امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 7, 2015
12:34 سه شنبه، 18ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68726

فاز سوم فیلترینگ هوشمند اجرایی می شود؛ هدف: کل شبکه اینترنت

vaezi6.jpg

شرق: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید فیلترینگ هوشمند در سال۹۴ اجرایی می شود.
 
محمود واعظی در دیدار نوروزی با مسئولان وزارتخانه و اصحاب رسانه بیان کرده: «تلاشمان بر این است که با اتکا به توان دانشمندان و محققان ایرانی فیلترینگ هوشمند را برای در اختیارداشتن اینترنت پاک اجرایی کنیم.» با دستور حسن روحانی در آبان۱۳۹۳، طرح فیلترینگ هوشمند در سه مرحله به اجرا درخواهد آمد.
محمود واعظی، وزیر ارتباطات ۱۳بهمن۱۳۹۳ از پایان گرفتن مرحله نخست فیلترینگ هوشمند و آغاز مرحله دوم آن خبر داد. در همین راستا مرکز ملی فضای مجازی، اعلام کرد بهره برداری از اولین نرم افزار فیلترینگ هوشمند ایران آغاز شده است و چندماه بعد نیز از سوی وزارت ارتباطات اعلام شد گام اول پیاده سازی فیلترینگ هوشمند که با کمک دانشگاه ها نوشته شده است، در یکی از شبکه های اجتماعی موبایلی اجرا شد.
 
اولین شبکه ای که هدف فیلترینگ هوشمند قرار گرفت، شبکه اینستاگرام بود که پس از گذشت چندی از اجرای این نوع فیلترینگ، واعظی اعلام کرد مرحله اول فیلترینگ هوشمند از طریق یک نرم افزار روی اینستاگرام ٨٣درصد موفق بوده است. به گزارش ایسنا، اگرچه گفته شد با فیلترینگ هوشمند، قرار نیست سایت هایی که پیش از این نامشان در لیست سیاه فیلتر قرار گرفته اند بار دیگر قابل دسترسی شوند، اما وزیر ارتباطات این نوید را داد شبکه هایی که از نظر محتوایی دارای فرهنگ و ارتباط مناسبی هستند، دیگر فیلتر نخواهند شد. واعظی که معتقد است نزدیک به ٨۵ تا٩٠درصد محتوای برخی سایت ها، محتوای سالم به حساب می آید، اعلام کرد فیلترینگ هوشمند یک طرح ١٠ماهه است. به گفته وزیر ارتباطات، فاز اول این طرح یک ماه، فاز دوم سه ماه و فاز سوم شش ماه طول خواهد کشید، بنابراین انتظار می رود در ماه های اولیه سال٩۴ شاهد اجرای فاز دوم این طرح باشیم.
 
بااین حال، وزیر ارتباطات درباره آخرین وضعیت فیلترینگ هوشمند روی شبکه های اجتماعی اینگونه اظهارنظر کرده است که فاز نخست این طرح روی شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام شد و در فاز دوم که از نیمه اسفندماه آغاز شده، این سیستم روی شبکه های اجتماعی اجرا نمی شود، بلکه «زیرساخت ها» را مورد هدف و بررسی قرار داده ایم و در مرحله سوم که از دوماه دیگر آغاز می شود، «کل شبکه اینترنت» تحت اجرای فیلترینگ هوشمند قرار می گیرد.
 
گرچه محمود واعظی بر استفاده حداکثری از شبکه اینترنت تاکید می کند، اما بر این عقیده است سایت هایی که کاملاغیراخلاقی هستند و نیز سایت هایی که بخشی از محتواهایشان غیرمجاز است، باید فیلتر شوند. از طرفی طی روزهای اخیر اختلالاتی برای استفاده از وی پی ان توسط کاربران گزارش شده که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را مرتبط با وزارتخانه ندانسته و گفته: استفاده از VPNها قانونی نبوده و ما آن را تایید نکرده ایم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.