اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 14, 2015
19:52 سه شنبه، 25ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68980

تشکیل مرکز وب‌پژوهی در ایران/تبدیل ایران به قطب علمی وب‌پژوهی در آسیا و منطقه

رییس دانشگاه علم و فرهنگ از تشکیل مرکز وب‌پژوهی خبر داد و گفت: این مرکز می‌تواند حلقه واسطی بین اساتید و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه وب ایران با سایر کشور‌ها باشد.
 
دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو – رییس نخستین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی و رییس دانشگاه علم و فرهنگ – در نشست خبری گفت: هم‌اکنون دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی رتبه‌ی نخست دانشگاه‌های غیردولتی را به خود اختصاص داده و وظیفه سنگین آموزش بیش از 7000 دانشجو را برعهده دارد؛ دانشگاهی که در آن پژوهش با وزن مساوی در حال انجام است.
 
وی افزود: فارغ‌التحصیلان علم و فرهنگ علاوه بر برخورداری از مدارج علمی در زمینه‌ی پژوهش کاربردی نیز فعالیت دارند.
 
او اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 60 درصد دانشجویان این دانشگاه بلافاصله مشغول کار می‌شوند و به جمع فارغ‌التحصیلان بیکار نمی‌پیوندند.
 
رییس دانشگاه علم و فرهنگ به اهمیت مساله‌ی وب در کشور اشاره کرد و گفت: امروزه نه تنها کشور ما بلکه تمامی کشور‌ها درگیر مساله‌ وب هستند. همه مردم با وب (به عنوان یک کانال رسانه‌ای فراگیر) سروکار دارند ما نیز باید بر اساس اصول و چارچوب فرهنگی، استفاده درستی از وب داشته باشیم و در مسیر علمی – پژوهشی ابعاد مختلف موضوع وب را مورد توجه قرار دهیم.
 
ایمانی خوشخو اظهار کرد: مساله‌ی برگزاری کنفرانس وب پژوهی بنابر نیاز کشور، سال گذشته در کشور احساس شد و در نهایت با مساعدت و همکاری وزارت ارتباطات و این دانشگاه کارگروه‌های عملی مختلفی برای برپایی نخستین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی تشکیل شد. این کنفرانس به امید خدا 26-27 فروردین‌ماه امسال با حضور جمعی از مسوولان و فرهیختگان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.
 
وی به راه‌اندازی مرکزی با عنوان وب‌پژوهی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون مقدمات راه‌اندازی این مرکز فراهم شده و در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی خواهد شد؛ این مرکز می‌تواند حلقه واسطی بین اساتید و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه وب ایران با سایر کشور‌ها باشد.
 
او تصریح کرد: همچنین قرار است امسال نخستین نشریه‌ای با عنوان وب و وب پژوهی از طریق این دانشگاه منتشر شود.
 
تبدیل ایران به قطب علمی وب‌پژوهی در آسیا و منطقه
 
همچنین دبیر علمی نخستین کنفرانس وب پژوهی گفت: کشور ایران در آینده‌ای نزدیک به قطب علمی وب‌پژوهی در آسیا و منطقه تبدیل می‌شود.
 
محمدجواد کارگر – عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر علمی برگزاری نخستین کنفرانس وب پژوهی – در یک نشست خبری گفت: هم‌اکنون کنفرانس‌های مختلفی در بخش آی تی و کامپیوتر توسط نهادهای مختلف در حال برگزاری است، اما تاکنون کنفرانسی کلی با عنوان وب در کشور برگزار نشده بود، حتی سابقه زیادی در پایگاه‌های جست‌وجوی دنیا در رابطه با مساله‌ی وب وجود ندارد، بنابراین نیاز به برگزاری چنین کنفرانسی به شدت احساس می‌شد.
 
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با برگزاری سالیانه این کنفرانس، کشور ایران درباره بحث وب جایگاه نخست در منطقه و قاره آسیا را از آن خود کند.
 
وی به اهمیت موضوع وب پرداخت و گفت: وب به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوع‌های بین رشته‌ای در دنیا محسوب می‌شود که ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد. ما سعی کرده‌ایم در این کنفرانس تمام این ابعاد را از روان شناسی تا جامعه شناسی، اخلاق، اقتصاد اینترنتی و … در نظر بگیریم.
 
وی تحلیل رفتاری و شخصی سازی، رسانه و ارتباط ‌شناسی وب، اقتصاد اینترنتی و مدل‌های کسب و کار، رایانش وب در کاربردهای همراه، امنیت و حریم خصوصی در وب، وب معنایی، تحلیل محیط های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، وب کاوی، سکوهای رایانش توزیعی، انبوه، ابری، بازیابی وب و تحلیل محتوا، سکوها و ابزارهای نرم‌افزاری وب، تعامل انسان و رایانه را از جمله محورهای برگزاری این کنفرانس عنوان کرد و گفت: هم اکنون برخی از مراکز علمی تنها به بخشی از این محورها پرداخته‌اند.
 
او ادامه داد: به عنوان مثال هم‌اکنون کارهای خوبی در خصوص موتور جست‌وجوی ملی توسط دانشگاه امام حسین (ع) و مرکز تحقیقات مخابرات انجام شده است. طرح رایانش ابری نیز از دیگر برنامه‌هایی است که توسط مرکز تحقیقات مخابرات پیگیری می‌شود، اما در برخی از حوزه‌ها مانند سرقت ادبی، ما همچنان ضعیف عمل کرده‌ایم به عنوان مثال هم اکنون دانشگاه‌های تراز اول با طراحی نرم‌افزاری مدام پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشجویان را رصد می‌کنند اما متاسفانه هم اکنون نرم‌افزاری با این عنوان برای زبان فارسی طراحی نشده است.
 
کارگر تصریح کرد: همچنین ما سعی کرده‌ایم برای برگزاری این کنفرانس از نیروهای متخصص تمام سازمان‌های تاثیر‌گذار و دانشگاه‌های تراز اول مانند تهران، صنعتی شریف، امیر‌کبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی، علامه و حتی دانشگاه‌های شهرستان هایی که در زمینه وب به تحقیق پرداخته‌اند استفاده کنیم.
 
وی تصریح کرد: همچنین ما در این کنفرانس از سردبیران معروف آی اس آی (الزویر) دعوت به عمل آوردیم تا ضمن برپایی پنل تخصصی در خصوص موضوع‌های تخصصی وب به سخنرانی بپردازند.
 
دبیر علمی برگزاری این کنفرانس عنوان کرد: هم‌اکنون 130 مقاله (30 مقاله به زبان انگلیسی و 100 مقاله به زبان فارسی) به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است. از این میزان 40 مقاله به صورت شفاهی (31 درصد) و 29 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهند شد.
 
به گفته وی، تمامی مقاله‌های پذیرش شده فارسی و انگلیسی توسط ISC نمایه و در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و سیویلیکا منتشر می‌شود. همچنین مقالات منتخب در انتشارات Global IGI و نشریات علمی پژوهشی جهاد دانشگاهی منتشر می‌شود.
 
وی اظهار کرد: همچنین قرار است نخستین مجله بین‌المللی وب پژوهی را تاسیس کنیم. هم‌اکنون اقدامات اولیه راه‌اندازی این مجله انجام شده و در مرحله اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به امید خدا این مجله همزمان با آیین افتتاحیه این کنفرانس کارش را آغاز خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.