اپراتورها

تلفن همراه

April 3, 2015
12:50 جمعه، 14ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68600

سال تحول اینترنت موبایل

تا اواسط سال 1393، رایتل با داشتن نسل سوم ارتباطی یا همان 3G طلایه‌دار اینترنت موبایل با کیفیت مطلوب‌تر نسیت به دو اپراتور دیگر بود اما رویای تمدید انحصار چهار ساله داشتن نسل سوم ارتباطی این اپراتور در سال گذشته محقق نشد.
 
در همان روزهای ابتدایی سال 1393 بود که وزیر ارتباطات اعلام کرد این وزارت‌خانه تصمیم ندارد این‌بار انحصار رایتل را برای داشتن نسل سوم ارتباطی تمدید کند و بنابراین در نیمه سال 1393 قرار شد دیگر اپراتورها نیز برای راه اندازی 3G و 4G مجوز دریافت کنند.
 
در همین راستا بود که ایرانسل پیشقدم شد و انحصار 3G را شکست و در مرداد ماه سال 93 دومین اپراتوری شد که مجوز ارائه خدمات نسل سه را دریافت کرد، اما به نظر می‌رسید اپراتور اول کشور هنوز اقدامی در ان رابطه انجام نداده‌ است.
 
این عدم حضور همراه اول به علت تاخیر در دریافت مجوز نسل سوم بود. چندی بعد اما همراه اول نیز مجوز ارائه خدمات نسل سوم را دریافت کرد و بدین ترتیب تالیا تنها اپراتوری است که هنوز اقدامی در این جهت انجام نداده است.
 
این تحول درحالی در حوزه ارتباطات ایران اتفاق افتاد که این حوزه در دنیا وارد نسل جدید یعنی نسل چهارم شده است و امروز کشورها بیشتر در تکاپوی راه‌اندازی 4G هستند.
 
اما راه‌اندازی نسل سوم و چندی بعد نسل چهارم ارتباطی از سوی اپراتورهای اول و دوم کشور در سالی که گذشت بی‌حاشیه نیز نبود، چرا که به گفته این اپراتورها شرایط تحریم کار را برای به‌روزرسانی تجهیزات برای این دو اپراتور سخت‌تر کرده بود.
 
از سوی دیگر تغییر و تحولات لازم برای راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی باعث بروز اختلال، قطع اینترنت در شبکه این دو اپراتور طی چند ماه بعد از اعطای مجوز شد که در این مورد وزیر ارتباطات ابتدا از مشترکان خواست که به اپراتورها برای تغییر زیرساخت‌ها فرصت دهند و این اختلالات اینترنت را تحمل کنند و در گام دوم به اپراتورها اخطار داد که سریع‌تر اختلالات ارتباطی به وجود آمده را برطرف کنند.
 
افزایش تعرفه‌های اینترنتی برای نسل سوم ارتباطی از دیگر مسائل پرحاشیه برای راه‌اندازی 3G همراه اول و ایرانسل بود.
 
در ابتدای کار وزیر ارتباطات درباره تعرفه خدمات نسل سوم در اپراتورهای اول و دوم اینگونه اعلام کرد که تعرفه ارائه 3G مطابق با تعرفه‌هایی که پیش از این در رایتل اعمال می‌شد، خواهد بود. اما بعدها به دلیل کامل نبودن پوشش نسل سوم هر دو اپراتور، مشکلاتی در محاسبه هزینه‌های استفاده از اینترنت ایجاد شد و کاربران در برخی نقاط به اینترنت نسل دوم و گاهی به اینترنت نسل سوم دسترسی داشتند که برای حل این مشکل قرار بر آن شد که تعرفه یکنواختی در این زمینه اعلام شود.
 
پیش از این مسوولان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اینگونه اعلام کرده بودند که احتمالا این تعرفه بین نیم و یک ریال خواهد بود اما پس از گذشت چند هفته، رگولاتوری از اعمال تعرفه 2.5 ریالی برای این خدمات خبر داد.
 
در هر حال اکنون 105 شهر به شبکه نسل سوم ارتباطی همراه اول و 21 شهر کشور به شبکه 4G این اپراتور متصل است، 160 شهر تحت پوشش 3G ایرانسل قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.