اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 21, 2015
18:16 شنبه، 2ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67676

روستای توریستی بی‌موبایل بیشه، اینترنتی می‌شود!

هم‌زمان با راه‌اندازی اولین موتور جستجوی رسمی ایرانی، وزیر ارتباطات پستی را در صفحه اجتماعی خود به اشتراک گذاشت که پیام‌های مردمی آن جالب توجه است.
اولین موتور جست‌وجوی رسمی ایرانی با نام "یوز" حدود یک هفته پیش توسط وزیر ارتباطات با هدف فراهم ساختن بستری امن، توجه به زبان فارسی، تمرکز بر سرویس‌های محلی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه رونمایی شد.
این اقدام که می‌تواند یکی از گام‌های عملی در مسیر توسعه و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باشد، به گفته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال رقابت با گوگل نیست و قرار است بخشی از نیازمندی‌های مردم را از طریق توانمندی داخلی تامین کند.
در دولت گذشته پروژه موتور جست‌وجوی بومی کلید خورد و سرمایه‌گذاری روی طرح‌هایی نظیر پارسی‌جو، یاحق و برخی عناوین که هیچگاه به صورت رسمی روی آنها مانور داده نشد، صورت گرفت.
تا پیش از دهه فجر امسال نیز امکان رونمایی از پارسی‌جو و گُرگُر به عنوان جویشگرهای ملی مطرح شده بود اما بعد از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رونمایی از یوز بودیم.
محمود واعظی وزیر ارتباطات به مناسبت رونمایی از این جویشگر ملی، پستی را در صفحه اجتماعی خود به اشتراک گذاشته که کامنت‌‌های مردمی مرتبط و غیرمرتبطی با موضوع خورده و غالبا دغدغه‌های مردم مطرح شده که به شرح زیر است:
1. امین صالح: با اینکه "لاین" چند روزیه که برای خیلی از کاربرا فیلتر شده و جز با استفاده از فیلترشکن، امکان باز شدنش نیست، ولی شما کماکان میگید که فیلتری در کار نیست.
2. مهدی: سایت یوز رو الان دیدم، طراحیش عالیه منتهی از یه طیف رنگ استقاده شده و کمی از رنگ‌های بیشتری استفاده بشه بیشتر به چشم میاد. به عرض برسونم که من اسم خودم رو در گوگل و یوز سرچ کردم در گوگل راحت‌تر محل کار و شغل‌های مربوطه من رو آورد ولی یوز نتونست بیاره. البته میدونم که بعدها بهتر خواهد شد.
3. میلاد رضایی: من توی سایتشون نتونستم امکاناتی یا حتی چند خط توضیح مثل webmaster tools رو پیدا کنم. یعنی نمیخوان هیچ شناختی از الگوریتم‌ها، پارامترهای موثر، روش‌های معرفی سایت به جویشگر، گزارش و آمار از وضعیت سایتِ یک وبمستر توی موتور جستجوشون به وبمسترها بدن؟!
4. سعید: هرچیزی خوب باشه مردم به نظرم خودشون استفاده می‌کنند و مهم امکانات هست. الان مثلا یاندکس فضای ابری میده و اگه یوز هم بتونه فضایی در حد چند گیگ بده که به راحتی بشه فایل‌ها رو از دیگر سرورها بهش منتقل کرد به نظرم استقبال بشه.
5. محمد علی: یعنی همه کار می‌کنید غیر از اینکه بگین چرا لاین رو فیلتر کردین.
6. حمید میاحی: مزخرفترین موتور جستجویی که تو عمرم دیدم.
7. رضا: دکتر جان عجب فیلترینگ قوی هم داره این موتور جستجو؛ خوبیش اینه که جواب‌ها رو گزینشی نمیاره فعلا که به مخاطب جهت خاصی نده.
8. علی ایرانی: وزیر جان میدونی من حتی با سرورای ایرانی هم پینگ بالای 100 دارم میدونی یعنی چی؟ یعنی فاجعه … ضمن اینکه تا ساعت 12 ظهر همه چی گل و بلبله بعد اون همه چی فاجعه میشه باز، انگار شیفت‌‌بندی کردین نت رو.
9. ام‌بی: من که امتحان کردم کند بود. ظاهرش هم نیاز به تغییرات اساسی داره.
10. نیما: سلام اینترنت همراه اول در سنندج خیابان مبارک آباد سرعت خیلی پایین هستش سرعت دانلود در شبکه 2G همراه اول 2 کیلوبیت است. اینترنت همراه اول در این منطقه بسیار قطع و وصل می‌شود این منطقه فاقد آنتن‌دهی 3G هستش لطفا رسیدگی کنید.
11. نیکان صلاحی: جناب وزیر یه بار بیاید به شهرای کوچکتر توجه کنید اینکه 3G یا 4G دادین دست شهرای بزرگ جز اینکه ترافیک رو ببلعن کار دیگه‌ای از دستشون بر اومده؟ این همه ISP با قیمتای متفاوت دارن یه بار هم اونا خماری و انتظار تکنولوژی بکشن.
وزیر در پاسخ به این کامنت گفته است که یکی از مهمترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید رسیدگی به شهرهای کوچکتر و مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است. هدف ما در وزارت ارتباطات نیز همین است و تلاش داریم تا مانع تجمیع امکانات در شهرهای بزرگ یا تهران شویم. در واقع مردم همه مناطق کشور از ابزارها و امکانات جدید و گذشته حوزه ICT بهره مند گردند و یکی از دلایل سفرهای استانی ما نیز بررسی و شناسایی نیازها و کمبودهای مردم مناطق خارج از پایتخت است.همه فناوری‌های موجود و از جمله فناوری نسل سوم و چهارم به مرور در همه نقاط کشور مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و در همین سفرهای اخیر نیز به طور مشخص دیده می‌شود.
12. کدوم تدبیر کدوم امید؟ حذف سرویس نامحدود تدبیر نیست نگید این حق اپراتورهاست که حذف کنند یا نه؟ دربرابر فیلترینگ اپلیکیشن‌های اجتماعی چقدر مقاومت کردید جای تقدیر داره ولی در حذف سرویس نامحدود خوب به اپراتورها اجازه دادید که حذف کنند آقای واعظی؛ اگه جوانان این مملکت برات مهم هستند اگه کسب‌و‌کار ملت و رونق اقتصادی برات مهم هست دستور بده سرویس نامحدود برگرده این درحیطه کاریت هم هست سرویس نامحدود برگرده با قیمت کمی بالاتر باز هم قبول داریم سرویس‌های حجمی عملا زندگی ما رو فلج کردن.
13. تنهای اول: آقای وزیر چرا شرکت‌های اینترنتی اینترنت رایگان شبانه رو نیم بها کردن خیلی بد شد.
14. مهرداد چراغی: آقای وزیر در مورد روستای بیشه که دوماه پیش قول پیگیری دادید نتیجه پیگیری چی شد.باتشکر
 
