سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 6, 2015
9:41 دوشنبه، 17ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68668

فعالیت بازار دیجیتال در تعطیلات نوروزی

ذهنیت تعطیل بودن بازارها در تعطیلات نوروزی این تصور را ایجاد می‌کند که کمتر کسی تمایل به خرید در این شرایط دارد، اما برخی افراد هستند که در همین روزها به‌دلیل دست به نقد بودن ترجیح می‌دهند در سکوت و سکون بازارخرید کنند تا در کوران گرانی بازار پس از تعطیلات سال نو کمتر دچار تردید و نگرانی شوند. 
بازارهای داخلی در سراسر کشور متاثر از بازار پایتخت به‌جز روزهای اول سال جدید فعال و در جنب و جوش بودند و بسیاری از فروشندگان سعی کردند با اندک مراجعان خود داد و ستد و گفتمان بهتری نسبت به گذشته داشته باشند. در این بازار خلوت عده‌ای هم برای نقص فنی ابزارهای سخت‌افزاری خود مراجعه می‌کنند و اگر در مسافرت باشند و دسترسی به منابعی که از طریق آنها رفع عیب می‌کنند، نداشته باشند مجبور می‌شوند به بازارهای محلی و فروشندگان استانی مراجعه کنند و همین امر موجب می‌شود که بخشی از بازارها در شهرهای کوچک و بزرگ کشور فعال باقی بماند. مجتبی سعیدی، فروشنده لوازم و تعمیرات موبایل، تبلت و لپ‌تاپ در رشت می‌گوید اگرچه بازار خرید و فروش به سردی زمستان است، اما همین بازار اندک را سعی می‌کنیم با تعامل با مشتری گرم نگه داریم.
او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که بازار دیجیتال در شهرستان متاثر از تحولات در پایتخت است و هرچند در شهرهای کوچک مردم کمتر به تحولات سیاسی توجه می‌کنند، اما با این حال در سال اخیر میزان فروش از سال‌های گذشته کمتر بود. او تاثیر مذاکرات هسته‌ای را بر بازار کامپیوتر و دیجیتال رد نمی‌کند اما معتقد است هر تحولی پس از انجام مذاکرات نمی‌تواند چنان تعیین کننده باشد که در قیمت‌ها تغییر ایجاد کند.
او در تعطیلات عید تنها یک روز تعطیل بود و ترجیح داد برای از دست ندادن همان اندک مشتری‌ها در فروشگاه را باز نگه دارد. سعیدی می‌گوید: برخی از مراجعه‌کنندگان که مسافر بودند اغلب مشکل باتری یا قطعات سخت‌افزاری داشتند که مراجعه می‌کردند و اگرچه مایل نبودند تا برگشت به مبدا خرج زیادی کنند، اما ما هم سعی می‌کردیم با هزینه کمتر و پیدا کردن قطعات از طریق همکاران مشکلاتشان را حل کنیم.
 
فروردین سال‌های گذشته بهتر بود
تهران که در تعطیلات نوروز خلوت و متاثر از مسافرت‌های نوروزی بود، بازارهای فروش لپ‌تاپ و کامپیوتر و موبایل هم ناگزیر از این تاثیر خلوت و در سکون بود. بهنامی یکی از فروشندگان محصولات دیجیتال در تهران معتقد است بازار فروردین در سال‌های گذشته خیلی خوب بود اما در سال جدید چنان راضی کننده نبود. او در این‌باره که چه تحولاتی در تعطیلات در بازار تهران رخ داد به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید:« امسال خبر زیادی از فروش در بازار نبود البته نمی‌توان گفت خیلی ناامیدکننده بود، اما به نسبت سال‌های قبل که خرید بیشتری صورت می‌گرفت، اوضاع فروش زیاد خوشایند نبود. به گفته او همه اجناس به نسبت مراجعه‌کننده به بازار به فروش می‌رفت اما کالاهایی مثل‌ آی پد که سال قبل فروش بیشتری داشت امسال در مقایسه با گوشی اپل خیلی کمتر خرید و فروش شد. او می‌گوید: «بیشتر مردم هنوز هم منتظر تغییرات پس از توافق‌اند و این تفکر وجود دارد که به فاصله چند روز پس از توافق قیمت‌ها کاهش پیدا کند و آنها هم شروع به خرید کردن کنند. او همچنان تاکید می‌کند که انتظار داشته بازار ماه فروردین همچون سال‌های قبل پر رونق باشد اما با وجود این اوضاع راکد بازار نمی‌تواند شروع خوبی محسوب شود.
به گفته بهنامی بسیاری از مشتری‌ها در تماس تلفتی با فروشگاه از وضعیت تغییرات در قیمت سوال می‌کنند و می‌خواهند بدانند چه زمان تغییرات شروع می‌شود. او می‌گوید: «حتی خرید و فروش بین همکاران هم صنف هم خیلی پایین است و قیمت‌های رد و بدل شده هیچ تغییراتی به خود ندیده است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.