اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 22, 2015
19:36 یکشنبه، 3ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67743

تغییر در پروتکل HTTP پس از۱۶سال

به‌زودی جدیدترین نسخه HTTP ارائه می‌شود.
این نسخه که به‌زودی رسما نهایی و رونمایی می‌شود یک گام بزرگ به سمت واقعی شدن است که برداشته می‌شود و نسبت به نسخه‌های پیشین کامل‌تر و استانداردتر است. به نقل از یک وبلاگ با عنوان ناتینگهام، گروه IETF که وظیفه طراحی و تایید این استاندارد را برعهده دارد، اعلام کرده است در حال حاضر کار به پایان رسیده و مشغول ویرایشگر RFC برای رفتن به فرآیندهای قبل از ارائه و انتشار این استاندارداست. 
 
در این مرحله به‌عنوان نمونه شما می‌توانید امکان جست‌وجوی سفارش غذا، کتاب و هتل را آغاز کنید.
HTTP /  2 در حالی به عنوان یک نسخه جدید معرفی می‌شود که ارائه نسخه اولیه این پروتکل انتقال ابرمتن متعلق به زمانی است که IETF بزرگ‌ترین تغییر را درسال 1999 در HTTP 1.1 ارائه و تصویب کرده بود.
ازجمله مزایایی که استاندارد جدید به ارمغان می‌آورد، بارگذاری سریع‌تر صفحات اصلی وب و اتصالات و ارتباطات پایدارتر و متشکل از هرآنچه از آیتم‌هایی است که باعث سرعت بیشتر برای سرورها می‌شود.
HTTP /  2 از همان رابط‌های برنامه کاربردی HTTP استفاده می‌کند که توسعه‌دهندگان با آن آشنا هستند اما نسخه جدید از ویژگی‌های جدیدتری برخوردار است که به راحتی قابل پذیرش است. یک تغییر قابل توجه این است که درخواست‌های شما از HTTP کمتر می‌شود و این چیزی است که جامعه وب و اغلب توسعه‌دهندگان برای جلوگیری از اضافه کردن بیش از حد درخواست HTTP به صفحاتتان، توصیه می‌کنند چون باعث ترافیک وب‌سایت و عدم دسترسی راحت‌تر به محتوا می‌شود.
ویژگی‌های چندگانه جدید HTTP /  2، اجازه می‌دهد مقدار زیادی از درخواست‌ها در همان زمان تحویل داده شود، به طوری که بارگذاری صفحات دچار اختلال و مسدودیت نمی‌شود. HTTP /  2 همچنین با استفاده از کاهش حجم قابل ملاحظه‌ای از اتصالات باعث می‌شود بارگذاری‌ها یا سرورهای شبکه‌ها دچار اختلال نشود.
وبلاگ ناتینگهام پیش از این هم درباره تعدادی از بهبود‌های صورت گرفته در نسخه جدید HTTP و آمدن به استاندارد بالاتر اطلاعاتی ارائه کرده بود. استاندارد HTTP جدید در پروتکل SPDY گوگل ارائه می‌شود که امروزه توسط برخی از فناوری‌ها برای دستکاری ترافیک، کمک به بهبود زمان، امنیت بیشتر و ارائه سریع‌تر لود صفحه استفاده می‌شود. بر همین اساس گوگل چند روز پیش اعلام کرد قصد دارد به‌طور کامل به HTTP /  2 در کروم سوئیچ کند.
توسعه‌دهندگان در حال حاضر مشغول تست HTTP /  2 قبل از معرفی رسمی آن هستند، بنابراین در حال حاضر در فایرفاکس و کروم می‌توانید سرورهای آزمون دانلود را امتحان کنید و همچنین اطلاعات بیشتر در راهنمای HTTP /  2 در دسترس است.
در نظر داشته باشید که این یک تست در زمانی نسبتا کوتاه قبل از اینکه استاندارد جدید به تصویب برسد، است و شما می‌توانید از طریق درخواست ویرایش، نظرات خود را برای استفاده در شکل نهایی ارائه کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.