فناوری اطلاعات

May 29, 2015
22:08 جمعه، 8ام خردادماه 1394
کد خبر: 70550

فن بازار و رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان

تغییرات با سرعت رخ می‌دهند و دستاوردهای پژوهشی در شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسزایی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی ایفا می‌کنند. مهم‌ترین بحث در فرآیند تجاری‌سازی دستاوردهای این گونه موسسات توان حضور در بازارهای گوناگون کسب‌و‌کار، تمرکز بر بهبود کارآیی و اثربخشی تلاش‌های بازاریابی است.
امروزه بسیاری از شرکت‌های نوآور با محدودیت‌های بودجه‌ای بسیاری در عرصه تجاری مواجهند و باید قابلیت آن را بیابند تا با حداقل منابع و سرمایه‌گذاری حداکثر، سود لازم را برای بقا و پوشش هزینه‌های تحقیق و ثبات خویش در بلندمدت کسب کنند. رابطه معنادار و مستقیمی میان شبکه فن‌بازار موثر و روند مثبت تجاری‌سازی دستاوردهای نوین در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد. 
شبکه فن‌بازار می‌تواند تحولی جدی در حوزه فناوری و نوآوری کشور ایجاد کند. اولین مشکل نظام نوآوری «ایجاد بازار» است که برای رفع این مشکل اصلی باید پایه بازار فناوری تقویت شود.  فن‌بازارها یک جز قدرتمند موتور توسعه کشور هستند، بحث بازار اولین و بزرگ‌ترین مشکلات نظام نوآوری کشور ما است. برای حل این مشکل باید بخش‌های مختلف این نظام از جمله مشتریان، بخش خصوصی و دولت به حرکت در بیایند. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل تقاضای بازار برای  محصولات و خدمات فناورانه آنان است. ورود یک محصول فناورانه جدید به بازار سختی‌های بسیار زیادی دارد. ورود یک محصول جدید به بازار فعلی فرهنگ‌سازی خاص خود را می‌طلبد و ورود آن به شبکه فروش و عرضه بسیار دشوار و دارای مشکلات خاص خود است. حتی برای بخش خصوصی نیز دشوار است به شبکه‌ سنتی بازار وارد شود و ساختارشکنی انجام دهد.
در راستای حل مشکل  بازار شرکت‌های دانش‌بنیان سه راه‌حل منطقی به نظر می‌رسد.
اول موضوع استاندارد و گواهینامه‌های مربوط به فناوری است  که سازمان استاندارد باید در این مسیر قدم‌های موثرتری بردارد و زمانی که شرکت‌های دانش بنیان به فناوری‌ها دست می‌یابند بتوانند به راحتی در داخل کشور نسبت به اخذ گوهینامه استاندارد و سایر گواهینامه‌های فنی مربوطه اقدام کنند  تا متعاقبا در زمان ارائه فناوری‌ها به متقاضیان داخلی با مشکلات مربوط به گواهینامه‌های فنی و استاندارد مواجه نشوند.
موضوع دوم در صورت برابری کیفیت فناوری‌های شرکت‌های دانش بنیان و موضوعات رقابت قیمتی، الزام صنایع داخلی به خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان با راهکارهای تشویقی یا تنبیهی است. به عنوان نمونه اقدام اخیر معاونت فناوری ریاست‌جمهوری در بحث لیزینگ محصولات دانش‌بنیان می‌تواند موتور محرک بازار فناوری کشور باشد البته به شرطی که به واسطه‌گری منجر نشود و این اطمینان از سوی کارگزاران فن‌بازارها حاصل شود که مشتری طرح لیزینگ مصرف‌کننده نهایی است. موضوع سوم اهمیت قیمت‌گذاری فناوری یا Technology Pricing است. این بخش متاسفانه در کشورمان بسیار ضعیف است. باید بخش‌هایی به صورت مرجع این کار را انجام دهند و مراکزی که وجود دارند، خیلی خوب عمل نکرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.