اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 21, 2015
21:27 شنبه، 2ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67681

حق امتیاز 20 میلیارد تومانی برای تبدیل پروانه شرکت‌های اینترنتی

معاون بررسیهای ﻓﻨﯽ و ﺻﺪور ﭘﺮواﻧﻪ سازمان تنظیم مقررات به ارائه توضیحاتی درباره سرنوشت پروانه شرکت‌های اینترنتی PAP پرداخته و در عین حال از امکان درنظر گرفته شده برای تبدیل پروانه این شرکتها به شرکتهای FCP خبر داد.
 
صادق عباسی شاهکوه ، از در نظر گرفتن حق امتیاز 20 میلیارد تومانی برای دریافت مجوز شرکت های FCP خبر داد و گفت : طبق مصوبه‌ای تحت عنوان اصول حاکم بر پروانه اپراتورهای ارتباطی ثابت یا FCP، تکلیف شرکت‌های PAP برای آینده مشخص شده و از این شرکت‌ها خواسته شده است تا پایان خرداد ماه 94 درخواست خود جهت تبدیل وضعیت را به اطلاع سازمان تنظیم مقررات برسانند.
 
وی همچنین عنوان کرد: بر این اساس شرکت‌های PAP در قالب اپراتورهای جدیدی که تجمیع همه خدمات را دارا هستند ادامه فعالیت خواهند داد و شرکت‌هایی که تا پایان خرداد ماه برای این تغییر وضعیت اعلام آمادگی نکنند تنها تا یک سال پس از این مهلت قادر به فعالیت در قالب شرکت PAP خواهند بود.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات در باره ی اینکه ، آیا محدودیتی برای شرکت‌های FCP در نظر گرفته شده و تعداد مجوزهایی که در این زمینه صادر خواهد شد، عدد مشخصی خواهد بود، توضیح داد: ما محدودیتی برای تعداد این شرکت‌ها نداریم البته با توجه به شرایط ورودی در نظر گرفته شده ، تنها تعداد محدودی از شرکتها قادر به دریافت این مجوز خواهند بود.
 
عباسی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری که درباره تفاوت مجوزهایFCP نسبت به مجوز شرکت‌های PAP مطرح شده بود اظهار کرد:‌ در واقع شرکت‌های FCP برای ارائه خدمات مختلف مجوز دریافت کرده‌اند و حتی این اجازه را دارند که در موارد مورد نیاز به ایجاد شبکه دسترسی بپردازند.
 
معاون سازمان تنظیم مقررات مدت زمان اعتبار پروانه‌های FCP را نیز 10 ساله دانست و در پاسخ به این سوال که آیا با تبدیل شدن پروانه‌های PAP به FCP هدف درآمدزایی برای دولت بوده، توضیح داد: حق امتیاز پروانه‌های قبلی رقم قابل توجهی نبود اما زمانی که قرار است یک پروانه به شرکتی و گروهی تعلق بگیرد و آن شرکت بتواند به این واسطه درآمدزایی کند، حقی از ملت به آن داده شده و لازم است برای ارائه این حق از آن‌ها مبلغی به عنوان حق امتیاز به خزانه دولت واریز شود.
 
وی ادامه داد: اکنون هزینه‌ای که به عنوان حق امتیاز مطرح می‌شود به طور کلی حدود پنج درصد درآمد سالانه این شرکت‌ها را شامل می‌شود همانطور که شرکت مخابرات هم در حوزه دیتا سالانه پنج درصد از درآمد خود را به حساب دولت واریز می کند که البته این رقم در حوزه تلفن ثابت شرکت مخابرات بیش از این است.
 
عباسی همچنین اظهار کرد: از این پنج درصد نیز دو درصد در ابتدای کار تحت عنوان حق امتیاز گرفته می‌شود و سه درصد آن بعدها به صورت تدریجی دریافت می شود که این رقم براساس تحلیل بازار تعیین شده است.
 
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که آیا در نهایت این روند منجر به افزایش قیمت اینترنت برای کاربران نهایی نخواهد شد، اظهار کرد: حق امتیازی که برای دریافت مجوز این شرکتها در نظر گرفته شده در نهایت معادل پنج درصد درآمد سالانه آنهاست که در فضای رقابتی شرکت‌ها بعید به نظر می رسد برای این رقم قیمت‌های خود را بخواهند بالا ببرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.