اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 11, 2015
22:49 چهارشنبه، 22ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67379

تهران و خراسان رضوی در صدر جرایم اینترنتی

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: این استان در رده بندی وقوع و کشف جرایم اینترنتی پس از تهران بزرگ رتبه دوم را در کشور دارد.
 
سیدمحسن عرفانی افزود: سه میلیون و 500 هزار نفر جمعیت ثابت و افزون بر 25 میلیون زایر و مسافری که سالانه به مشهد سفر می‌کنند از علل افزایش جرایم اینترنتی در خراسان رضوی به شمار می رود.
وی گفت: در این چارچوب کلاهبرداری‌های مالی 65 درصد از کل جرایم اینترنتی را در استان خراسان رضوی شامل می‌شوند.
رییس پلیس فتا در خراسان رضوی افزود: بیشتر جرایم مالی رخ داده در فضای مجازی مربوط به کلاهبرداری‌های پیامکی از طریق شبکه‌های اجتماعی تحت تلفن همراه، پیامک و یا اینترنت است.
وی گفت: جرایم مربوط به هتک حرمت و حیثیت و جرایم اخلاقی و سیاسی پس از انگیزه‌های مالی در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
عرفانی گفت: بررسی‌ها نشان داده بیش از 80 درصد جرایم اینترنتی رخ داده در خراسان رضوی کشف شده‌اند.
وی همچنین از دستگیری متهم اصلی فروش مواد مخدر در فضای مجازی در مشهد خبر داد و افزود: این اقدام به دنبال نظارت‌های پلیس فتا و با همکاری اداره مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی صورت گرفته است.
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: در بازرسی بدنی از متهم این پرونده که مردی 30 ساله است، دو قبضه کلت کمری و حدود یک کیلوگرم مواد مخدر از نوع شیشه کشف شد.
وی در مورد دستگیری عاملان انتشار عکس‌های عروسی توسط یک آتلیه عکاسی در مشهد نیز گفت: این آتلیه به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کرد و با جمع‌آوری مجموعه‌ای از عکس‌های عروسی گرفته شده آنها را برای تبلیغ استفاده می‌کرده است.
وی افزود: دستگیری عاملان این پرونده به دنبال طرح شکایت عروس و داماد مبنی بر انتشار عکس‌های عروسی‌شان در فضای مجازی، حاصل شده است. وی گفت: این آتلیه به صورت غیرمجاز فعالیت می کرده و مجموعه زیادی از عکس‌های گرفته شده را جمع‌آوری و بدون اطلاع صاحبان آنها انتشار می‌داده است.
عرفانی نسبت به فروش بلیت‌های جعلی به صورت اینترنتی همزمان با ایام نوروز هشدار داد و افزود: از مردم تقاضا داریم که برای پیشگیری از مشکلات احتمالی بلیت‌های سفر خود را از سایت‌های معتبر تهیه کنند.
وی نسبت به جمع آوری پول تحت عنوان کمیته امداد و اداره بهزیستی از مردم به صورت اینترنتی خبر داد و گفت: قبل از واریز هرگونه پول باید با دستگاه مربوطه هماهنگیه‌ا صورت گیرد.
رییس پلیس فتا در خراسان رضوی در مورد مسدود شدن حسابی با 10 میلیارد ریال پول سرقتی در مشهد نیز گفت: با تماس یکی از شهروندان که به حسابش پول وارد شده بود پلیس فتا حساب را مسدود کرد و تاکنون سه نفر از متهمان این پرونده دستگیر شده‌اند.
وی با بیان اینکه با وجود اطلاع رسانی بسیار هنوز کلاهبرداری‌های پیامکی ادامه دارد افزود: شیوه‌های کلاهبرداری تغییر کرده است. بنابراین مردم باید نسبت به اینگونه کلاهبرداری‌ها هوشیار باشند.
عرفانی با بیان اینکه پلیس فتا هیچ زمان از طریق شبکه‌های اجتماعی تحت تلفن همراه هشدار نمی‌دهد گفت: پیام‌هایی با عنوان فیلترینگ توسط پلیس فتا که در سطح شبکه های اجتماعی منتشر شده کذب محض بوده و تشویش اذهان عمومی را به دنبال دارد.
وی همچنین از برگزاری «همایش سراسری امنیت در فضای مجازی» همراه با کارگاه آموزشی با حضور اساتید مجرب و رییس پلیس فتا کشور در نهم اسفند ماه آتی در مشهد خبر داد.
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افزود: در این همایش 900 نفر از صاحبنظران و کارشناسان حوزه آی.تی کشور حضور دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.