بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 7, 2015
10:32 شنبه، 16ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68114

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: آماده‌باش الکترونیکی بانک‎ها برای روزهای پایانی سال

هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک‎تر شویم میزان فشاری که به سیستم تبادلات بانکی وارد می‎شود افزایش خواهد یافت. در حال حاضر بیشترین فشار روی شاپرک برای مدیریت پرداخت‌‎های دستگاه‎های کارتخوان قرار دارد و پس از آن دستگاه‎های خودپرداز بیشترین بار عملیاتی را بر عهده دارند.
 
برای مدیریت افزایش حجم مبادلات؛ باید نظام بانکی یک برنامه درست و منطقی داشت. در این روزها برخی اختلال‎ها خصوصا در دستگاه‎های کارتخوان در ساعات پیک خرید خاطر مردم را مکدر کرده و این در حالی است که چند روز بیشتر تا موعد واریز  آخرین یارانه نقدی سال 93 هم باقی نمانده است. با وضعیت فعلی به نظر می‎رسد مردم باید خود را برای مواجه با اختلال‎هایی در روزهای پایانی سال آماده کنند. اما از آن سو نظام بانکی هم باید برنامه‎هایی برای کاهش این اختلال‎ها داشته باشد. 
ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در مراسم هشتادمین سال تاسیس دانشگاه تهران، در پاسخ به سوال فناوران در مورد تمهیدات بانک مرکزی برای کاهش این اختلال‎‏ها گفت: در حال حاضر عمده مبادلات بانکی و نیازهای مردم به خدمات بانکی به نوعی از طریق خدمات الکترونیکی پاسخ داده می‎شود و ما هم به بانک‎ها دستور داده‎ایم که بخش خدمات الکترونیکی‏‎شان برای روزهای پایانی سال در آماده باش کامل باشد و این اتفاق هم افتاده است. وی  به مردم هم توصیه کرد کارهای غیر ضرور خود را در ساعاتی غیر از ساعات پیک انجام دهند  و ابراز امیدواری کرد بانک‎ها و شرکت‎های ارایه دهنده خدمات و بانک مرکزی بتوانند ترافیک سنگین دریافت خدمات بانکی آخر سال را به خوبی مدیریت کنند. 
وی  گفت: همه بانک‎ها دستگاه‎های خود را آماده و نیروی انسانی خود را برای خدمت رسانی به مردم تدارک دیده‎اند.
سیف درباره افزایش تراکنش‌های پولی در پایان سال و تمهیدات بانک مرکزی گفت: در سال‌های گذشته بعضا در پایان سال به خاطر افزایش تراکنش‎ها و داد و ستدهای مالی و پولی شاهد اخلال در سیستم بودیم که امیدواریم امسال با برنامه‌ریزی‏های انجام شده جلوی مشکلات گرفته شود.
البته پیش از این هم دیگر مقامات بانک مرکزی از آمادگی سیستم بانکی برای مدیریت روزهای پایانی سال خبر داده‎ بودند. 
محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی چند بار اعلام کرده بود که نظام بانکی آمادگی مدیریت روزانه 100 میلیون تراکنش بانکی را دارد. البته آمار تراکنش‎های بانکی نشان می‎دهد در دو هفته پایانی سال به احتمال زیاد تعداد تراکنش‎های روزانه به بیش از 100 میلیون تراکنش در روز خواهد رسید و  همین موضوع باعث نگرانی شده است. بانک‎ها اما عقیده دارند توان مدیریت بیش از 100 میلیون تراکنش را هم دارند ضمن اینکه به مردم توصیه می‎کنند راه‎های مختلف را برای انجام کارهای بانکی خود انجام دهند.
به عنوان مثال در روزهای پایانی استفاده از تلفن بانک برای پرداخت اقساط تسهیلات و قبوض مختلف، مناسب‎تر از استفاده از دستگاه‎های خودپرداز است چرا که بار ترافیکی کم‎تری بر آن وارد می‎شود. 
به هر حال هر چه هست در دو هفته پایانی سال هم سیستم‎های بانکی و هم مردم روزهای سختی را برای ارایه و استفاده از خدمات بانکی پیش رو خواهند داشت و باید منتظر شد و دید دستور آماده باش رییس کل بانک مرکزی چقدر کارساز خواهد بود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.