اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 19, 2015
11:08 پنجشنبه، 30ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67635

آشنایی با وب سایت الکسا

الکسا یک وب سایت بین‌المللی برای رتبه بندی سایت‌ها و وبلاگ‌ها است که آمارهایی از رفتار‌های کاربران و نحوه ورود به سایت‌ها، تعداد بازدید کنندگان و صفحات باز شده را به‌دست می‌آورد و با آن‌ها به رتبه بندی سایت‌ها می‌پردازد.
وب‌گاه رسمی: alexa
این سرویس با در نظر گرفتن معیارهای محاسباتی و آماری، سایت‌های مختلف را رتبه‌بندی می‌کند. هرچه رتبه یک وب‌سایت نزدیک‌تر به عدد ۱ باشد، نشان‌دهنده محبوبیت و بازدید بیشتر از این سایت است و بسیاری از کاربران، برای تخمین بازدید سایت‌ها و یا جذب تبلیغات از آمارهای این سایت استفاده می‌کنند.
 
الکسا از طریق نوارابزارهای خود که بر روی مرورگرهای وب نصب می‌شود، اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کند و براساس آن‌ها ترافیک احتمالی وب‌سایت‌های مختلف را محاسبه می‌کند. البته الکسا در کنار این نوارابزار‌ها با استفاده از افزونه‌های مرورگرهای مختلف که الکسا را در دل خود جای داده‌اند، امکان جمع آوری اطلاعات کاربر‌ها برای وب سایت را فراهم کرده است.[در واقع الکسا تنها از نوار ابزار خودش گزارش می‌گیرد]
 
وب سایت الکسا که در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد، برای مدیران وب سایت‌ها امکانات فراوانی به صورت رایگان نظیر نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک‌های سایت در صفحات و سایت‌های دیگر، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و همچنین رتبه جهانی و کشوری سایت‌ها قائل شده است.
 
زمان به روز رسانی رتبه بندی الکسا معمولا روزانه است. همچنین آمار مربوط به تعداد لینک‌ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار، به روز می‌کند.
 
این وب سایت که هم اکنون یکی از زیرمجموعه‌های آمازون است در سال ۱۹۹۹ با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد.
 
آمازون، الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد، همچنین در اوایل سال ۲۰۰۲ الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در سال ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست.
 
 در سال ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا راه‌اندازی شد.
 
در نهایت در سال ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجو این سایت مناسب نبوده است سرویس را قطع خواهد کرد که این اتفاق در سال  ۲۰۰۹ رخ داد و از این پس تیم شرکت به طور تخصصی به رتبه بندی سایت‌ها اقدام کرده است.
 
در حال حاضر نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز از الکسا برای کسب اطلاعات اولیه در باره وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.