 
پاسخ وزیر: با سلام، بنده موضوع روستای شما را پیگیری نمودم و در نامه ای از سازمان تنظیم مقررات استعلام نمودم. مطابق پاسخ این سازمان اقدامات اولیه برای اتصال 25000 روستای دارای شبکه تلفن خانگی به اینترنت پرسرعت انجام شده و مناقصات و پیمانکار مربوطه نیز تعیین گشت.مطابق با قرارداد تا اواخر سال 94 این 25000 روستا به اینترنت پرسرعت متصل می‌گردند. در لیست این روستاها نام روستای بیشه از توابع وجود دارد.
15. امین رافع: یوز محتوای سایت‌های فیلتر شده رو نشون نمیده من یه چیز دیگه سرچ کردم مزخرفات برام آورد. به هیچ عنوان نمیتونه جای گوگل رو که پیشرو در آزادی بیان هست رو بگیره من که استفاده نمی‌کنم.
16. مهدی مهرتا: جناب وزیر این چه حرکتی بود بابت اینترنت شبانه؟ انصافا به خاطر انتخاب شما از سمت جناب روحانی دیگه به ایشون رای نمی‌دم.
17. امین : من شارژ 5000 تومنی ایرانسل میخرم ولی 4600 شارژ میشه چرا؟!!!!؟؟؟!!!!! دوستم از انگلیس اومده بود تعجب کرده بود میگفت این چه مدله!!!!
18. صابر سـ: آقای وزیر داشتم در یک سایت ایرانی به تکنولوژی‌های روز نگاه می‌کردم دیدم بعضی فناوری‌ها خیلی جدیدند. این سوال برایم پیش آمد که آیا دست نیافتنی هم هستند؟ لطفا پیرو کمک‌های مالیتون از موسسات مختلف در زمینه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هم کمک‌رسانی کنید.
19. جواد جهانگیری: چرا برای ثبت دامین آی‌آر یابد پدرمون در بیاد؟یک هفته است میخوام ثبت کنم. گیر دادند که تو نام فامیلی ثبت شده یک ه کم داره. دامین من رو تایید نمی‌کنند. یعنی چهه؟
20. علیرضا: من که از این موتور جستجوی یوز خوشم اومد ولی هنوز جای پیشرفت داره.
21. امین صالح: در حال حاضر سرعت لاین خیلی پایین است و امکان ارسال پیام برای دوستان از دسترس خارج شده است، این اتفاق تنها برای تعدادی از کاربران لاین افتاده است.
پاسخ وزیر ارتباطات: با توجه به کامنت‌های مکرر و سوال در مورد فیلتر شدن لاین باید به اطلاع برسانم که اپلیکیشن لاین فیلتر نشده است و موضوعات پیرامون فیلترینگ آن شایعه می‌باشد. فرآیند فیلترینگ سایت‌ها و شبکه‌ها در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که متشکل از اعضاء دولتی و غیردولتی است، تصمیم‌گیری شده و توسط وزارت ارتباطات اجرایی می‌شود.
22. طالب پورسلطانی: درود بر احمدی نژاد که زمینه‌ساز سریع این طرح‌ها بود و درود بر بچه‌های ایران زمین که افتخار را می‌آفرینند.
23. حامی: yooz.ir هر چیزم پیدا نمیکنه مثلا مقالات تخصصی گوگل راحت‌تر سایت‌های معروف رو میاره بالا. ولی سرعتش خوبه مشکلی نداره.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.