تحلیل بازار

تلفن همراه

February 22, 2015
15:46 یکشنبه، 3ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67732

۹۱ درصد‌ بازارموبایل ایران را قاچاق ‌گرفته است

در حالی که معمولا کارشناسان داخلی قاچاق گوشی تلفن همراه داخل کشور ایران را حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد اعلام می‌کنند، اما موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور این رقم را ۹۱ درصد اعلام کرده است.
 
معمولا آمار ضد و نقیضی در باره گوشی‌های وارداتی به کشور گزارش می‌شود، اما موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور بر اساس تعداد گوشی‌های فروخته شده و آمار به دست آمده از گمرک، اعلام کرده که بیش از ۹۰ درصد از گوشی‌های موبایل به‌صورت قاچاق وارد شده و تنها ۹ درصد از مبادی قانونی به بازار کشورمان وارد می‌شوند. براساس گزارش موسسه‌ تحقیقاتی بیزینس مانیتور، میزان فروش گوشی‌های تلفن همراه در طول سال ۲۰۱۳ در بازار ایران ۸/۱ میلیارد دلار ارزش داشت و نرخ متوسط رشد فروش گوشی‌ها بر اساس پیش‌بینی‌های این موسسه ۱/۹ درصد است.
با مقایسه‌ آمار مربوط به گوشی‌های وارد شده از مبادی قانونی و همچنین میزان فروش گوشی‌ها در بازار، می‌توان به این نتیجه رسید که در حدود ۹۱ درصد گوشی‌ها به صورت قاچاق وارد شده و تنها ۹ درصد باقی مانده بصورت قانونی وارد کشور می‌شوند.
با احتساب آمار‌های ارایه شده، ارزش گوشی‌های قاچاق وارد شده به کشور در سال ۱۳۹۱ حدود ۶۳۰/۱ میلیارد دلار بوده است. بر این اساس گفته می‌شود که دولت در سال ۹۱، حدود ۱۶۳ میلیون دلار حقوق کمرگی از دست داده است. عوارض واردات گوشی‌ها به کشور ۱۰ درصد است. در صورتی که مالیات بر ارزش افزوده نیز به محاسبات اضافه شود، دولت سالانه ۲۰۰ میلیون دلار از محل قاچاق گوشی‌های همراه از دست می‌دهد .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.