اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 8, 2015
22:34 یکشنبه، 17ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68178

۳ پروژه جهانی در ارتباط با اینترنت سالم در حال اجراست

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که ۳ پروژه جهانی در ارتباط با اینترنت سالم هم اکنون در حال اجراست گفت: طرح فضای مجازی مناسب، مفید و ایمن در بیست و دومین جلسه این شورا به تصویب رسید.
محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی صبح امروز در همایش بین‌المللی فضای مجازی پاک با اشاره به اینکه شورایعالی فضای مجازی در چنین روزی با فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد اظهار کرد: تشکیل این شورا امری مبارک در راستای ساماندهی فضای مجازی بود و اکنون نیز شاهد هستیم طرح فضای مجازی مناسب، مفید و ایمن در بیست و دومین جلسه این شورا به تصویب رسید.
وی عنوان کرد در مرکز ملی فضای مجازی کارگروهی با عنوان فرهنگی و اجتماعی داریم که به تعریف فضای مجازی سالم رسیده و آن را امتداد فرهنگ و اجتماع انسانی در فضای غیرحقیقی در بستر فناوری اطلاعات دانسته است. 
او با بیان اینکه فضای مجازی ابزار نیست بلکه یک نوع زندگی به حساب می‌آید ابراز کرد: امتداد فضای مجازی به اندازه‌ای است که در سه سال از تشکیل شورای عالی فضای مجازی شاهد رشد فزآینده بسترهای آن در داخل ایرا ن و خارج از آن هستیم و حتی به صراحت می‌توان گفت ثروتمندترین افراد دنیا اکنون در این حوزه فعالیت می‌کنند. 
انتظاری بسترهای ارتباطی را بهترین ابزار برای تبلیغ، تولید و توزیع محصولات دانست و گفت: باید این موضوع را در نظر بگیریم که برخی از رسانه‌های اجتماعی که این روزها بر بستر فضای مجازی شکل گرفتند سنخیتی با چارچوبهای فرهنگی، دینی و عرفی ما ندارند حتی برخی از آنها در جهت مواجهات سیاسی خصمانه و هدفمند علیه کشور به کار گرفته می‌شود. 
او افزود: باید معیارهایی را مطابق با هنجارهای اجتماعی خود توسعه دهیم که این موضوع می‌تواند در قالب همان طرح فضای مجازی سالم و مفید باشد. 
وی با بیان اینکه هویت کاربران این روزها بر فضای مجازی نامرئی شده است اظهار کرد: همین موضوع باعث اخلال در هویت افراد شده و چالش‌های بسیاری را برای جوانان ما که تلفن همراه جزئی از وجودشان شده به وجود آورده است. 
وی خاطرنشان کرد: خانواده‌گریزی، زیست‌گریزی و نبود مصادیق عینی و روشن در کنترل شبکه‌های اجتماعی از جمله چالش‌های فضای مجازی به حساب می‌آید و ما را ملزم به ارائه طرحی در راستای رفع این چالش‌ها کرده است. 
انتظاری درباره برخی طرح‌های مبتنی بر فضای مجازی سالم گفت: اینترنت ایمن‌تر، کارگروه حفاظت از کودکان در فضای مجازی، و اینترنت بهتر از جمله پروژه‌هایی بوده که به ترتیب در سالهای 2000 و 2009 در اتحادیه جهانی مخابرات و اتحادیه اروپا کلید خورده است.
او افزود: ما هم در راستای بهره‌برداری از فرصت‌های فضای مجازی حکم مقام معظم رهبری را در تشکیل شورای عالی فضای مجازی داریم که همین موجب شد در راستای تدوین طرح فضای مجازی سالم از تمامی صاحبنظران این عرصه و حتی تجارب بین‌المللی استفاده کنیم. 
انتظاری در پایان در ارتباط با تعریف فضای مجازی سالم گفت: شبکه‌های ارتباطی که در آن محتوا و خدمات مفید در قالب موازین اسلامی و قوانین کشوری اداره می‌شود و کاربران با توجه به ویژگی‌هایی نظیر سن و جنس می‌توانند از خدمات مختلف آن بهره‌مند شوند و از آسیب‌های آن در امان باشند در بیست و دومین جلسه فضای مجازی به عنوان تعریفی واحد در نظر گرفته می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.