اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 4, 2015
16:29 چهارشنبه، 13ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68036

دولت از ابتدا به فکر وضعیت اینترنت بود/ ارائه درخواست بازبینی تعرفه‌های اینترنت

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: با مجوز‌های جدید ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، هزینه‌های شرکت‌های اینترنتی 17 تا 20 درصد قیمت‌های نهایی افزایش پیدا می‌کند، از این رو بازبینی تعرفه‌های اینترنت ضروری است.
 
ناصرعلی سعادت رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نشست خبری کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران اظهار داشت: باید در کمیسیون تنظیم مقررات به ریاست وزیر ارتباطات، سازمان نصر دارای یک کرسی باشد و این سازمان در جلسات کمیسیون تنها جایگاه مشورتی نداشته باشد.
 
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: دولت از ابتدا به فکر وضعیت اینترنت و به روز کردن پروانه‌های این حوزه بود. مجوزهای اینترنتی مختلف که در زمان‌های متفاوت تدوین و اعطا شده است با یکدیگر همخوانی ندارد و بعضا هم‌پوشانی دارند که موجب مشکلات زیادی شده است. در نتیجه موضوع تجمیع پروانه ارتباطات ثابت (FCP ) مطرح شد.
 
وی ادامه داد: پروانه بعدی که در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات قرار می‌گیرد، پروانه‌های servco هستند. دارندگان این خدمات می‌توانند خدمات اینترنت ارائه دهند، اما حق شبکه‌سازی ندارند. شرکت‌هایی که نمی‌خواهند با مجوز FCP فعالیت کنند می‌توانند پروانه servco بگیرند؛ اما کسانی که پروانه FCP دریافت می‌کنند دیگر نمی‌توانند پروانه servco داشته باشند. از این رو نیز زمان ارائه تقاضا برای دریافت پروانه servco سه ماه پس از FCP در نظر گرفته شده است.
 
سعات توضیح داد: وجود دو نوع پروانه در زمینه خدمات اینترنتی این امکان را به وجود می‌آورد که شرکت‌هایی که تمایلی به سرمایه‌گذاری‌ بالا در زمینه‌ شبکه‌سازی ندارند بتوانند در زمینه سرویس‌دهی فعالیت کنند و شرکت‌های شبکه‌ساز موظف خواهند بود که بخشی از شبکه خود را در اختیار شرکت‌های سرویس‌دهنده قرار دهد. از جمله نکات مثبت این پروانه امکان ایجاد شبکه‌سازی برای شرکت‌های PAP است که تا قبل از این PAP‌ها برای دریافت شبکه به مخابرات وابسته بودند.
 
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران سعادت درباره‌ فعالیت‌های ISPهای کوچک در پروانه‌های جدید، گفت: شرکت‌هایی با یک مگ پهنای باند و 50 مشتری که خود را ISP می‌دانند باید در نهایت در عرصه رقابت حذف شود.
 
*تعرفه‌های اینترنت بازبینی شود
 
سعادت با اشاره به لزوم تغییر در قیمت‌های اینترنت اظهار داشت: با مجوز‌های جدید هزینه‌های شرکت‌های اینترنتی 17 تا 20 درصد افزایش می‌یابد، از این رو بازبینی تعرفه‌های اینترنت ضروری است.
 
وی درباره این‌که گفته می‌شود شرکت‌های PAP اینترنت را 30 برابر قیمت اولیه‌ خرید از شرکت زیرساخت به مشتریان می‌فروشند، گفت: هیچ وقت مبنای این گفته اعلام نشده است. این محاسبه 30 برابری سوء‌تفاهم است. پهنای باند از لب مرز که تحویل گرفته می‌شود تا در تهران ارائه شود سه تا چهار برابر افزایش قیمت می‌یابد.
 
*پس از آزاد سازی انحصار مخابرات در شبکه‌سازی، واردات پهنای باند نیز آزاد شود
 
رییس سازمان نظام صنفی تهران اظهار داشت: تا چندی پیش بسیاری از موارد از جمله ایجاد شبکه در انحصار دولت بود اما در پروانه‌های جدید اجازه این کار به شرکت‌های FCP نیز داده شد که گام بزرگی را در بحث آزادسازی بود. بحث انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت در توزیع پهنای باند نیز امیدواریم تا سال آینده روشن شود.
 
*فروش مزایده‌ای فرکانس LTE
 
وی همچنین درباره‌ انحصار در خرید فرکانس LTE اظهار کرد: این فرکانس از سوی رگولاتوری به مزایده گذاشته می‌شود و به کسی که بیشترین پیشنهاد را داده است فروخته خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.