لبه تکنولوژی

May 12, 2015
15:21 سه شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69986

شکار یا شکارچی؟

درسال گذشته حدود 184 میلیارد دلار از ادغام و خرید شرکت‌های تکنولوژی در صنعت تکنولوژی آمریکا به‌دست آمد.
شرکت‌های بزرگ تکنولوژی حتی در حراج‌های خیریه هم معاملات بزرگ را دوست دارند. در روند جمع‌آوری کمک‌های مالی برای یک موسسه خیریه مبارزه با فقر با نام «Tipping Point» در سانفرانسیسکو، میهمان‌ها به سرعت قیمت خرید بلیت‌های مسابقات لیگ قهرمانی فوتبال ملی آمریکا به نام Super Bowl را مشخص کرده و به رقم 100 هزار دلار رساندند. 
دارایی‌های کارآفرینان دره تکنولوژی یا سیلیکون ولی به قدری زیاد است که به راحتی می‌توانند در چنین حراجی‌هایی شرکت کرده و خریدهای میلیون دلاری بکنند. 
شرکت‌های دره تکنولوژی در کنار درآمدهای کلان همچنین خرج‌های زیادی هم می‌کنند. بر‌اساس اعلام شرکت تحقیقاتی Dealogic، سال گذشته میلادی حدود 184 میلیارد دلار از ادغام و خرید شرکت‌های تکنولوژی در صنعت تکنولوژی آمریکا به‌دست آمد.
 انتظار می‌رود این رقم برای سال جاری میلادی بیشتر هم بشود. در یک هفته گذشته شایعاتی درباره مطرح شدن پیشنهادهایی برای خرید و ادغام شرکت Salesforce از سوی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مطرح شده است.  در این میان دو شرکت Microsoft و Oracle اعلام کرده‌اند که در میان شرکت‌های علاقه‌مند به خرید این شرکت نرم افزاری فعال در زمینه تجارت ابری، قرار دارند. در مقابل اما شرکت SAP ارائه پیشنهاد به Salesforce را تکذیب کرد. 
نتایج اخیر و نه‌چندان‌ مناسب مربوط به بعضی شرکت‌های اینترنتی مانند Twitter و LinkedIn آنها را آسیب پذیر کرده است. از طرفی بسیاری از دیگر شرکت‌های بزرگ اینترنتی هم گزینه‌های جذابی برای جلب توجه شرکت‌های بزرگ هستند که می‌توانند آنها را برای خرید یا ادغام ترغیب کنند.
 این در حالی است که طبق ادعای گوگل، اغلب این شرکت‌های اینترنتی بنیان‌گذارانی با سهام کنترلی (سهام کنترلی در واقع نوعی مالکیت سهام در یک شرکت است که به مالکش قدرت نفوذ و حق رای کافی برای غلبه بر هر تصمیم سهامداران را می‌دهد) کافی ندارند تا بتوانند از تصاحب این شرکت‌ها جلوگیری کنند.
 
