باندپهن

باندپهن ثابت

March 2, 2015
22:39 دوشنبه، 11ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67953

معاون وزیر ارتباطات: مخابرات سیم مسی را از انحصار خارج کند

برات قنبری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دولت یازدهم تلاش می‌شود در پیگیری امور مربوط به اپراتورها مباحث فنی مورد توجه قرار گیرد و از سیاسی کاری حذر شود.
 
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد دولت توانی در برابر برنامه‌ریزی‌های مخابرات نداشته و در نهایت نمی‌تواند با مشکلات مخابرات مقابله کند، گفت: اولین کار ما آن است که ضمن اعمال حاکمیت دولت بر اپراتورها و ایفای مسوولیت دولت در تضمین استمرار خدمات به آحاد مردم اقدام کنیم. به هر حال وظیفه تضمین خدمات اگر از سوی اپراتور مورد توجه قرار نگیرد بر عهده حاکمیت قرار دارد و بر همین اساس است که در مواردی که برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توجیه منطقی وجود ندارد دولت وارد می‌شود.به گفته او در خصوص مخابرات نیز بر اساس پروانه این شرکت، سازمان تنظیم مقررات وظیفه دارد بر کیفیت سرویس، تعرفه‌ها و حقوق مردم نظارت کند و حتی در این پروانه این نکته نیز دیده شده است که در صورت عدم توانمندی در ارایه خدمات مناسب پروانه می‌تواند ابطال شود.معاون وزیر ارتباطات همچنین گفت: بر همین اساس لازم است در ساختار تلفن ثابت ما نیز این انحصار برداشته شود.قنبری ادامه داد: با توجه به انحصار موجود در زمینه تلفن ثابت در دوره ای از زمان شرکت مخابرات بر این باور بود که لزومی ندارد در زمینه فعالیت‌های خود به جایی پاسخگو باشد اما طی این مدت ما سعی کردیم اعمال حاکمیت کنیم و اکنون برای اصلاح ساختارها بحثهایی داریم و باید فضا در این حوزه برای رقابت آماده کنیم.وی در این باره که پیش از این وزیر ارتباطات در دوره ای از لزوم بازگشت کابل‌های مسی از انحصار مخابرات خبر داده بود توضیح داد: دولت به دنبال تصدی گری نیست و ما به دنبال آن نیستیم که اقدامات دولت قبلی را زیر سوال ببریم ولی اعتقاد داریم معامله‌ای که صورت گرفته درست نبوده اما در نهایت تیری است که از کمان خارج شده و قابل برگشت نیست.
معاون وزیر ارتباطات افزود: اکنون لازم است مخابرات به اصلاح ساختار خود بپردارد و بخش شبکه مسی را ساماندهی کرده و از انحصار بیرون بیاورد بر همین اساس توصیه ما به این شرکت آن است که این بخش و سایر بخش های انحصاری را به عنوان یک مجموعه مستقل ساماندهی کند.قنبری همچنین یادآور شد: این اصلاح ساختار به نفع شرکت مخابرات ایران و توسعه بخش مخابرات کشور است.قنبری در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اختلالات اخیر همراه گفت: ما در حال حاضر در بازار خود با نیاز زیادی مواجهیم و بر همین اساس هر چه سرویس ارایه می‌شود هنوز کمبود در این زمینه وجود دارد، اکنون اگر اپراتور اول برای ارایه خدمات نسل سه دچار اختلال می‌شود دلیل آن است که 20 سال از عمر شبکه این اپراتور می‌گذرد و طی این مدت این شبکه کهنه شده است در صورتی که اپراتور دوم که به نسبت نوتر است برای ارتقا با مشکلات کمتری مواجه شده است. در رقابت، پیاده‌سازی نسلهای سه و چهار و بالاتر همراه اول مجبور به سرمایه‌گذاری است که خوشبختانه شروع شده است.قنبری در پاسخ به این سوال که آیا واقعا در کشور مخالفتی در برابر افزایش سرعت اینترنت وجود دارد؟ توضیح داد: افزایش سرعت اینترنت و افزایش سرعت دسترسی نیاز جامعه است، مگر می‌توان برای پیاده سازی عدالت، آموزش و سلامت همگانی در روستاهای کشور، امکان آموزش از راه دور و پزشکی از راه دور را ندیده گرفت؟ آیا می‌شود به علت سرعت کم دسترسی، بهره‌وری کم دانشگاهیان را پایین آورد؟ لذا در کشور مخالفتی با افزایش سرعت اینترنت وجود ندارد. از سوی دیگر ما هم این توان را داریم که بتوانیم امنیت این فضا را برقرار کنیم. به هر حال این طور نیست که ما دغدغه امنیت نداشته باشیم بلکه اعتقاد ما آن است که در کنار افزایش سرعت لازم است که حتما سطح مدیریت فضا و امنیت آن نیز ارتقا پیدا کند.
وی ادامه داد: اکنون نیز براساس سطح کاربران و تفاوتی که در سطوح کاربران وجود دارد سرعت دسترسی برای افراد متفاوت است. البته ممکن است در این فضا کارهای خلافی صورت گیرد اما باید توجه داشت که حداکثر 4 الی 5 درصد از استفاده‌هایی که از این فضا صورت می‌گیرد، مجاز نیست و نمی‌توان برای این درصد پایین بقیه را از حق دسترسی محروم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.