اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 1, 2015
12:29 یکشنبه، 12ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67097

موفقیت 83 درصدی در فیلترینگ هوشمند اینستاگرام

وزیر ارتباطات گفت: مرحله اول فیلترینگ هوشمند از طریق یک نرم افزار و روی یک شبکه اجتماعی اجرا شد که طبق گزارش این اجرا 83 درصد موفق بوده است.
 
 
وی افزود: بنابراین وزارت ارتباطات تصمیم دارد مرحله دوم اجرای فیلترینگ هوشمند را توسعه داده و با استفاده از دو نرم‌افزار آن را در سایت‌های دیگر نیز پیاده‌سازی کند.
واعظی با بیان این‌که سیاست وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ این است که مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند گفت: میزبانی این شبکه‌ها در داخل کشور است و چون مردم هنوز به خوبی فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ندارند. ممکن است اطلاعات و عکس‌های شخصی خود را منتشر کنند و این اطلاعات ممکن است از طریق کشورهای میزبانی شبکه‌های اجتماعی خارجی را دارند مورد سو استفاده قرار گیرد.
وی با تاکید بر لزوم حفظ حریم شخصی مردم گفت: به همین دلیل وزارت ارتباطات از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخل کشور برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی حمایت کرده و امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهد.
وزیر ارتباطات افزود:‌ براساس گزارش‌ها، یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی که حدود سه ماه قبل ایجاد شده بود در حال حاضر با استقبال خوبی مواجه شده است.
واعظی در پاسخ به این سوال که سیاست‌گذار نهایی بحث فیلترینگ هوشمند کدام سازمان یا ارگان است گفت: در عرصه فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی تنها مرجع درباره سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان است و آنچه که این شورا تصویب می‌کند برای همه بخش‌ها و سازمان‌های مربوط لازم الاجراست.
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه مهلت جدیدی به وزارت ارتباطات برای اجرای گسترده‌تر فیلترینگ هوشمند داده است گفت:‌ من از این مهلت‌ها مطلع نیستم اما از ابتدا دولت این را وظیفه خود می‌دانست که با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند در زمینه پاک‌سازی سایت‌ها از محتوای مجرمانه تلاش کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی در خصوص توافق سران دو قوه درباره توقف دستور فیلترینگ  سه شبکه اجتماعی موبایلی گفت: از توافق دو رییس قوه خبر ندارم اما در حالت کلی ترجیح دولت این است که مردم از شبکه‌های اجتماعی که در داخل میزبانی می‌شوند استفاده کنند. 
وی افزود: در این زمینه تا به حال تلاش گسترده‌ای انجام شده است و همان طور که متخصصان در همه جای دنیا در بحث محتوای اینترنتی فعالیت می‌کنند در ایران نیز فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد.
وی افزود: این امر در واقع یک جنگ نرم است که با تمام وجود تلاش می‌کنیم که اهداف کشور در راستای ارایه اینترنت قابل استفاده و پاک محقق شود.
واعظی گفت: فضای مجازی نیز ممکن است مانند فضای واقعی کشور آلودگی‌هایی را داشته باشد. فیلترینگ هوشمند در سه مرحله یک ماه، سه ماه و شش ماه اجرا می‌شود که مرحله اول آن سپری شده است و ما در حال ورود به مرحله بعد هستیم.
 افتتاح دو موتور جست‌وجوی ملی
وی به اهمیت بحث موتور جست‌وجوی ملی در شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: در این زمینه وزارت ارتباطات به پشتیبانی تمام دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌هایی که برای طراحی موتورهای جست و جوی ملی فعالیت می‌کنند می‌پردازد و در دهه فجر نیز قرار است دو موتور جست‌وجوی ملی رونمایی و شروع به کار کند.
وزیر ارتباطات همچنین درباره پیامک‌های تبلیغاتی و مساله ساماندهی به این پیامک‌ها گفت: در چند ماه گذشته وزارت ارتباطات جلسات متعددی را در این زمینه داشت که در جلسه اخیر وزارتخانه با شورای عالی فضای مجازی آیین‌نامه و مباحثی برای تعرفه‌های پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده در نظر گرفته شد و سیاست‌گذاری در این زمینه انجام شد.
وی از تشکیل کمیته‌ای با حضور 10 دستگاه مختلف به ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داد و افزود: این کمیته وظیفه نظارت بر محتوای پیامک‌ها را دارد و این پیامک‌ها ساماندهی شده تا در صورت تخلف به آنها تذکر داده شود.
وی در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت ارتباطات برای پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق وایبر ارسال می‌شود چیست؟ گفت: قصه وایبر متفاوت است زیرا این برنامه در اختیار خود افراد است و افراد می‌توانند در صورت نارضایتی آن را از موبایل خود حذف کنند اما در مورد خط موبایل نمی‌توانند این کار را 
انجام دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.