزینه توسعه بانکداری الکترونیکی را بدهند

چهارمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‎های پرداخت روز گذشته در محل سالن همایش‎های برج میلاد کار خود را با حضور وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی، رییس پژوهکشده پولی و بانکی و جمعی از فعالان این حوزه آغاز کرد.
 
هر چند طبق اعلام قبلی قرار  بود افتتاح این همایش با حضور وزیر اقتصاد باشد اما طیب نیا و سیف ترجیح دادند بعد از اتمام برنامه‎ها و ایراد سخنرانی‎های اولیه از سوی برخی متخصصان به این همایش بیاند. وقتی حاضران در حال پذیرایی میان برنامه بودند، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی و علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی وارد سالن اصلی شده بودند. شروع بخش دوم برنامه با سخنرانی محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی بود. بعد از او چند سخنران دیگر بحث‎های تخصصی را مطرح کردند تا نوبت به پنل وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی رسید. البته این پنل بیشتر یک سخنرانی بود. 
  کاهش نسبت اسکناس به نقدینگی با فناوری اطلاعات 
علی طیب نیا در این سخنرانی با بیان اینکه اقتصاد کشور در حال حاضر در وضعیت خطیری قرار گرفته و کاهش قیمت نفت هم وضع را پیچیده‎تر کرده است، گفت: یکی از ابزارهای مهم دولت برای مبارزه با این وضعیت بحرانی که به طور اجمالی به آن لقب «رکود- تورمی» داده‎ایم نظام مالی و سیستم بانکی است. 
وی افزود : سیستم بانکی هر چه کاراتر باشد بیشتر می‎تواند به کمک حل مشکلات بیاید و استفاده از فناوری‎های اطلاعاتی و الکترونیکی در  سیستم بانکی عاملی مهم برای افزایش کارآیی است. 
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال‎های اخیر اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است گفت: لستفاده از ابزارها  و خدمات الکترونیکی در این سال‌ها باعث شده، در سا 91نسبت اسکناس در دست مردم به نقدینگی کل کشور 8.6 درصد بوده، در سال 92 این رقم به 5.6 درصد کاهش یافته و در در سال 93 تا پایان شهریور ماه این رقم 4.5 درصد بوده است.
وزیر اقتصاد گفت: این موضوع باعث می‎شود که بانک‎ها کم‎تر برای در اختیار داشتن نقدینگی به  منابع پرقدرت بانک مرکزی متوسل شوند. 
وی افزود : بانکداری در دنیا مراحل مختلفی را به ترتیب پشت سر گذاشته و به مرحله فعلی  یعنی عصر فناوری رسیده است، اما این مراحل در ایران با توالی طی نشده و در حال حاضر ما در همه بخش‎ها یعنی هم رهایی از بانکداری سنتی مبتنی بر سرکوب مالی و هم در بخش به کارگیری فناوری‎ها باید همزمان تلاش کنیم. 
  انتقاد سیف از برداشت اشتباه از چکاوک
ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی هم در این همایش با بیان اینکه مدیران بانکی باید جسارت و جرات اتخاذ تصمیم‎های بزرگ را داشته باشند گفت: طرح چکاوک یکی از این طرح‎های بزرگ است که در حال حاضر در چند استان به صورت پایلوت در حال اجرا است و از 22 بهمن ماه به طور سراسری به مرحله اجرا می‎رسد.  رییس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر چند کشور محدود در دنیا هستند که از سیستم کلر آنلاین استفاده می‎کنند و این یک افتخار برای نظام بانکی ایران است اما متاسفانه برداشت‎های نادرستی از این طرح شده است که باید آقای حکیمی (معاون فناوری بانک مرکزی) و آقای احمدی (دبیر کل بانک مرکزی) در این باره بیشتر اطلاع رسانی کرده و این طرح را تبیین کنند. فناوران روز گذشته در گزارشی در این باره به اشتباه برداشت در مورد چکاوک اشاره کرده بود. 
  استفاده‎کنندگان از خدمات هزینه‎اش را بدهند
سیف در این همایش با بیان اینکه دو نقش عمده واسطه گری وجوه و ارایه خدمات بانکی، از نظام بانکی مورد انتظار است گفت: بانک‎های ایران بیشتر تمرکز خود را برای سودآوری روی بحث واسطه‎گری وجوه متمرکز کرده‎اند‎، که این موضوع باعث افزایش مستمر سود سپرده‎های بانکی و در نتیجه افزایش مستمر نرخ سود تسهیلات شده است. 
وی افزود: افزایش نرخ سود تسهیلات هم باعث بالا رفتن هزینه تولید شده است. این در حالی است که بانک‎ها باید بتوانند از بخش خدمات بانکی خود هم سودآوری داشته باشند تا هزینه تسهیلات کاهش پیدا کند. رییس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر خدمات مختلف بانکی و از جمله خدمات الکترونیکی بانکی رایگان یا با کم‎ترین هزینه ارایه می‎شود در حالی که در دیگر کشورها اینگونه نیست و استفاده کنندگان از خدمات بانکی باید هزینه آن را بپردازند. این حرف‎های سیف به احتمال زیاد موضوع دریافت کارمزد از برخی خدمات را  که تا به حال چند بار مطرح شده مجدد به جریان خواهد انداخت. 
  بانکداری شعبه‎ای منسوخ شده است 
محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی هم در این همایش  ضمن تشریح نقشه راه بانک مرکزی در سال 1402 اعلام کرد که تراکنش‌های بانکی تا پایان سال جاری حدود 12 میلیارد خواهد بود.
 وی گفت: برنامه 10 ساله اول بانک مرکزی در سال 82 و در زمان دکتر نوربخش تدوین شده بود که باعث ایجاد تحولات مهمی در عرصه بانکداری کشور شد. در خصوص بانکداری الکترونیکی در قالب این طرح می‌توان از شتاب شروع کرد و به ساتنا و پایا و غیره رسید. در حال حاضر هم برنامه دوم 10 ساله تحول نظام بانکی به تصویب رسیده است که بر اساس آن دو پروژه مهم در این بانک کلید خورده که موجبات تحول نظام بانکی و تحقق نقشه راه بانک مرکزی را فراهم می‌آورد. این درحالی است که در برنامه قبل موضوع نظام پرداخت‌ها بیشتر مورد توجه بود، اما در برنامه پیش رو تمامی جوانب بانکی مدنظر قرار گرفته است.احمدی توضیح داد: نگرش به فناوری نوین در این نقشه مورد اهمیت قرار گرفته چرا که امروزه بخش بانکداری محدود به شعبه چندان مورد توجه نیست و بانک‌ها دیگر به اندازه قبلی نقشه واسطه‎گری ندارند، بلکه براساس شناخت مشتریان خود را ردیابی می‌کنند.
بانکداری الکترونیکی ایران به دوران بلوغ رسید
سخنران اول  این همایش هم فرهاد نیلی دبیر چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک بود. وی  گفت: محوریت همایش امسال تلاش برای ارایه نگاهی نو از تلاقی بانکداری با فناوری‌های نوین با این انگیزه است که این ارتباط از پوسته بانکداری عبور کرده و به هسته سخت آن برسد.
وی افزود: بانکداری الکترونیک در ایران به عنوان صنعتی پویا و متمکن وارد دوران بلوغ خود شده است. از ویژگی‌های این دوران، ضرورت شناخت دقیق‌تر بازیگران کلیدی نسبت به محیط اطراف و درکی صحیح از تصویر بزرگ صنعت در قاب اقتصادکلان است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.