تحلیل بازار

تلفن همراه

February 23, 2015
9:48 دوشنبه، 4ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67754

نوسان عجیب قیمت‌ در بازار راکد موبایل

کمتر از یک ماه تا پایان سال باقی مانده، بازار موبایل راکد است و کمتر کسی اقدام به خرید گوشی می‌کند، اما نوسان قیمت در این بازار بسیار عجیب است.
 
این روزها بازار موبایل رونقی ندارد و خرید و فروش راکد است. با این حال نوسان قیمت همچنان وجود دارد. برخلاف همیشه که بالا و پایین شدن قیمت‌ها تقریبا برای همه گوشی‌ها یکسان است، این روزها برخی از گوشی‌ها به شدت با کاهش قیمت همراه شده‌اند و برخی دیگر افت قیمتی بسیاری دارند.
بر اساس گزارش بازاریان، در طول یک هفته گذشته قیمت گوشی‌های سامسونگ و سونی به شدت با کاهش همراه شده، در حالی که قیمت گوشی‌های آیفون افزایش شدیدی داشته است.
بر این اساس گوشی‌ گلکسی S5 از هفته گذشته تاکنون حدود 100 هزار تومان ارزان شده است. این گوشی هم‌اکنون با قیمت یک میلیون و 470 هزار تومان به فروش می‌رسد. این موضوع شامل گوشی‌های گلکسی S4 و گلکسی نوت 3 و 4 هم می‌شود و تقریبا با افت قیمتی 100 تا 150 هزار تومانی همراه شده است.
سایر گوشی‌های میان رده سامسونگ هم با افت قیمت همراه شده‌اند که نسبت به قیمت‌شان از کاهش کمتری برخوردار شده‌اند.
در میان گوشی‌های سونی هم این افت قیمت شدید بوده که به این ترتیب گوشی‌های سری Z حدود 100 تا 150 هزار تومان ارزان‌ شده‌اند.
بر این اساس گوشی اکسپریا Z3 با افت قیمتی 150 هزار تومانی این روزها با قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد.
در این میان گوشی‌های Z2 و Z1 هم مشمول این کاهش 100 هزار تومانی شده‌اند.
به گفته فروشندگان بازار، گوشی‌های اکسپریا Z2 و Z1 نسبت به Z3 از فروش بیشتری برخوردارند چرا که هم قیمت مناسب‌تری دارند و تقریبا ویژگی متفاوتی با Z3 ندارند. 
همچنین نسخه‌ کامپکت این گوشی به دلیل قیمت مناسب‌تر فروش بهتری از Z3 دارد.
با وجود کاهش قیمت گوشی‌های سونی و سامسونگ، گوشی‌های آیفون اپل این روزها با افزایش قیمت شدیدی همراه شده‌اند که بازاریان دلیل آنها را تنها افزایش قیمت دلار نمی‌دانند، بلکه کمبود گوشی در بازار را مهم‌ترین عامل سعود قیمتی این مدل گوشی‌ها عنوان می‌کنند.
بر این اساس قیمت نسخه‌های مختلف آیفون اپل با افزایش 150 تا 200 هزار تومانی همراه شده‌اند.
به این ترتیب نسخه رنگی آیفون 6 با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود است و نسخه طلایی رنگ آن قیمت بالاتری از سایر رنگ‌های آن دارد.
در میان گوشی‌های موجود در بازار، گوشی‌های اچ‌تی‌سی کمترین نوسان قیمتی را داشته‌اند با این حال همه گوشی‌های این برند هم با کاهش 20 تا 30 هزار تومانی همراه شده‌اند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.