تلفن همراه

گوشی

March 8, 2015
21:53 یکشنبه، 17ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68176

مقایسه One M9 اچ‌تی‌سی و Galaxy S6 سامسونگ/ نبرد گلادیاتورها

سامسونگ و اچ‌تی‌سی هفته گذشته در جریان برگزاری کنگره جهانی موبایل از گوشی‌های پرچمدار خود رونمایی کردند. هر دو غول تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در ساخت گوشی‌های Galaxy S6 و One M9 از فلز استفاده کرده‌اند و مشخصات فنی این گوشی‌ها کاملا پیشرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد نبردی تازه میان اچ‌تی‌سی و سامسونگ آغاز شده است. در این گزارش به مقایسه مشخصات فنی این گوشی‌ها می‌پردازیم.
 
طراحی
سامسونگ برخلاف نسل قبل گوشی‌های سری گلکسی S، در طراحی گلکسی S6 از ترکیب فلز و شیشه استفاده کرده، با این حال طراحی این گوشی نسبت به نسل‌‌های قبلی خیلی دستخوش تغییر نشده است. ابعاد گوشی گلکسی S6 سامسونگ 4/143×5/70×8/6 میلی‌متر است و 138 گرم وزن دارد. باوجود صفحه‌ نمایش بزرگ، به نظر می‌رسد در دست گرفتن S6 و کار با یک دست مشکلی ایجاد نمی‌کند. روی گوشی هم همانند نسل‌های قبل کلید فیزیکی Home قرار گرفته و سنسور اثر انگشت برای استفاده از سیستم پرداخت سامسونگ‌پی روی آن تعبیه شده است.
در طراحی گوشی One M9 فقط از فلز آلومینیوم استفاده شده و ظاهر زیبایی به گوشی‌ بخشیده است. بلند‌گوهای BoomSound روی قسمت جلویی گوشی تعبیه شده که کیفیت صدای بسیار خوبی دارد و از این بابت نسبت به گلکسی S6 در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد. ابعاد One M9 اچ‌تی‌سی 144/6×69/7×9/61 میلی‌متر و وزن آن ۱۵۷ گرم است که در مقایسه با گلکسی S6 سنگین‌تر است.
 
  صفحه‌‌نمایش
گوشی گلکسی S6 دارای نمایشگر 5/1 اینچی AMOLED با وضوح تصویر 2560×1440 پیکسل است و تراکم پیکسلی در آن به ۵۷۶ پیکسل در هر اینچ می‌رسد.
گوشی One M9 صفحه نمایش ۵ اینچی با کیفیت Full HD دارد و تراکم پیکسلی آن ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ محاسبه می‌شود. اگرچه وضوح تصویر گوشی گلکسی S6 به دلیل استفاده از نمایشگر AMOLED بهتر به نظر می‌رسد، اما هر دو گوشی نمایشگری با کیفیت قابل قبول دارند.
  پردازنده و حافظه‌ 
سامسونگ برخلاف نسل قبلی گوشی‌ گلکسی سری S که از پردازنده کوالکام بهره برده بود، در گوشی‌ گلکسی S6 از تراشه اختصاصی جدید خود، Exynos 7420 مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری استفاده کرده که دارای هشت هسته پردازشی است و از ۳ گیگابایت حافظه RAM بهره می‌برد. 
سامسونگ همچنین در گلکسی S6 از حافظه‌ فلش UFS 2.0 بهره برده که نرخ تبادل اطلاعات را در این حافظه تا 2/7 برابر افزایش داده است. 
سامسونگ گوشی گلکسی S6 را در سه نسخه ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه کرده است، اما امکان افزایش حافظه با کارت microSD وجود ندارد.
اما اچ‌تی‌سی در One M9 از جدیدترین تراشه کوالکام، Snapdragon 810 بهره برده که در رده قدرتمندترین تراشه‌های موجود در بازار است. تراشه جدید کوالکام مبتنی بر هشت هسته پردازشی ۶۴ بیتی است که به همراه سه گیگابایت حافظه RAM روی گوشی One M9 قرار گرفته است. برخلاف گلکسی S6، این گوشی امکان ارتقای حافظه را تا 128 گیگابایت با کارت microSD دارد.
دوربین
در حالی که شایع شده بود که گلکسی S6 با دوربین 20 مگاپیکسلی معرفی می‌شود، اما سامسونگ روی این گوشی پرچمدار سنسور ۱۶ مگاپیکسلی همانند نسل قبل قرار داد. اما در این گوشی دوربین پیشرفته‌تر با امکانات بیشتری تعبیه شده که از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به عکاسی HDR فوری، لرزش‌گیر اپتیکال هوشمند و تنظیم‌کننده نور سفید با دقت بالا اشاره کرد که ترکیب این فناوری‌ها تصاویر بسیار خوبی را به همراه دارد.
اما اچ‌تی‌سی در گوشی‌ One M9 از دوربین اصلی اولترا پیکسل استفاده نکرده، بلکه این سنسور را برای ثبت تصاویر سلفی در دوربین ثانویه تعبیه کرده است. دوربین اصلی One M9 اچ‌تی‌سی ۲۰ مگاپیکسلی ساخت شرکت سونی است. اچ‌تی‌سی پوشش یاقوت کریستال را روی پوشش سنسور قرار داده است. با استفاده از این سنسور می‌توان حداکثر نور را در محیط‌های تاریک به دست آورد. هر دو گوشی امکان ثبت ویدیو با وضوح 4K را فراهم می‌کند.
 
  باتری
سامسونگ در گلکسی S6 از باتری 2550 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده که با توجه به صفحه نمایش این گوشی هوشمند و همچنین پردازنده قدرتمند مورد استفاده در آن، کمی نگران‌ کننده به نظر می‌رسد. البته باید به این نکته اشاره کرد که این پردازنده به گفته سامسونگ در مقایسه با نسل‌‌های پیشین، ۳۰ تا ۳۵ درصد مصرف انرژی کمتری دارد. 
اچ‌تی‌سی نیز در گوشی One M9 از باتری 2840 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده که با توجه به صفحه نمایش Full HD مورد استفاده در این گوشی، می‌توان به عمر باتری بالا در این پرچمدار امیدوار بود. البته نباید پردازنده Snapdragon 810 را نادیده گرفت. هر دو گوشی دارای باتری غیرقابل تعویض هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.