 
Salesforce با ارزش بازار 48 میلیارد دلاری در بورس، چندان ارزان قیمت نخواهد بود؛ اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در آمریکا در پول غوطه ور هستند.
 Microsoft به‌عنوان نمونه 95میلیارد دلار دارایی نقدی دارد و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدتی هم که در آن انجام می‌شوند، در تعادل هستند. در میان 10 شرکت آمریکایی برتر با بزرگ ترین پس انداز نقدی (به جز شرکت‌های مالی)، 6 شرکت در حوزه تکنولوژی هستند. در میان این شش شرکت، Apple با 485 میلیارد دلار اندوخته نقدی بالاترین جایگاه را در اختیار دارد.
 این موضوع در کنار قیمت بالای سهام شرکت‌های تکنولوژی، بزرگان صنعت تکنولوژی را به شکارچیانی با قدرت شلیک بی‌مانندی تبدیل کرده است که در هر لحظه می‌توانند به شکار بروند. 
علاوه بر اینها، شرکت‌های تکنولوژی دیگری؛ از شرکت‌های رسانه‌ای قدیمی گرفته تا شرکت‌های تکنولوژی بزرگ چینی مانند Alibaba و Tencent در حال فعالیت در دره تکنولوژی هستند تا بتوانند با تجارت آنلاین آمریکا آشنایی و نزدیکی بیشتری پیدا کنند. 
هرچند چشم‌انداز رشد بخش اینترنت، سهام بسیاری از شرکت‌های فعال در این بخش را بالا برده است، اما تردیدهایی هم درباره توانایی بعضی از آنها برای ادامه روند رشد موثرشان وجود دارد. اخیرا دو شرکت بزرگ فعال در زمینه شبکه‌های اجتماعی یعنی Twitter و LinkedIn نتایجی کمتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده به‌دست آوردند که باعث شد قیمت سهام آنها به ترتیب حدود 28 و 21 درصد کاهش پیدا کند. ادامه این روند و عملکرد نه‌چندان خوب باعث کاهش قیمت سهام شرکت‌های اینترنتی حاضر در بورس و در نهایت تبدیل آنها به اهدافی سریع‌الوصول‌تر خواهد شد. 
شرکت Twitter با ارزش بازاری 24 میلیارد دلار – در حالی که یک ماه پیش برابر 33 میلیارد دلار بود- که همچنان هدف بزرگی برای شکارچیان است، در سال‌های گذشته سعی کرده است با خرید شرکت‌های کوچک‌تر به رشد خود کمک کند. با این حال اما شیوه مدیریت آن سرمایه‌گذاران را که امیدوار بودند روند رشد این شرکت سریع‌تر باشد، ناامید کرده است. صرف‌نظر از این تغییرات، شرکت‌های اینترنتی دیگر به دنبال شکار هستند. 
Google جدی‌ترین خریدار است. مشکل اصلی Twitter این است که آگهی‌دهندگان همچنان به آن به‌عنوان انتخابی برجسته نگاه نمی‌کنند. از آنجا که Google یکی از بزرگان عرصه تبلیغات آنلاین است، می‌تواند این مشکل را به راحتی حل کند. رابطه میان این دو شرکت در این سال‌ها نزدیک‌تر شده است.
 وقتی Twitter گزارش درآمدش را در بیست‌و‌هشتم ماه آوریل منتشر کرد، از همکاری با Google برای فروش و ارزیابی قابلیت‌های تبلیغاتی این شبکه اجتماعی خبر داد. شرکت چینی Tencent هم که مالک سرویس پیام‌رسان محبوب WeChat است، احتمالا به خرید یا ادغام Twitter علاقه‌مند است. این در حالی است که دولت آمریکا آگاهانه تلاش می‌کند از امکانی برای صحبت آزاد با یک مالک چینی، صرف‌نظر کند. 
«بریان ویسر» یکی از کارشناسان شرکت تحقیقاتی Pivotal Research در این مورد معتقد است: «واضح است که بعضی شرکت‌های فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی با سرعتی که پیش‌بینی می‌شود تعداد کاربران و به دنبال آن درآمدشان را افزایش نمی‌دهند. به عبارت دیگر تبلیغات آنلاین می‌تواند تجارتی مطمئن برای شرکت‌هایی باشد که نام آنها Google یا Facebook نیست.»
 
 
 بر‌اساس تحقیقات این شرکت، چهار شرکت Google، Facebook، Baidu و Alibaba کنترل نیمی از تبلیغات دیجیتالی جهان را در اختیار دارند. 
به گفته «مارک ماهانی» از بانک سرمایه‌گذاری RBC Capital Markets، شرکت Yelp که شرکتی فعال در زمینه ارائه بررسی‌های آنلاین است و درآمدش را از محل تبلیغات محلی به‌دست می‌آورد، یکی از بدیهی‌ترین گزینه‌های هدف است. 
شرکت Yahoo هم که یکی از شرکت‌های اینترنتی محبوب در اواخر دهه 1990 بود، حالا به یکی از گزینه‌های همیشگی هدف برای خرید یا ادغام تبدیل شده است.
 این شرکت سرمایه‌گذاری سودآورش را در شرکت Alibaba بیرون کشید و حالا به دنبال فروش سهامش در Yahoo Japan هست. بعد از آن مدیر‌عامل Yahoo یعنی ماریسا مایر سعی خواهد کرد به شیوه‌های مختلف سرمایه‌گذاران را آرام کند. تحلیلگران و سرمایه‌گذاران اصرار دارند که دو شرکت Yahoo و AOL ادغام شوند، اما یک مانع وجود دارد و آن تمایل هر دو مدیر‌عامل‌ یعنی ماریسا مایر و تیم آرمسترانگ به حفظ سمت و شغل‌شان است. 
با این اوصاف آینده معاملات در سیلیکون‌ولی به ارزش شرکت‌ها، نرخ بهره پایین و البته بازار سهام سالم بستگی دارد. بعضی‌ها به شکست‌های اخیر دو شرکت Twitter و LinkedIn نگاه می‌کنند و با خودشان می‌گویند که به اصطلاح سرمایه‌گذاران «آنها چه پیش‌لرز‌ه‌هایی را قبل از زلزله» پشت‌سر گذاشته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.