اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 2, 2015
10:28 دوشنبه، 13ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67121

دنیا قبل و بعد از هش‌تگ

هش تگ (Hashtag) این روزها دنیای وب را تسخیر کرده است. از پست‌های توییتر گرفته تا عکس‌های اینستاگرام، روزانه میلیون‌ها کلمه تبدیل به برچسب‌هایی برای دنبال کردن موضوعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.
بعضی از هش‌تگ‌ها نظیر instagood# و tbt# یا همان throwbackthursday به بیش از 300 میلیون عکس متصل هستند. جالب اینجاست که بعضی از متخصصین بازاریابی از روند پیشرفت هش تگ‌ها برای تعیین استراتژی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
 
اما تابحال به این فکر کرده‌اید که هش‌تگ و کاراکتر # چطور وارد ارتباطات روزمره ما شده است؟ بر اساس اسناد تاریخی، اولین نشانه‌ها از کاراکتر # به متون دست نویس نیوتن برمیگردد که وقتی می‌خواسته علامت اختصاری پوند (lb) را روی کاغذ بنویسد آنقدر سریع اینکار را انجام می‌داده که نتیجه چیزی شبیه کاراکتر # در می‌آمده است. بعد از آن استفاده از ‎# تنها محدود به نمایش علامت پوند بود تا زمانی که در سال 1962 آزمایشگاه‌های تحقیقاتی شرکت AT&T به نام بل (Bell) شروع به ساختن پوسته‌ای جدید برای تلفن‌های دکمه (تا قبل از آن شماره‌گیر دوار برروی تلفن‌ها نصب می‌شد) کرد.
 
چپ: دست نویس اسحاق نیوتن – راست: علامت اختصاری پوند در نوشتار انگلیسی
 
در این تلفن‌ها اعداد 0 تا 9 جوری قرار داشتند که دو طرف عدد صفر خالی می‌ماند و تصمیم گرفته شد دو کلید جدید به تلفن‎های شیک و جدیدی که قرار بود به بازار بیایند اضافه شود. مهندسان آزمایشگاه بل تصمیم گرفتند از دو کاراکتر # و * برای نام این دو کلید استفاده کنند. یکی از دلایل این انتخاب این بود که کامپیوترها این دو کاراکتر را از طریق جدول کاراکترهای ASCII می‌شناختند.
 
جالب اینجاست که مهندسان آزمایشگاه بل نامی برای کاراکتر # به ذهنشان نمی‌رسید برای همین بعد از چند سال کلمه ساختگی Octotherp به عنوان نام # برگزیده شد. در بین مهندسان برق معروف است از آنجا که کارمندان آزمایشگاه بل علاقه خاصی به قهرمان آمریکایی المپیک، جیم تورپ (Jim Thorpe) داشتند نام این کاراکتر را به Octothope تغییر دادند.
از دهه شصت تا سال 2007 این کاراکتر (که تا آن زمان به پوند معروف بود) به هیچ وجه جایگاه امروزی خود را نداشت. در سال 2007 اولین استفاده از # در شبکه‌های اجتماعی توسط یکی از گرافیست‌های گوگل به نام کریس مسینا پیشنهاد داده شد. وی در یکی از پست‌های توییتر خود گفت به نظرش استفاده از این کاراکتر برای تعیین موضوعات گفتگو و پست‌ها خوب است.
 
بعد از مدتی استفاده از هش‌تگ برای برچسب دادن به پست‌ها ابتدا در توییتر و سپس فیس‎‌بوک و سرانجام اینستاگرام به شدت رایج شد تا جایی که این روزها کمتر پستی را در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنید که بدون هش‌تگ مناسب ارسال شود.
 
یکی از کاربردهای رایج # ایجاد مسابقات عکاسی در اینستاگرام است. برای مثال صفحه رسمی اینستاگرام )با نام کاربری instagram) هر هفته مسابقه‌ای به نام "پروژه آخرهفته هش‌تگ" (Weekend Hashtag Project) برگزار می‌کند و از کاربران می‌خواهد عکس‌های خود را با موضوعات مشخص با یک سری هش‌تگ واحد ارسال کنند. برای مثال هش‌تگ WHPmystery# مربوط به عکس‌هایی از مناظر و اجسامی است که به نوعی حس اسرارآمیز بودن را در بیننده تدایی می‌کنند.
 
صفحه رسمی شهرداری تهران (Tehranmunicipal) نیز از ‌هش‌تگ #شهرچنار برای برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع مناظر زیبای شهر تهران استفاده می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.