اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 8, 2015
11:07 جمعه، 18ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69800

وزارت ارتباطات اعلام کرد: آخرین رتبه بندی کشورها در اینترنت/ جایگاه ایران در سرعت و قیمت

آخرین رتبه بندی جهانی کشورها از وضعیت اینترنت، از رتبه ۱۴۷ ایران در میان ۲۰۰ کشور از حیث سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند و جایگاه ۹۸ از میان ۱۱۴ کشور جهان از نظر سرعت دانلود اینترنت موبایل حکایت دارد.
آخرین وضعیت اینترنت در ایران و مقایسه سرعت و قیمت این پروتکل ارتباطی با سایر کشورهای جهان که از سوی سایت نت ایندکس – معروف‌ترین مرجع ارائه آمار از سرعت و قیمت اینترنت در جهان منتشر شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد.
 
سرعت دانلود در ایران پایین تر از متوسط جهانی
 
طبق این آمار سرعت دانلود پهن‌باند به‌طور متوسط در جهان ۲۳ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود پهن‌باند نیز به‌طور متوسط ١٠,٧ مگابیت بر ثانیه است و براساس این آمار کاربران پهن‌باند به‌ازای دریافت هر مگابیت بر ثانیه، مبلغ ۵.٢۴ دلار پرداخت می‌کنند. همچنین متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در جهان ١٢.٢ مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل پنج مگابیت بر ثانیه است.
 
نت‌ایندکس سرعت متوسط دانلود کاربران خانگی اینترنت در ایران را ۵,۶ مگابیت بر ثانیه اعلام کرده است که این آمار براساس اطلاعات دریافتی از یک ‌میلیون‌و ۵٢٩هزارو ۴۵٧‌ آی‌پی یکت به دست آمده که از ۲۳ مارس ۲۰۱۵ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ با استفاده از سایت «اوکلا اسپید تست» سرعت اینترنت خود را چک کرده‌اند.
 
طبق همین آمار متوسط سرعت آپلود در ایران ٣.۵ مگابیت بر ثانیه و متوسط قیمت اینترنت در ایران ۵.٩۵ دلار به‌ازای هر مگابیت بر ثانیه است؛ درهمین حال متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران چهار مگابیت بر ثانیه و همچنین سرعت آپلود اینترنت موبایل در ایران ١.۴ مگابیت بر ثانیه است که این آمار نیز از اطلاعات هشت‌میلیون ‌و٩٣٨هزار و ۶٨‌ آی‌پی واحد از ۲۳ مارس ۲۰۱۵ تا ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ دریافت شده است.
 
رتبه ۱۴۷ ایران در سرعت دانلود باندپهن؛ پایین‌تر از عراق و بوتان
 
ایران در رتبه‌بندی سرعت دانلود پهن‌باند در جهان، در رتبه ۱۴۷ از میان ۲۰۰ کشور قرار دارد؛ طبق آمار به‌دست‌آمده، ایران در این رتبه‌بندی پایین‌تر از عراق، بوتان، مراکش، جزایر ویرجینیا و بالاتر از ساحل‌عاج، نیجریه، کاستاریکا و لیبی قرارگرفته است.
 
در این رتبه‌بندی سنگاپور با متوسط سرعت دانلود ١١٩,٢٣ مگابیت بر ثانیه با اختلاف در رتبه اول قرار گرفته است. کشور بسیارکوچک «سن‌پیر او می‌کلون» (که کمتر از هفت هزار نفر جمعیت دارد!) در رتبه دوم و هنگ‌کنگ، ژاپن، رومانی و کره‌جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
در انتهای جدول نیز گینه استوایی با متوسط سرعت اینترنت ١.٠٩ مگابیت بر ثانیه آخرین رتبه را در میان ٢٠٠ کشور دارد. پس ‌از این کشور نیز به‌ترتیب گامبیا، کنگو، گینه، سوریه و کوبا قرار دارند.
 
رتبه ۱۲۸ ایران در سرعت آپلود باندپهن؛ پایین تر از هندوراس و اکوادور
 
در رتبه‌بندی سرعت آپلود نیز ایران در جایگاه ۱۲۸ در میان ۲۰۰ کشور قرار دارد. در این رتبه‌بندی ایران پایین‌تر از جزایر کیمن، هندوراس، سن مارتین و اکوادور و بالاتر از جزایر فارو، گینه‌نو، اندونزی و جزایر تورکس و کایکوس قرار دارد.  
 
