اپراتورها

تلفن همراه

February 28, 2015
10:41 شنبه، 9ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67870

مردم هنوز به پیامک اعتماد دارند

مجله خبری thenextweb اخیرا به بررسی دلایل مهمی پرداخته است که باعث می‌شود افراد همچنان از سرویس پیامک استفاده کنند.
 
با ورود تلفن همراه‌ هوشمند در بازار ، راه ارتباطی کاربران با یکدیگر با استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای مختلف ، هموار شد . با این حال در کنار رشد سریع این راه‌های ارتباطی مدرن، پیامک همچنان به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد .و یکی از راه‌های اصلی و مهم ارتباطی است. 
 
سرویس پیامک که زبان محاوره‌ای و راحتی دارد، پروتکلی است که برای ارسال پیام از طریق شبکه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. 
اولین پیامک در سال 1992 ارسال شد و تا سال 2010 هم این سرویس پرطرفدارترین راهکار ارسال اطلاعات در میان مردم جهان بود که توسط 80 درصد از کاربران تلفن همراه دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفت.
 
بررسی های مجلهthenextweb.com به دلایل مهمی پرداخته است که باعث می‌شود افراد همچنان از سرویس پیامک استفاده کنند. 
 
ارسال پیامک موثرترین روش برای دسترسی به کاربران است: وقتی موضوع به موقع رسیدن پیام مطرح می‌شود،پیامک به‌عنوان موثرترین راه در مقایسه با ایمیل و نرم‌افزارهای چند‌رسانه‌ای پیام‌رسان خودنمایی می‌کند. پیامک تا زمانی که شما یک گوشی تلفن همراه در اختیار دارید، همیشه در دسترس خواهد بود. همین موضوع باعث شده است که نرخ استفاده از این سرویس همچنان در دنیا بالا باشد.
 
در واقع پیامک هیچ نیازی به ارتباطات از پیش تعریف شده مانند پذیرش درخواست دوستی یا نیاز به دسترسی به اینترنت برای دانلود شدن ندارد. مانع کمتری که در سر راه رسیدن پیامک به افراد وجود دارد، به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیامشان را به سرعت و به راحتی به دست افراد دیگر برسانند و ارسال کنند. بررسی‌های مختلف در این زمینه نشان می‌دهد 90 درصد از پیامک ها در کمتر از یک دقیقه خوانده می‌شوند.
 
پیامک یک راهکار مشخص برای ارتباط با هر کاربری است که یک شماره تلفن همراه دارد. تکنولوژی ارسال و دریافت پیامک متکی به اینترنت پرسرعت نیست.
 
اینترنت پر سرعت ابزاری ارتباطی است که لزوما افراد در جوامع بیشتر توسعه یافته به آن دسترسی دارند. نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های چندرسانه‌ای پیام‌رسان مانند WhatsApp، Facebook Messenger، Viber و WeChat تنها درحالی که امکان دسترسی به اینترنت و اتصال به دنیای وب وجود داشته باشد، کار می‌کنند. 
 
اپلیکیشن‌های مختلف همچنین نیاز به امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری متفاوتی دارند که کاربرانی با گوشی‌های ساده یا حتی تلفن همراه‌های هوشمند بدون قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، نمی‌توانند از آنها استفاده کنند. به‌عنوان مثال تمام اپلیکیشن‌های پیام‌رسان چند رسانه‌ای روی همه سیستم عامل‌هایFirefox OS Windows، Blackberry،iOS و اندروید قابل دسترس و اجرا نیستند.
 
در مقابل اما، یک کاربر بدون نیاز به اتصال به اینترنت یا عضویت در اپلیکیشن‌های پیام رسان خاص، می‌تواند پیامک را ارسال و دریافت کند.
اختلالات در زمینه پیام‌های A2P (اپلیکیشن به شخص) باعث شد تا شبکه جهانی مخابرات بیشتر در دسترس قرار بگیرد: پیامک به دو دسته تقسیم می‌شود: P2P یا شخص به شخص که بین دو کاربر تلفن همراه منتقل می‌شود و A2P یا اپلیکیشن به شخص که به یک اپلیکیشن امکان ارسال پیام به یک کاربر تلفن همراه را می‌دهد. پیام‌های A2P معمولا برای مواردی مانند تایید پرداخت، یادآوری‌های قرار ملاقات، به‌روزرسانی حساب کاربری در بانک‌ها، خرید بلیت از طریق تلفن همراه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
مشکلی که درباره پیام‌های قدیمی A2P وجود دارد این است که فرآیند ارسال آنها زمانبر و سخت بوده و می‌تواند برای شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند هزینه‌بر و گران هم باشد. روش‌های قدیمی شرکت‌ها را ملزم به ارتباط با واسطه‌های مختلفی از قبیل جمع‌آوری‌کنندگان پیامک، ارائه‌دهندگان گیت‌وی، بازاریابان و نمایندگان فروش می‌کند، قبل از آنکه امکان دسترسی به فهرست پیامکهای اپراتورهای مختلف را داشته باشند.
 
امروزه اما انواع مختلفی از پلت‌فرم‌های مبتنی بر ارتباطات ابری وجود دارند که به‌راحتی از تکنولوژی‌های قابل گسترش بهره می‌برند تا کیفیت ارسال و تحویل پیام را بالا ببرند. این پلت‌فرم‌ها همچنین یک مدل پرداخت برای هر بار استفاده در سرویس‌های ابری را با ابزارهای رابط کاربری قابل برنامه‌ریزی ساده ترکیب می‌کنند تا ادغام این راهکارها با اپلیکیشن‌های خود، توسعه‌دهندگان را راحت کرده و از طرف دیگر هزینه‌های آنها را کاهش دهد. 
در واقع این راه‌ها نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد. با دسترسی مستقیم به شبکه مخابراتی جهانی، شرکت‌ها با سرعتی بیشتر و کیفیت بهتر می‌توانند از سرویس پیام کوتاه استفاده کنند. به این ترتیب شرکت‌های بیشتری – به خصوص استارت‌آپ‌ها- می‌توانند از پیامکهای A2P استفاده کنند.
دو عامل تصدیق و امنیت با استفاده از پیامک افزایش یافته‌اند. با افزایش ابزارهای تلفن همراه، اطلاعات شخصی‌تری در فضای وب منتقل می‌شوند. برای افزودن یک لایه امنیتی روش تصدیق دو عاملی به‌عنوان روش کارآمدی پیش روی شرکت‌ها قرار گرفته است تا بتوانند از این طریق کاربرانشان را محافظت کنند.
 
از آنجا که یک کاربر تقریبا همیشه به یک ابزار تلفن همراه دسترسی دارد، استفاده از پیامک به عنوان یک روش تصدیق به سرعت در حال رواج و محبوب شدن است. 
 
هزینه ارسال یک پیامک بسیار پایین است و همچنین راحتی کار با آن در مقایسه با تماس صوتی آن را به ابزاری ایده‌آل در جامعه امروزی تبدیل کرده است. شرکت‌هایی که از پیامک به عنوان یک مرحله برای تصدیق دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند شاملGoogle، Apple، Facebook Twitter، Dropbox، PayPal و LinkedIn هستند.
 
امروزه ممکن است به پیامک به‌عنوان یک تکنولوژی قدیمی و منسوخ نگاه کنند اما واقعیت این است که پیامک نقش کلیدی در ارتباط با اغلب تکنولوژی‌های مدرن بازی می‌کند. با این اوصاف انتظار می‌رود پیامک به این زودی‌ها از بین نرود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.