اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 8, 2015
22:41 یکشنبه، 17ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68180

ورود شورای عالی فضای مجازی به قیمت‌گذاری اینترنت

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: دستورالعمل قیمت‌گذاری در حوزه باند پهن اینترنت تدوین و در کمیسیون عالی تنظیم مقررات این مرکز تصویب شده و اکنون این دستورالعمل در صف مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی است.
 
سعید مهدیون با بیان این که اکوسیستم باندپهن کشور در راستای تدوین الگوی قیمتگذاری توسط مرکز ملی فضای مجازی ساماندهی می‌شود گفت: مدل‌های قیمت‌گذاری پهن باند تدوین و در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی مصوب شده است. وی با بیان اینکه این مصوبه در صف انتظار برای طرح و تصویب در شورای‌عالی فضای مجازی قرار دارد، تاکید کرد: با تصویب این دستورالعمل، از این پس مشخص خواهد شد با چه سیاست‌هایی باید تعرفه‌گذاری در زمینه اینترنت پرسرعت و پهنای باند اینترنت صورت گیرد.
مهدیون با تاکید بر اینکه پهن باند صرفا نحوه دسترسی و ارتباط نیست، گفت: از پهن باند به عنوان اکوسیستم اینترنت نام برده می‌شود که مدل‌ها و تعاریف متفاوت و مختلفی دارد، به نحوی که حتی محتوای اینترنت را نیز شامل می‌شود.
معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه کاربران اینترنت، تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی، عرضه کنندگان خدمات باندپهن و اپراتورهای ارتباطی هر یک بخشی از زنجیره اکوسیستم پهن باند را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: در این مدل قیمت‌گذاری پهن باند ۷ الگو درنظر گرفته است که جریان اقتصادی برای تمامی الگوها در نظر گرفته شده است.
وی گفت: مدل قیمت‌گذاری اکوسیستم اینترنت باند پهن در مرکز ملی فضای مجازی مصوب شده و در انتظار تصویب شورای‌عالی فضای مجازی است که به صورت دستورالعملی برای اجرا به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شود.
مهدیون با اعلام ورود مرکز ملی فضای مجازی به عرصه سیاستگذاری در توسعه پهن باند، گفت: سیاست‌های توسعه پهن باند نیز در دست تدوین است که امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد و به دلیل اهمیت موضوع و تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برای این بخش، در جلسات آینده شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.
براساس این گزارش تا پیش از این وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سیاست‌گذاری در عرصه قیمت و توسعه باندپهن در کشور را بر عهده داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.