در رتبه‌بندی سرعت آپلود هم سنگاپور در صدر است. متوسط سرعت آپلود در سنگاپور ٩٨.٠٣ مگابیت بر ثانیه است. هنگ‌کنگ نیز با اندک اختلاف از سنگاپور دوم است و سپس با اختلاف ژاپن، کره‌جنوبی، ماکائو و لتونی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. ب
 
جمهوری دموکراتیک کنگو با سرعت آپلود ٠.۵۵ مگابیت بر ثانیه در آخرین جایگاه این رتبه‌بندی قرار دارد. پس از جمهوری کنگو به‌ترتیب ونزوئلا، جزایر ماریانای‌ شمالی، سوریه و گینه قرار دارند.
 
رتبه ۱۹۸ ایران در دانلود اینترنت موبایل؛ پایین تر از بوسنی و فلسطین
 
به گزارش مهر، در رتبه بندی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ایران در جایگاه ۹۸ از میان ۱۱۴ کشور جهان قرار دارد، مصر، بوسنی، اندونزی و فلسطین در این رده‌بندی از ایران بالاتر و پاکستان، هند، لائوس و تونس پایین‌تر از ایران قرار دارند. رتبه نخست این رده‌بندی در اختیار نیوزیلند، با سرعت دانلود اینترنت موبایل ٢۶,۵۵ مگابیت بر ثانیه است.
 
چین، دانمارک، تایوان، امارات و فنلاند به‌ترتیب در جایگاه دوم تا ششم این رده‌بندی قرار دارند. رتبه آخر این رده‌بندی نیز در اختیار اوکراین، با سرعت دانلود اینترنت موبایل ١.۴۶ مگابیت بر ثانیه است؛ ویتنام، سودان، الجزایر، پاراگوئه و تانزانیا به‌ترتیب بالاتر از اوکراین در انتهای جدول قرار دارند.
 
رتبه ۹۶ ایران در آپلود اینترنت موبایل؛ پایین تر از نیجریه و مراکش
 
در رتبه‌بندی سرعت آپلود اینترنت موبایل در جهان نیز، ایران در جایگاه ۹۶ از بین ۱۱۴ کشور جهان قرار دارد. در این رده‌بندی نیجریه، مراکش، پاکستان و ترکیه بالاتر از ایران و بوسنی، اندونزی، فلسطین و بنگلادش پایین‌تر از ایران قرار دارند. جایگاه اول در این رده‌بندی در اختیار دانمارک با سرعت آپلود اینترنت موبایل ١١.۶۶ مگابیت بر ثانیه است. لوکزامبورگ، تایوان، امارات، کویت و نیوزیلند در جایگاه‌های بعدی این رده‌بندی قرار گرفته‌اند. در انتهای رتبه‌بندی، سودان با متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل ٠.۴٩ مگابیت بر ثانیه در جایگاه آخر قرار دارد. اوکراین، ویتنام، نیکاراگوئه، میانمار و پاراگوئه به‌ترتیب بالاتر از سودان در انتهای این رده بندی قرار دارند.
 
رتبه ۴۶ ایران در رده بندی قیمت اینترنت؛ پایین تر از ایتالیا و اسپانیا
 
رتبه بندی نت ایندکس از قیمت اینترنت به‌ازای دلار بر مگابیت بر ثانیه و اطلاعاتی که کاربران ۶۲ کشور در اختیار این سایت گذاشته‌اند ثبت‌ شده است؛ در این رتبه‌بندی کشورها به ترتیب اینترنت ارزان‌تر رتبه‌بندی شده‌اند. ایران در این رتبه‌بندی در جایگاه ۴۶ قرار داشته و تنها ۱۶ پله با انتهای رتبه‌بندی فاصله دارد؛ ایتالیا، عربستان، اسپانیا و نیوزیلند بالاتر از ایران و مکزیک، فرانسه، آرژانتین و کلمبیا پایین‌تر از ایران قرار دارند.
 
در ابتدای رتبه‌بندی بلغارستان با قیمت اینترنت ٠,۴٣ دلار بر مگابیت بر ثانیه لقب ارزان‌ترین اینترنت در دنیا را به خود گرفته است. پس از بلغارستان، روسیه، اوکراین، رومانی، اسرائیل و مجارستان قرار دارند.
 
در انتهای جدول رتبه‌بندی آفریقای‌جنوبی به‌عنوان گران‌ترین اینترنت دنیا شناخته می‌شود. اینترنت در آفریقای‌جنوبی به‌ازای هر مگابیت بر ثانیه ١٩.٠۶ دلار است. در این فهرست فیلیپین، اندونزی، مصر، مالزی و امارات به ترتیب بالاتر از آفریقای جنوبی قرار گرفته‌اند.
 
در ۲۷ کشور ابتدایی این فهرست، قیمت اینترنت کمتر از سه دلار، یعنی حداقل نصف قیمت اینترنت در ایران است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.