امنیت

فناوری اطلاعات

April 12, 2015
12:14 یکشنبه، 23ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68882

بدافزار به جای موشک

ارتش‌های جهان همواره یکی از کانون‌های پیشرفت فناوری در تاریخ بشر بوده اند و اغلب جهش‌های تکنولوژی از صنایع نظامی آغاز شده است، اما در قرن بیست و یکم، این جهش‌های فناوری است که ارتش‌ها را به فکر ایجاد تغییرات انداخته و اکنون نیروی دریایی آمریکا تصمیم به تاسیس پایگاه‌ نظامی سایبری گرفته است.
 
نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرده است که به زودی یک چارچوب جنگ سایبری را عملیاتی می‌کند تا در صورت لزوم به کشورهای متخاصمی که از سوی کاخ سفید معرفی می‌شوند با دستور این نهاد حمله سایبری کند. پیش از این یکی از مقامات نظامی ایالات متحده در یک کنفرانس دفاعی برای تشریح این ایده گفته بود: برای برنده شدن در یک چاقو کشی، تو هم باید چاقو را بچرخانی.
اگرچه پیش از این و در تقابل با کره شمالی در مساله حمله به شرکت سونی نیز دستگاه‌های امنیتی آمریکا وارد درگیری‌های محدود سایبری شده بودند، اما به‌نظر می‌رسد با راه‌اندازی پایگاه تازه تاسیس سایبری، این نیروها بیشتر قصد دفاع در مقابل مزاحمت‌های مجازی چین، روسیه و دیگر کشورها را دارند. هنوز مشخص نیست که این طرح تازه، بخشی از طرح جمع‌آوری اطلاعات تهدیدات آمریکاست یا اهداف دیگری را دنبال می‌کند. 
نیروی دریایی قصد دارد طرح سایبری خود را با تقسیم اهداف بزرگ به بخش‌های کوچکتر به اهداف اصلی دست پیدا کند. در صدر فهرست اهداف ناوی آمریکا، افزایش توان دفاعی قرار دارد که قصد دارد از زیرساخت‌های سایبری نظامی دفاع کند و سطح امنیت آنها را افزایش دهد. رتبه بعدی در اختیار سرمایه گزاری برای افزایش توان فناوری اطلاعات و ارتباطات و آمادگی برای شرایط ویژه است.
 این بخش از برنامه بیشتر متکی بر تجاربی است که بخش‌های صنعتی و تجاری آمریکا طی سالیان از حملات سایبری کسب کرده‌اند. آخرین بخش نیز برای تشکیل 40 تیم از نیروی دریایی آمریکاست که توانایی انجام عملیات‌های تخریب برون مرزی در حوزه سایبری را داشته باشند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.